Psychologia Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S2FLP12.2014

Nazwa modułu: Psychologia
Kod modułu: 02-FP-PN-S2-Ps
Kod programu: 02-S2FLP12.2014
Semestr: semestr zimowy 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
W ramach modułu realizowane są treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012.) Wykaz treści, realizowanych w ramach modułu: 1. Jak motywować uczniów. Motywowanie jako wzmacnianie. 2. Techniki behawioralne w dydaktyce. Implikacje praktyczne. 3. Agresja. Formy i sposoby radzenia sobie. 4. Wokół zdolności. Psychologiczne podstawy pracy z dzieckiem zdolnym. 5. Porozumienie bez przemocy, czyli o tym w jaki sposób rozmawiać empatycznie. 6. Wypalenie zawodowe. Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruktu. 7. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych.
Wymagania wstępne:
Student powinien zaliczyć przedmiot psychologia na wcześniejszych etapach kształcenia.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Pogłębia znajomość terminologii z zakresu psychologii, w tym związanej z kształtowaniem u uczniów pozytywnego stosunku do nauki (pamięć, uczenie się, myślenie, rozumowanie, inteligencja) oraz rozwijaniem ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. Zna definicje i cechy składowe motywacji oraz osiągnięć. [Ps_1]
KN_W01 [4/5] KN_W02 [4/5] KN_W09 [4/5] KN_W13 [4/5]
Poszerza wiedzę z zakresu pracy oraz rodzajów ról w zespole. Doskonali znajomość strategii umożliwiających osiągnięcie zamierzonych efektów, wie jak unikać porażek. Posiada szczegółową wiedzę na temat różnic indywidualnych: osobowości, temperamentu i cech charakteru, która może być pomocna w pracy z uczniem na poszczególnych etapach edukacyjnych. [Ps_2]
KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5]
Ma rozszerzoną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów na drugim i trzecim etapie edukacyjnym (uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych: zdolnych, z dysfunkcjami, zaburzeniami nastroju i zachowania). [Ps_3]
KN_W02 [3/5] KN_W10 [3/5] KN_W14 [3/5]
Potrafi sprawnie komunikować się na lekcji (w tym komunikować się z nastawieniem na osiągnięcie zamierzonego celu dydaktycznego, wychowawczego), jak również podczas spotkań z rodzicami, gronem pedagogicznym i dyrekcją). Potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, jak również z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. [Ps_4]
KN_U05 [3/5] KN_U06 [3/5] KN_U08 [3/5]
Potrafi odpowiednio zareagować w sytuacji trudnej na lekcji (tj. napad złości ucznia, zachowania agresywne). Doskonali znajomość terminologii zawartej w opiniach z poradni psychologicznych lub psychologiczno-pedagogicznych i potrafi na ich podstawie zaprojektować schemat postępowania z uczniem. [Ps_5]
KN_U01 [2/5] KN_U02 [2/5]
Wie jakie są możliwości pomocy uczniowi oraz współpracy nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem. Ma rozszerzoną wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela. [Ps_6]
KN_W15 [2/5] KN_K01 [2/5]
Potrafi dokonać wnikliwej obserwacji przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi do obserwacji, diagnozy i oceny sytuacji pedagogicznych oraz dydaktycznych. Ma rozszerzone umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie oraz pracę z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym zna najważniejsze zaburzenia nastroju, emocji i zachowania). [Ps_7]
K_U04 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [4/5]
Potrafi szczegółowo ocenić mocne i słabe strony (swoje, ucznia, prowadzonych działań), poszerza wiedzę i umiejętności, dąży do nieustannego samorozwoju. Wspiera rozwój i działania ucznia. [Ps_8]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_K01 [4/5]
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności merytorycznych, psychologiczno-pedagogicznych, dydaktycznych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnej wiedzy i umiejętności, wyznacza kierunki swojego rozwoju. [Ps_9]
KN_K02 [5/5] KN_K03 [5/5] KN_K04 [5/5] KN_K05 [5/5] KN_K07 [5/5] KN_K08 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test [Ps_w_1]
Test) sprawdzający wiedzę merytoryczną studenta z zakresu wiedzy z psychologii (zadania zamknięte i otwarte).
Ps_1 Ps_2 Ps_3 Ps_4 Ps_5 Ps_6 Ps_7 Ps_8 Ps_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [Ps_fs_1]
Przekaz treści programowych odbywa się z wykorzystaniem: - metody podającej (pogadanka, elementy wykładu - wykład informacyjny i aktywizujący, - metody problemowej i metod aktywizujących (gra dydaktyczna, burza mózgów), - metody eksponującej (fragmenty filmu).
15
Student pogłębia wiedzę psychologiczną (samodzielna lektura i analiza wskazanych tekstów). Student powtarza i ugruntowuje materiał przedstawiony na zajęciach. Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o zadaną wcześniej literaturę przedmiotu.
45 Test [Ps_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)