Zajęcia terenowe z ekologii i ochrony przyrody Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: 01-S1BI12.2017

Nazwa modułu: Zajęcia terenowe z ekologii i ochrony przyrody
Kod modułu: 1BL_32
Kod programu: 01-S1BI12.2017
Semestr: semestr letni 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł Zajęcia terenowe z ekologii i ochrony przyrody ukierunkowany jest na praktyczne poznanie różnorodności biologicznej na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu oraz jej uwarunkowań. Umożliwia obserwację stadiów sukcesyjnych roślinności oraz ekosystemów naturalnych i półnaturalnych podlegających ochronie prawnej w parku narodowym. Zapoznaje z metodami badań terenowych populacji roślin i zwierząt oraz fitocenoz a także metodami ochrony siedlisk przyrodniczych, co ułatwi studentowi podjęcie samodzielnej pracy badawczej. Zdobyta wiedza i umiejętności przyczynią się do zrozumienia konieczności i sposobów ochrony różnorodności biologicznej.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia z modułów dotyczących bioróżnorodności roślin, grzybów, roślinności i zwierząt oraz podstaw ekologii i ochrony przyrody
Literatura podstawowa:
jak "Literatura obowiązkowa" w sylabusie
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Wyjaśnia podstawowe reguły i opisuje mechanizmy funkcjonowania życia na poziomie organizmu, populacji, fitocenozy i ekosystemu. Rozpoznaje podstawowe struktury, zjawiska i procesy przyrodnicze w świecie ożywionym. Porównuje strukturę ekosystemów naturalnych, półnaturalnych i antropogenicznych. [1BL_32_1]
1BL_W01 [4/5] 1BL_W12 [4/5] 1BL_U01 [3/5]
Charakteryzuje różnorodność flory, fauny i fitocenoz oraz wykazuje znajomość czynników ją kształtujących. Rozróżnia i opisuje wybrane typy siedlisk przyrodniczych w oparciu o identyfikatory fitosocjologiczne. [1BL_32_2]
1BL_W09 [5/5] 1BL_W11 [5/5] 1BL_U03 [3/5] 1BL_U11 [5/5]
Poznaje nomenklaturę i zasady klasyfikacji zbiorowisk roślinnych oraz siedlisk przyrodniczych. [1BL_32_3]
1BL_W10 [3/5] 1BL_W11 [5/5]
Zapoznaje się z przyrodą parku narodowego oraz zasadami i ograniczeniami obowiązującymi na jego terenie. [1BL_32_4]
1BL_W21 [5/5] 1BL_W22 [5/5] 1BL_W33 [5/5] 1BL_K03 [5/5] 1BL_K09 [5/5] 1BL_K10 [5/5] 1BL_K15 [4/5]
Poznaje metody poboru prób w różnych środowiskach. Za pomocą przenośnych mierników wykonuje w terenie proste pomiary właściwości fizyczno-chemicznych wody. [1BL_32_5]
1BL_W23 [4/5] 1BL_W26 [4/5] 1BL_U03 [5/5] 1BL_U04 [5/5] 1BL_K07 [5/5]
Zapoznaje z metodami badań terenowych populacji roślin i zwierząt oraz fitocenoz a także metodami ochrony siedlisk przyrodniczych. [1BL_32_6]
1BL_W23 [5/5] 1BL_U03 [5/5] 1BL_U04 [5/5] 1BL_U11 [5/5] 1BL_U17 [4/5] 1BL_K03 [5/5] 1BL_K05 [4/5] 1BL_K08 [4/5]
Rozpoznaje podstawowe zagrożenia siedlisk przyrodniczych oraz sposoby ich ochrony. [1BL_32_7]
1BL_W13 [5/5] 1BL_W18 [5/5] 1BL_W22 [4/5] 1BL_U08 [3/5] 1BL_U14 [4/5] 1BL_K11 [5/5] 1BL_K14 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena ciągła aktywności studenta na ćwiczeniach [1BL_32_w_1]
Ocenie podlega umiejętność rozpoznawania oraz charakterystyki wybranych gatunków i zbiorowisk roślinnych, prowadzenia obserwacji oraz wyciągania wniosków a także umiejętności zastosowania właściwych terenowych metod badawczych.
1BL_32_1 1BL_32_2 1BL_32_3 1BL_32_4 1BL_32_5 1BL_32_6 1BL_32_7
sprawozdanie merytoryczne (karta pracy) [1BL_32_w_2]
Pisemny raport końcowy według zalecanego schematu (karta pracy) podsumowujący przeprowadzone obserwacje i pomiary wraz z interpretacją wyników badań.
1BL_32_4 1BL_32_5 1BL_32_6
kolokwium ustne [1BL_32_w_3]
Dyskusja sprawdzająca stopień zrozumienia, opanowania wiadomości i umiejętności ich prezentacji.
1BL_32_1 1BL_32_2 1BL_32_3 1BL_32_4 1BL_32_5 1BL_32_6 1BL_32_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia terenowe [1BL_32_fs_1]
Zajęcia terenowe – prowadzący opisuje i wyjaśnia wybrany problem z zakresu danej dyscypliny naukowej. Dyskusja – nad sposobem rozwiązania postawionego problemu badawczego. Studium przypadku – student samodzielnie pracuje w terenie, w oparciu o instrukcję, dokonuje analizy uzyskanych wyników. W ramach zajęć przewidziane są również godziny konsultacyjne do pomocy i wyjaśnień związanych z wypełnieniem karty pracy.
75
Praca z podręcznikami, oznaczanie fitocenoz, roślin i zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych przy pomocy dostępnych kluczy i literatury fachowej, posługiwanie się podstawowym sprzętem pomiarowym do badań terenowych, uzupełnienie karty pracy studenta. Przygotowanie do kolokwium ustnego, napisanie sprawozdania.
30 Ocena ciągła aktywności studenta na ćwiczeniach [1BL_32_w_1] sprawozdanie merytoryczne (karta pracy) [1BL_32_w_2] kolokwium ustne [1BL_32_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)