Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i konstruowanie programów indywidualnych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2014

Nazwa modułu: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i konstruowanie programów indywidualnych
Kod modułu: 12-PE-OP-S2-4DPOIKPI
Kod programu: 12-S2PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Przedmiot z zakresu diagnozowania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych powinien umożliwić studentom wykorzystanie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii potrzeb w celu diagnozowania potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży , a także odchyleń w ich realizacji, wynikających z deficytów zarówno indywidualnych, jak i deficytów w środowisku życia i rozwoju. Ważnym zagadnieniem jest potrzeba wykorzystania elementów cyklu diagnostycznego, poszukiwanie i diagnozowanie ograniczeń w świadczeniach rodzinnych i społecznych (także instytucjonalnych) wobec dziecka, poszukiwanie i diagnozowanie możliwych przejawów dysfunkcjonalności u dzieci i młodzieży z grup tzw. ryzyka w celu ich minimalizowania drogą kompensacji na rożnych płaszczyznach socjalizacji. próbę konstruowania indywidualnych programów wsparcia w zależności od sytuacji rodzinnej i społecznej dziecka
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, współczesne tendencje opieki nad dzieckiem, podstawy psychologii społecznej, podstawy diagnozy środowiska społecznego i opiekuńczego
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
charakteryzuje się aktywną postawą do działania, jest wrażliwy na sprawy dzieci i młodzieży; angażuje się w planowanie diagnozy i zajęć opiekuńczo-wychowawczych z podopiecznymi i o nieharmonijnym rozwoju indywidualnym i społecznym oraz trudnościach funkcjonowania środowiska rodzinnego, opiekuńczo-wychowawczego i szkolnego [_K_1]
K_K02 [3/5] K_K04 [3/5] K_K05 [3/5]
jest przygotowany do obserwowania podstawowych symptomów zaburzeń, diagnozowania przyczyn zaburzeń w rozwoju oraz zachowaniu wychowanków oraz nazywania (klasyfikowania) poszczególnych typów odchyleń od normy; dostrzega rangę problemów rozwojowych i podejmuje próby pomocy poprzez angażowanie się w planowanie zajęć opiekuńczo-wychowawczych, kompensacyjnych korekcyjnych oraz terapeutycznych dla dzieci i i młodzieży [_K_K2]
K_K06 [3/5] K_K07 [3/5]
posiada praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dzieci i młodzieży w różnych sytuacjach rozwojowych (rodzinnych, opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych); potrafi rozróżnić problemy w zachowaniu i funkcjonowaniu społecznym; rozumie istotę potrzeb psychospołecznych dzieci i młodzieży, potrafi diagnozować problemy rozwojowe o podłożu wewnętrznym i środowiskowym oraz wynikające z nich konsekwencje indywidualne, społeczne i edukacyjne, projektować formy pomocy pedagogicznej; ; potrafi konstruować spójne wypowiedzi ustne i pisemne, stosując różne kanały komunikacyjne [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] K_U04 [3/5]
posiada umiejętności obserwowania ; potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych subdyscyplin pedagogiczno-psychologicznych (w tym psychologii ), poszukując odpowiednich form pracy; potrafi brać udział w dyskusji – analizując i interpretując problemy opieki i wychowania oraz bariery rozwojowe; potrafi czynnie angażować się w pomoc dzieciom i młodzieży [_U_2]
K_U06 [3/5] K_U07 [3/5] K_U10 [3/5]
ma pogłębioną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii potrzeb w celu diagnozowania potrzeb rozwojowych i odchyleń w ich realizacji (na skutek deficytów indywidualnych i środowiskowych). Ma wiedzę na temat opieki nad dziećmi i młodzieżą , prawidłowości rozwojowych, kryteriów ich oceny w aspekcie rozwoju indywidualnego – osobowościowego i społecznego; zna potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży i konsekwencje nieprawidłowych oddziaływań środowiska opiekuńczo-wychowawczego i edukacyjnego [_W_1]
K_W02 [2/5] K_W06 [2/5] K_W10 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat form i sposobów diagnozowania problemów i niepowodzeń w rozwoju oraz form pomocy dzieciom i młodzieży w nietypowych sytuacjach rozwojowych (konstruowania indywidualnych programów pomocy terapeutycznej); zna i potrafi nazwać problemy diagnostyczne podopiecznych, odchylenia od normy, dzieląc je ze względu na źródła pochodzenia ; zna zasady postępowania pedagogicznego w sytuacjach pomocowych [_W_2]
K_W01 [4/5] K_W09 [3/5] K_W16 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
_W_1 _W_2
praca w grupach [_w_2]
wykorzystywanie wiedzy teoretycznej studentów na temat potrzeb rozwojowych i sposobów ich diagnozowania u dzieci w różnym wieku, by podjąć próbę ukierunkowania pomocy psychopedagogicznej w postaci indywidualnego programu wsparcia w rozwoju
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2
projekt [_w_3]
sprawdzenie zakresu zdobytej wiedzy przez studentów - znają potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży (w różnym wieku, sytuacji emocjonalno-społecznej i potrafią je diagnozować i opracować indywidualny program pomocy
_K_1 _K_K2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem metody audiowizualnej
15
lektura podstawowa i uzupełniająca, praca indywidualna
55 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
analiza potrzeb psychospołecznych i edukacyjnych dzieci i młodzieży z uwzględnieniem analizy środowiska, warunków rozwoju i samorealizacji - praca grupowa nad kryteriami diagnozy środowiska i diagnozy potrzeb podopiecznych ; zaprezentowanie indywidualnego programu wsparcia i pomocy indywidualnej
15
praca w grupach - podział potrzeb, źródeł zagrożeń w realizacji u dzieci i młodzieży z uwzględnieniem specyfiki rozwoju i środowiska życia , poszukiwanie form pomocy indywidualnej; przygotowanie indywidualnego programu wspierającego rozwój (także rozwój nieharmonijny i zaburzony)
65 praca w grupach [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)