Synatropizacja szaty roślinnej Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: 01-S1BI12.2017

Nazwa modułu: Synatropizacja szaty roślinnej
Kod modułu: 1BL_47
Kod programu: 01-S1BI12.2017
Semestr:
  • semestr letni 2019/2020
  • semestr zimowy 2019/2020
  • semestr letni 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem modułu jest zapoznanie studenta z przyczynami, przejawami i skutkami synatropizacji szaty roślinnej, jak również ze sposobami jej identyfikacji i oceny w różnych skalach: regionalnej i lokalnej. Student poznaje (i dyskutuje) mechanizmy i konsekwencje oddziaływania człowieka na szatę roślinną, przyswaja terminy przyrodnicze i klasyfikacje stosowane w badaniach nad synantropizacją szaty roślinnej. Student samodzielnie identyfikuje problemy środowiskowe oraz dyskutuje i proponuje możliwe rozwiązania.
Wymagania wstępne:
Wiadomości z ekologii, ochrony przyrody i geografii na poziomie szkoły ponad gimnazjalnej oraz wiedza z modułów: Różnorodność roślin naczyniowych i Ekologia.
Literatura podstawowa:
jak "Literatura obowiązkowa" w sylabusie
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Rozumie pojęcia: synantropizacja, antropopresja. Rozpoznaje, nazywa, opisuje i wyjaśnia przejawy antropogenicznych przemian flory i roślinności oraz identyfikuje mechanizmy antropopresji na poziomie gatunku (m.in. hybrydyzacja gatunków rodzimych z gatunkami obcego pochodzenia). [1BL_47_1]
1BL_W18 [5/5] 1BL_U05 [3/5]
Wymienia i objaśnia przyczyny i skutki zaniku rodzimych gatunków roślin i zbiorowisk roślinnych oraz rozprzestrzeniania się gatunków roślin obcego pochodzenia oraz dyskutuje możliwości zrównoważonego korzystania z zasobów środowiska przyrodniczego. [1BL_47_2]
1BL_W01 [4/5] 1BL_U02 [3/5]
Identyfikuje przejawy zmian we florach określonych obszarów oraz degeneracji zbiorowisk roślinnych i przedstawia ich przyczyny dyskutuje sposoby ich ograniczania. Formułuje własne opinie na podstawie zgromadzonej wiedzy. [1BL_47_3]
1BL_W05 [3/5] 1BL_W17 [3/5] 1BL_U12 [3/5]
Kształtuje postawy i zachowania wynikające ze świadomości zagrożeń jakie może powodować synatropizacja szaty roślinnej , przyjmując różne role w pracy indywidualnej i zespołowej. [1BL_47_4]
1BL_U08 [5/5] 1BL_U12 [3/5] 1BL_K02 [4/5] 1BL_K06 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium z treści wykładów [1BL_47_w_1]
Ocenie podlega wiedza zdobyta podczas wykładów.
1BL_47_1 1BL_47_2 1BL_47_3 1BL_47_4
Kolokwium praktyczne [1BL_47_w_2]
Ocenie podlegają umiejętność rozpoznawania gatunków wiążących się z przejawami i lub procesami synatropizacji, poznanych podczas laboratoriów.
1BL_47_1 1BL_47_2 1BL_47_3
ekspertyza [1BL_47_w_3]
Ocenie podlega umiejętność przygotowania opracowania po przeprowadzonej wizji lokalnej w terenie wraz z koncepcją rozwiązania problemu środowiskowego, w formie prezentacji multimedialnej, w tym poprawność merytoryczna przygotowania i zaprezentowania oraz „obrona” przyjętych rozwiązań minimalizujących skutki antropopresji podczas generalnej dyskusji.
1BL_47_1 1BL_47_2 1BL_47_3 1BL_47_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [1BL_47_fs_1]
Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych i materiałów faktograficznych.
10
Samodzielne przyswajanie wiedzy: praca z zalecaną w sylabusie literaturą przedmiotu w tym również literaturą uzupełniającą –poszerzającą i systematyzującą wiedzę, wyszukaną przez studenta na podstawie wskazań prowadzącego zajęcia.
10 Kolokwium z treści wykładów [1BL_47_w_1]
laboratorium [1BL_47_fs_2]
Indywidualne analizy opracowań środowiskowych m.in. utrwalanie i stosowanie klasyfikacji odnoszących się do synantropizacji flory i roślinności, wyliczanie wskaźników synantropizacji, wizja lokalna w terenie: zajęcia instruktażowe pod kierunkiem prowadzącego: identyfikacja i ocena stopnia antropogenicznych przemian szaty roślinnej wskazanego obszaru; identyfikacja problemu środowiskowego, wstępne propozycje rozwiązania problemu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
20
Analiza opracowań, map, danych, wykazu gatunków, alegatów zielnikowych dostarczonych przez prowadzącego i/lub pozyskanych w bibliotece i Internecie. Analiza zadanego do rozpatrzenia problemu i jego opracowanie w formie raportu / sprawozdania / prezentacji - forma dostosowana do zaangażowania i aktywności grupy.
20 Kolokwium praktyczne [1BL_47_w_2] ekspertyza [1BL_47_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)