Chemical basis of environmental pollution
Field of study: Environmental Protection
Programme code: 01-S1MOS12.2017
| Module name: | Chemical basis of environmental pollution |
|---|---|
| Module code: | 1OS_40 |
| Programme code: | 01-S1MOS12.2017 |
| Semester: |
|
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | course work |
| ECTS credits: | 3 |
| Description: | Rola i zadania współczesnej chemii oraz jej fundamentalne znaczenie w nauce o środowisku . Podstawowe problemy związane z zanieczyszczeniem środowiska przez różnorodne substancje chemiczne występujące naturalnie i antropogeniczne. Właściwości i rozprzestrzenienie typowych zanieczyszczeń nieorganicznych: tlenki siarki i azotu, metale ciężkie, odpady promieniotwórcze. Właściwości i rozprzestrzenienie typowych zanieczyszczeń organicznych: węglowodory (pochodne przetwórstwa węgla i ropy naftowej, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne), związki tlenu i azotu, związki fosforoorganiczne, trwałe zanieczyszczenia organiczne (POP), polichlorowane bifenyle (PCB), dioksyny. Rozprzestrzenienie zanieczyszczeń w atmosferze, hydrosferze i litosferze z uwzględnieniem specyficznych
właściwości każdego z tych środowisk. Rzeczywiste zagrożenia środowiska a medialne mody. Zagrożenia globalne: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, wycieki ropy naftowej, składowanie odpadów promieniotwórczych. Odpowiedzialność za szerzenie autentycznej wiedzy ekologicznej i zwalczanie szkodliwej propagandy antychemicznej.
|
| Prerequisites: | chemia na poziomie kursu podstawowego (I rok OS) |
| Key reading: | jak literatura obowiązkowa w sylabusie |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
Zna rolę i zadania współczesnej chemii oraz jej fundamentalne znaczenie w nauce o środowisku. [1OS_40_1] |
1OS_W01 [5/5] |
Zna podstawowe problemy związane z zanieczyszczeniem środowiska przez różnorodne substancje
występujące naturalnie i zanieczyszczenia antropogeniczne. Zna podstawowe procesy fizykochemiczne towarzyszące zanieczyszczeniu środowiska: trwałość i czas przebywania (trwałe zanieczyszczenia organiczne - POP), zapylenie atmosfery, zjawisko smogu, procesy fotochemiczne.
[1OS_40_2] |
1OS_W05 [5/5] |
Zna właściwości i rozprzestrzenienie typowych zanieczyszczeń nieorganicznych: tlenki siarki i azotu, ozon, metale ciężkie, glin, beryl, azbest, odpady promieniotwórcze [1OS_40_3] |
1OS_W05 [5/5] |
Zna właściwości i rozprzestrzenienie typowych zanieczyszczeń organicznych: węglowodory (pochodne przetwórstwa węgla i ropy naftowej, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne), związki tlenu i azotu (fenole, nitrozoaminy) związki fosforoorganiczne, halogenowęglowodory (w tym freony, halony, polichlorowane bifenyle (PCB), dioksyny), rozpuszczalniki organiczne, pestycydy, odpady tworzyw polimerowych. [1OS_40_4] |
1OS_W05 [5/5] |
Potrafi określić rozprzestrzenienie zanieczyszczeń w atmosferze, hydrosferze i litosferze z uwzględnieniem specyficznych właściwości każdego z tych środowisk [1OS_40_5] |
1OS_W05 [5/5] |
Potrafi racjonalnie oszacować rzeczywiste zagrożenia zanieczyszczeń chemicznych środowiska i odróżnić je hipotetycznych, niesprawdzonych danych, wzmacnianych zgiełkiem medialnym. [1OS_40_6] |
1OS_W05 [5/5] |
Potrafi racjonalnie oszacować ewentualne zagrożenia globalne: efektu cieplarnianego, dziury ozonowej, wycieków ropy naftowej, składowania odpadów promieniotwórczych [1OS_40_7] |
1OS_W05 [5/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za szerzenie wiedzy ekologicznej.
Nie poddaje się irracjonalnej propagandzie antychemicznej.
[1OS_40_8] |
1OS_K09 [5/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| kolokwium pisemne [1OS_40_w_1] | Sprawdzian pisemny weryfikujący wiedzę oraz umiejętności w rozwiązywaniu zadań i problemów z zakresu chemii zanieczyszczeń. Ocena umiejętności samodzielnej pracy z podręcznikiem |
1OS_40_5 |
| prezentacja / seminarium [1OS_40_w_2] | Przygotowana przez studenta prezentacja multimedialna, wybranego zagadnienia dotyczącego chemii zanieczyszczeń. Dyskusja na forum grupy. |
1OS_40_1 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [1OS_40_fs_1] | Wykład omawiający podstawowe zagadnienia chemii substancji stanowiących zanieczyszczenie środowiska ze wspomaganiem multimedialnym. |
20 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy odnośnie wskazanych zagadnień na wykładzie. |
40 |
kolokwium pisemne [1OS_40_w_1] |
| seminar [1OS_40_fs_2] | Przygotowana przez studenta prezentacja multimedialna wybranych zagadnień dotyczących chemii zanieczyszczeń. Prezentacja i dyskusja na forum całej grupy. |
10 | Przygotowanie do publicznej prezentacji przez samodzielną pracę z literaturą. Zwarte, atrakcyjne przedstawienie wybranego tematu. Przedstawienie i obrona swojej opinii. |
30 |
prezentacja / seminarium [1OS_40_w_2] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||