Techniki pracy środowiskowej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2014

Nazwa modułu: Techniki pracy środowiskowej
Kod modułu: 12-PE-OP-S2-2TPS
Kod programu: 12-S2PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot techniki pracy środowiskowej ma ukazać słuchaczom miejsce pracy środowiskowej wśród innych metod pracy socjalnej. Student zapoznaje się z celami i formami działania w metodzie środowiskowej oraz jej technikami. Przygotowuje się do planowania działań aktywizujących wybraną społeczność lokalną zgodnie z poznanymi regułami metody środowiskowej. Ważnym elementem zajęć jest rozwijanie niezbędnych kompetencji animatora społecznego w kontekście pobudzania środowiska lokalnego. Słuchacze przygotowują się do wprowadzania i zarządzania zmianą, rozwiązywania konfliktów, rozwijania komunikacji interpersonalnej, wywierania wpływu, motywowania i delegowania zadań.
Wymagania wstępne:
Podstawy diagnozy środowiska społecznego i wychowawczego w teorii i praktyce
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym [_K_1]
K_K02 [3/5]
jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne; cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; wykazuje zainteresowanie wydarzeniami kulturalnymi [_K_2]
K_K06 [2/5] K_K07 [3/5] K_K08 [2/5] K_K09 [2/5]
posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat wytworów kultury i zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych; posiada umiejętność diagnozowania i projektowania działań praktycznych w środowisku otwartym; wypowiada się przy użyciu różnych kanałów komunikacyjnych [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] K_U09 [3/5] K_U13 [3/5]
ma praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej; posiada praktyczną, szczegółową wiedzę z zakresu różnorodnych technik i odmian metody środowiskowej (m.in. organizowanie społeczności lokalnej, aktywizacja i rozwój społeczności, akcja i działanie społeczne, kształcenie społeczności) oraz jest przygotowany do planowania działań aktywizujących wybraną społeczność lokalną zgodnie z poznanymi regułami metody środowiskowej; samodzielnie inicjuje i podejmuje skuteczne, oparte na podstawach naukowych i etycznych działania na rzecz jednostek, rodzin, grup i środowisk społecznych, wymagających wsparcia specjalistyczno-pedagogicznego [_U_2]
K_U05 [2/5] K_U08 [4/5]
ma pogłębioną wiedzę z zakresu metod i zasad procesu diagnozowania pedagogicznego grup potrzebujących wsparcia; ma pogłębioną wiedzę związaną z metodami diagnozowania środowiska społecznego i opiekuńczego oraz technikami poznawania rzeczywistości pedagogicznej [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W05 [3/5]
ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych [_W_2]
K_W07 [3/5]
ma rozszerzoną wiedzę na temat organizacji pracy, struktur, form pracy w instytucjach opiekuńczych, wychowawczych i pomocowych wspierających jednostki potrzebujące pomocy w różnym wieku; ma szczegółową i pogłębioną wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego [_W_3]
K_W08 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [_w_1]
sprawdzenie umiejętności zdiagnozowania i projektowania działań praktycznych aktywizujących wybraną społeczność lokalną zgodnie z poznanymi regułami metody środowiskowej
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności wykorzystania i zaprezentowania zdobytej wiedzy teoretycznej oraz kompetencji społecznych studenta; sprawdzenie wiedzy dotyczącej funkcjonowania instytucji społecznych w środowisku lokalnym
_K_2 _U_2 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
przedstawienie za pomocą metod aktywnych i środków audiowizualnych wybranych zagadnień teoretycznych; prezentacja – przedstawienie przez studentów efektów pracy grupowej
15
lektura uzupełniająca , analiza przypadków; zebranie materiału i przygotowanie prezentacji w grupach
15 prezentacja [_w_2]
konwersatorium [_fs_2]
metoda projektów
15
wykonanie grupowego projektu dotyczącego aktywizowania wybranego środowiska lokalnego
30 projekt [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)