Film i nowe media w kulturze Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-S2KM14.2015

Nazwa modułu: Film i nowe media w kulturze
Kod modułu: 02-MO2S-14-02
Kod programu: 02-S2KM14.2015
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiotem zainteresowania modułu Film i nowe media w kulturze jest film, telewizja oraz media elektroniczno-falowe pojęte jako fenomen kulturowy, który pozostaje zarówno przedmiotem opisu kultury, jak i mechanizmem jej autoopisu. Zajęcia obejmują refleksję natury historycznej, ukazującą film i nowe media jako przekaźniki definiujące kultury XX wieku. Chodzi o wskazanie i rekonstrukcję procesów oraz reguł funkcjonowania mediów audiowizualnych pośród kodów kultury współczesnej, sprawiających, iż kultura XX wieku jawi nam się jako typ kultury audiowizualnej. Prezentacja diachronii przekaźników uwzględnia ich ewolucję w zakresie tworzywa, działań i zachowań, które modelują one w polu komunikacji oraz idei, wartości i sensów generowanych przy ich udziale w kulturze. Uwaga skupia się także na próbie ujawnienia sposobów udziału i funkcjonowania filmu i nowych mediów w obrębie systemów kultury m.in. polityki i ideologii (np. opis relacji: systemy totalitarne a kino, ideologia konsumeryzmu a nowe media).
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
1. Intermedialność w kulturze końca XX wieku, red. A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak, Białystok 1998. 2. H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007. 3. M. Filiciak, Media, wersja Beta, Gdańsk 2013. 4. Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?, red. E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk, Kraków 2008. 5. R. Kluszczyński, Film-wideo-multimedia, Warszawa 1999. Literatura uzupełniająca: 1. M. McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004. 2. Pejzaże audiowizualne. Telewizja-wideo-komputer, wybór, wstęp, opracowanie A. Gwóźdź, Kraków 1997 (fragmenty) 3. G. Satori, Homo videns. Telewizja i postmyślenie, Warszawa 2007. 4. Wiek ekranów, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002 (fragmenty). 5. Gender w kinie europejskim i mediach, red. E. Ostrowska, Kraków 2001. 6. Gender-film-media, red. E. H. Oleksy, E. Ostrowska, Kraków 2000. 7. Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, red. A. Gwóźdź, Kraków 2010. 8. „Kwartalnik Filmowy” (Sztuczny człowiek), nr 31-32/2000. 9. „Kwartalnik Filmowy” (Kino i nowe media), nr 35-36/2001.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
rozumie potrzebę pogłębiania swej wiedzy z zakresu historii funkcjonowania filmu i nowych mediów w kulturze, w celu lepszego zrozumienia jej aktualnych przejawów [02_K01]
02-MO2SN-14_K01 [5/5]
aktywnie korzysta z nowych mediów, jest świadomym odbiorcą przekazów audiowizualnych [02_K05]
02-MO2SN-14_K05 [5/5]
potrafi integrować wiedzę z zakresu specyfiki funkcjonowania oraz oddziaływania poszczególnych przekaźników, jak również dostrzec i zanalizować powiązania pomiędzy procesami społecznymi a oddziałującymi na społeczeństwo, medialnymi przekaźnikami [02_U05]
02-MO2SN-14_U05 [5/5]
umie przygotować różne formy wystąpień ustnych związanych z problematyką funkcjonowania filmu i nowych mediów w kulturze [02_U10]
02-MO2SN-14_U10 [5/5]
potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska komunikacyjnokulturowe występujące w obrębie filmu oraz nowych mediów, dostrzega możliwości wpływania na kształt przekazów audiowizualnych dzięki rozwiniętym narzędziom komunikacyjnym pomiędzy nadawcą a odbiorcą [02_U11]
02-MO2SN-14_U11 [5/5]
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowania filmu oraz innych przekazów audiowizualnych w kulturze, zarówno w kontekście historycznym, jak i współcześnie [02_W03]
02-MO2SN-14_W03 [5/5]
ma świadomość historycznych i technologicznych powiązań pomiędzy poszczególnymi przekaźnikami, potrafi określić ich wpływ na współczesne sposoby komunikowania treści [02_W05]
02-MO2SN-14_W05 [5/5]
ma świadomość diachronicznego rozwoju filmu, telewizji oraz mediów elektroniczno-falowych oraz ich wpływu na kulturę oraz społeczeństwo [02_W09]
02-MO2SN-14_W09 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji
02_K01 02_K05 02_U05 02_U10 02_U11
obserwacja weryfikująca [02-MO2SN-14-w_o]
ocena postaw i kompetencji
02_K01 02_K05
sprawdzian ustny [02-MO2SN-14-w_s]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
02_U05 02_U10 02_U11 02_W03 02_W05 02_W09
test/praca pisemna [02-MO2SN-14-w_t]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
02_U05 02_U10 02_U11 02_W03 02_W05 02_W09
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-MO2S-14-f_l]
praca z tekstami teoretycznymi, praca na materiale audiowizualnym, dyskusja dydaktyczna
30
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, samodzielne przyswojenie wiedzy przekazanej w trakcie konwersatorium, lektura wybranych tekstów poszerzających wiedzę.
30 dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d] obserwacja weryfikująca [02-MO2SN-14-w_o] sprawdzian ustny [02-MO2SN-14-w_s] test/praca pisemna [02-MO2SN-14-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2015/2016 Film i nowe media w kulturze [02-KM-S2-002] polski