Parateksty w kulturach mediów Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-S2KM14.2015

Nazwa modułu: Parateksty w kulturach mediów
Kod modułu: 02-MO2S-14-25F
Kod programu: 02-S2KM14.2015
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
moduł Parateksty w kulturach mediów ma na celu wykształcenie w studentach umiejętności dostrzegania oraz analizy funkcjonowania różnego typu paratekstów w obszarze współczesnych mediów. W trakcie zajęć student zapoznaje się z kategorią paratekstu (w odniesieniu do koncepcji G. Genette’a) oraz z najważniejszymi teoretycznymi stanowiskami dotyczącymi jego roli w kulturze. Uczestnik kursu rozumie relacje zachodzące między tekstem i jego paratekstami, a także umie wskazać, zdefiniować i zinterpretować najważniejsze typy medialnych paratekstów, w tym trailery filmów, gier wideo oraz spektakli teatralnych, filmowe i serialowe czołówki, telewizyjne teasery, interaktywne reklamy, menu DVD i in. Student ma świadomość roli, jaką w funkcjonowaniu paratekstów odgrywa środowisko Sieci. Potrafi również rozpatrywać praktyki paratekstualne w kontekstach zarówno pragmatycznych, jak i artystycznych. Uczestnik zajęć umie określić udział poszczególnych paratekstów w procesach promocji i odbioru tekstów kultury medialnej. W trakcie kursu student uczy się interpretować i oceniać funkcjonowanie w obiegu medialnym szczególnych form „paratekstów bez tekstu”, takich jak fake trailers czy spoofs. Ukończywszy zajęcia z modułu, student rozumie i potrafi wyrazić swoją opinię na temat istnienia i oddziaływania tzw. kultury paratekstów.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
Literaturę każdorazowo ustala prowadzący.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania [25F_K03]
02-MO2SN-14_K03 [5/5]
świadomie i systematycznie uczestniczy w różnorodnych formach życia kulturalnego, w szczególności za pośrednictwem mediów, interesuje się nowatorskimi formami wyrazu artystycznego i nowymi zjawiskami w kulturze [25F_K06]
02-MO2SN-14_K06 [5/5]
potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę i interpretację zjawisk i wytworów z zakresu nowych mediów, działań performatywnych, sztuk wizualnych i literatury (w odniesieniu m.in. do koncepcji G. Genette’a oraz najważniejszych teoretycznych stanowisk dotyczących roli paratekstu w kulturze); w sposób świadomy stosuje metody wypracowane na gruncie nauk humanistycznych [25F_U05]
02-MO2SN-14_U05 [5/5]
umie logicznie, spójnie i merytorycznie argumentować, korzystając z poznanych ujęć teoretycznych i metodologicznych oraz formułować wnioski i syntetyczne podsumowania [25F_U06]
02-MO2SN-14_U06 [5/5]
umie przygotować różne formy wystąpień ustnych wymagające wykorzystania specjalistycznej wiedzy naukowej z obszarów: kultury wizualne, estetyka wizualności, publicystyka nowomedialna [25F_U10]
02-MO2SN-14_U10 [5/5]
zna terminologię z zakresu wiedzy o mediach na poziomie rozszerzonym [25F _W02]
02-MO2SN-14_W02 [5/5]
ma pogłębioną wiedzę o multi/trans/interdyscyplinarności medioznawstwa i o ich powiązaniach z innymi dyscyplinami humanistycznymi, pozwalającymi na integrowanie różnych pól badawczych i analizę funkcjonowania różnego typu paratekstów w obszarze współczesnych mediów [25F _W05]
02-MO2SN-14_W05 [5/5]
ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w obszarach takich jak: komunikacja medialna, kultury wizualne, estetyka wizualności, publicystyka nowomedialna [25F_W06]
02-MO2SN-14_W06 [5/5]
ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian komunikacyjnych związanych z wybranymi strukturami, instytucjami i więziami społecznymi; ma świadomość ich korelacji z rozwojem technologii i systemów medialnych; zna rządzące tymi zmianami prawidłowości (w tym relacje zachodzące między tekstem i jego paratekstami) [25F_W11]
02-MO2SN-14_W11 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji
25F_K03 25F_U05 25F_U06
obserwacja weryfikująca [02-MO2SN-14 -w_o]
ocena postaw i kompetencji
25F_K03
prezentacja (ustna lub pisemna) lub prezentacja multimedialna [02-MO2SN-14-w_p lub ]
sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji
25F_K03 25F_K06 25F_U05 25F_U06 25F_U10 25F _W02 25F _W05
sprawdzian (pisemny lub ustny) w zależności od decyzji prowadzącego [02-MO2SN-14-w_s]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
25F_K06 25F _W02 25F _W05 25F_W06 25F_W11
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-MO2S-14-f_l]
praca z tekstami teoretycznymi, prezentacja przykładów różnego typu paratekstów w obszarze współczesnych mediów, pogadanka, dyskusja
15
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę, przygotowanie przykładów egzemplifikujących wybrane problemy, zjawiska, przygotowanie prezentacji
15 dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d] obserwacja weryfikująca [02-MO2SN-14 -w_o] prezentacja (ustna lub pisemna) lub prezentacja multimedialna [02-MO2SN-14-w_p lub ]
wykład [02-MO2S-14-f_w]
wykład wprowadzający w problematykę wraz z prezentacją
15
studiowanie tekstów naukowych; obserwacja zdarzeń komunikacyjnych i medialnych
35 sprawdzian (pisemny lub ustny) w zależności od decyzji prowadzącego [02-MO2SN-14-w_s]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2016/2017 Parateksty w kulturach mediów [02-KM-S2-075] (brak informacji)