Problemy etyki i pragmatyki zawodu opiekuna - wychowawcy Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2014

Nazwa modułu: Problemy etyki i pragmatyki zawodu opiekuna - wychowawcy
Kod modułu: 12-PE-OP-S2-1PEIPZOW
Kod programu: 12-S2PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot przygotowuje studentów do pracy w zawodzie opiekuna-wychowawcy dzieci, młodzieży i dorosłych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Zapoznaje z zadaniami opiekuna-wychowawcy, sposobami realizacji zadań w odniesieniu do różnych problemów wychowanków w różnych placówkach i środowiskach, z etycznym wymiarem zawodu i problemami etycznymi opiekunów oraz sposobami ich rozwiązywania. Ukazuje znaczenie osobistego rozwoju i pracy nad sobą jako podstawy do wychowywania innych oraz rolę wzoru osobowego opiekuna-wychowawcy w wychowywaniu i pomocy dzieciom, młodzieży i dorosłym.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
rozpoznaje potrzeby podopiecznych, potrafi zaplanować i realizować różne projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych i środowisku otwartym [_K_1]
K_K03 [3/5]
cechuje się moralnym, opartym na zasadach etyki społecznej sposobie działania i postępowania, oraz unikaniem działań, zachowań i postaw relatywnych [_K_2]
K_K05 [3/5]
charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_3]
K_K08 [3/5]
ma praktyczne umiejętności diagnozowania potrzeb wychowanków i ich środowiska oraz planowania i realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych, wzbogacania swego warsztatu, wypowiadania się z zastosowaniem różnych kanałów komunikacji [_U_1]
K_U03 [4/5]
umie dokonywać oceny różnych form opieki nad osobami wymagającymi wsparcia i opieki, jest refleksyjnym praktykiem [_U_2]
K_U10 [4/5]
zna problematykę pracy wychowawców w różnych placówkach opiekuńczo-wychowawczych; zna potrzeby i problemy osób wymagających wsparcia, opieki i pomocy w różnych zakresach [_W_1]
K_W15 [4/5]
ma wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi; zna pojęcia, metody i zasady diagnozowania pedagogicznego [_W_2]
K_W13 [3/5]
charakteryzuje się właściwą postawą etyczną ułatwiającą mu wykonywanie zawodu opiekuna-wychowawcy,zna jego uregulowania prawne i etyczne [_W_3]
K_W16 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [_w_1]
przygotowanie prezentacji charakteryzującej sylwetkę zawodową opiekuna-wychowawcy w konkretnej placówce (zadania, problemy, specyfika pracy)
_U_2 _W_1 _W_2 _W_3
projekt [_w_2]
opracowanie projektu działań opiekuna-wychowawcy w konkretnej placówce, wspierających rozwój podopiecznych
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
analiza zadań opiekuna-wychowawcy w różnych placówkach op.-wych. i etycznych aspektów jego pracy; prezentacja wybranych zadań, problemów i dylematów zawodu opiekuna-wychowawcy; opracowanie projektu działań opiekuńczo-wychowawczych w wybranej placówce (praca grupowa bądź indywidualna)
15
zebranie materiałów ( i ich analiza) dotyczących zadań i obowiązków opiekuna-wychowawcy w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych; przygotowanie prezentacji charakteryzującej specyfikę pracy opiekuna-wychowawcy w wybranej placówce wraz z problemami zawodu i jego wymiarem etycznym; przygotowanie materiałów do opracowania i realizacji projektu
75 prezentacja [_w_1] projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)