Gramatyka języka starocerkiewnosłowiańskiego 1
Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: 02-S1FS12.2017

Nazwa modułu: | Gramatyka języka starocerkiewnosłowiańskiego 1 |
---|---|
Kod modułu: | 01-FS1-17-JSCS1 |
Kod programu: | 02-S1FS12.2017 |
Semestr: | semestr zimowy 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Na zajęciach w ramach modułu dokonuje się analizy struktury fonetyczno–fonologicznej i morfologicznej języka staro–cerkiewno-słowiańskiego, zapisywanego w tekstach liturgicznych od II połowy IX wieku. Szczególna uwaga poświęcona jest opanowaniu transkrypcji i transliteracji. Zagadnienia realizowane w trakcie ćwiczeń obejmują charakterystykę systemu fonologicznego wraz z I i II palatalizacją spółgłosek tylnojęzykowych, pochodzenie i rozwój jerów. Studenci zapoznają się ponadto w sposób praktyczny z deklinacjami rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników. Uzupełnieniem omawianej tematyki jest koniugacja czasownika w języku scs. |
Wymagania wstępne: | 1. Znajomość gramatyki opisowej języka polskiego
2. Znajomość podstawowej terminologii lingwistycznej
|
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma podstawową wiedzę o procesach historycznych, kulturowych i językowych kształtujących obszar Słowiańszczyzny południowej i zachodniej [01-FS1-17-JSCS1_1] |
K_W04 [5/5] |
wskazuje, rozróżnia, i w stopniu podstawowym charakteryzuje podstawowe procesy historyczne i językowe kształtujące język obszaru współczesnej Słowiańszczyzny [01-FS1-17-JSCS1_2] |
K_U05 [4/5] |
sytuuje najważniejsze ustalenia z zakresu podsystemu fonologicznego i morfologicznego języka staro-cerkiewno-słowiańskiego w perspektywie czasowej, odnosząc je do kontekstu słowiańskiego [01-FS1-17-JSCS1_3] |
K_U11 [3/5] |
zna wybrane teorie i procesy lingwistyczne zachodzące w języku staro-cerkiewno-słowiańskim pozwalające na wyjaśnienie mechanizmów funkcjonowania języka współczesnego [01-FS1-17-JSCS1_4] |
K_W09 [2/5] |
posiada umiejętności językowe w zakresie wybranego pierwszego języka zachodnio- lub południowosłowiańskiego zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego [01-FS1-17-JSCS1_5] |
K _K01 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocena podsumowująca: rozmowa kontrolna [01-FS1-17-JSCS1_w_1] | Rozmowa na temat związany z omawianymi w trakcie zajęć zagadnieniami weryfikująca stopień ich przyswojenia przez studenta oparta na analizie fonologiczno-morfologicznej tekstów języka staro-cerkiewno-słowiańskiego |
01-FS1-17-JSCS1_1 |
Ocenianie ciągłe [01-FS1-17-JSCS1_w_2] | Ocena pracy studenta i jego bieżącego przygotowania w oparciu o testy cząstkowe śródsemestralne |
01-FS1-17-JSCS1_1 |
Ocena kształtująca [01-FS1-17-JSCS1_w_3] | Ocena zadań domowych, analiza typowych błędów językowych |
01-FS1-17-JSCS1_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [01-FS1-17-JSCS1_fs_1] | Ćwiczenia skupiają się na omawianiu zagadnień związanych z charakterystyką podsystemu fonologicznego i morfologicznego języka staro-cerkiewno-słowiańskiego. Metody praktycznego działania: dyskusja dydaktyczna, lektura tekstów źródłowych.
Metody podające: objaśnienie, wyjaśnienie, opis, opowiadanie.
Metody obrazowe: prezentacja multimedialna.
Indywidualna praca ze studentem.
Udział w rozmowie kontrolnej.
|
30 | 1. Udział w zajęciach bezpośrednich
2. Bieżące przygotowanie do zajęć
Udział w konsultacjach.
Przygotowanie do rozmowy kontrolnej i udział w niej.
|
60 |
Ocena podsumowująca: rozmowa kontrolna [01-FS1-17-JSCS1_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |