Transdyscyplinarne i interdyscyplinarne badania nad mediami Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-S2KM14.2015

Nazwa modułu: Transdyscyplinarne i interdyscyplinarne badania nad mediami
Kod modułu: 02-MO2S-14-22K
Kod programu: 02-S2KM14.2015
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
W ramach tego modułu student otrzymuje wiedzę na temat tradycyjnych i nowych, aktualnych tendencji w badaniach nad mediami, uwarunkowanymi ich rozwojem w ostatnim stuleciu oraz przeobrażeniami kultur, życia społecznego i codzienności. Poznaje charakter naukowego systemu wiedzy: przede wszystkim fuzje, scalenia i kombinacje jego składników, przykłady międzynauk, hybrydyzacji dyscyplin i dziedzin kontekstowych. Zaznajamia się z medioznawstwem jako jedną z subdyscyplin nauk o kulturze, jako szczegółową subdyscyplinę „brzegową” licznych dyscyplin nauk humanistyczno-społecznych i jako dyscypliną podstawową (podstawą badawczą) dla tego wszystkiego, co uważa się za „medialność”. Poznając tradycyjne i współczesne formy interdyscyplinarności jako jedną z podstawowych cech badań naukowych (m.in. komparatystykę, przekład intersemiotyczny, antropologie szczegółowe) student uczy się określać i rozstrzygać kwestie zasięgu podejścia transdyscyplinarnego (poszerzającego obszar podstawowy) i podejścia multidyscyplinarnego (możliwości korzystania z dorobku i metod innych dyscyplin naukowych) w badaniach nad mediami. Poznaje również terminologię specjalistyczną oraz sposoby wykorzystywania gier w badaniach interdyscyplinarnych i tworzenia programu badawczego jako zespołu hipotez wywiedzionych z dyscyplin kontekstualnych dla medioznawstwa, z którego wywodzą się określone problemy źródłowe.
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych zjawisk kulturowych i komunikacyjnych oraz związanych z nimi pojęć.
Literatura podstawowa:
Literaturę każdorazowo ustala prowadzący.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi odpowiednio określić priorytety służące samodzielnemu opracowaniu wybranego problemu badawczego [22K_K03]
02-MO2SN-14_K03 [5/5]
umie samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu nauk o mediach oraz poszerzać swoje umiejętności badawcze [22K_U03]
02-MO2SN-14_U03 [5/5]
potrafi aktywnie uczestniczyć w merytorycznej dyskusji, umiejętnie argumentuje na rzecz przyjętego stanowiska [22K_U06]
02-MO2SN-14_U06 [5/5]
potrafi porozumiewać się, dostosowując wypowiedź do sytuacji komunikacyjnej [22K_U07]
02-MO2SN-14_U07 [5/5]
posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych i kulturowych [22K_U12]
02-MO2SN-14_U12 [5/5]
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat transdyscyplinarnych i interdyscyplinarnych badań nad mediami [22K_W03]
02-MO2SN-14_W03 [5/5]
ma pogłębioną wiedzę o multi/trans/interdyscyplinarności medioznawstwa i komunikologii oraz ich powiązaniach z innymi dyscyplinami humanistycznymi [22K_W05]
02-MO2SN-14_W05 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
problem badawczy [02-MO2SN-14-w_f]
weryfikacja umiejętności sporządzania tematu (problemu) badawczego
22K_K03 22K_U03 22K_U07 22K_U12
sprawozdanie z lektury [02-MO2SN-14-w_h]
weryfikacja przyswojonego materiału i umiejętności czytania tekstu naukowego ze zrozumieniem
22K_U06 22K_W03 22K_W05
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [02-MO2S-14-f_w]
wykład wprowadzający w problematykę transdyscyplinarnych i interdyscyplinarnych badań nad mediami
30
samodzielne przyswojenie wiedzy przekazanej na wykładzie, praca ze wskazaną literaturą oraz lektura wybranych tekstów poszerzających wiedzę, opracowanie wskazanego problemu badawczego
60 problem badawczy [02-MO2SN-14-w_f] sprawozdanie z lektury [02-MO2SN-14-w_h]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2016/2017 Transdyscyplinarne i interdyscyplinarne badania nad mediami [02-KM-S2-079] (brak informacji)