Dydaktyka języka polskiego Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S2FLP12.2014

Nazwa modułu: Dydaktyka języka polskiego
Kod modułu: 02-FP-PN-S2-DJP
Kod programu: 02-S2FLP12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
W czasie zajęć z dydaktyki języka polskiego studenci uczą się przekładać nowoczesne metodologie językoznawcze na strategie nauczania w liceum. Zapoznają się z zagadnieniami komunikacji językowej, kultury języka, stylistyki i przeszłości w języku na tym poziomie edukacji (sposoby opracowania problemów, różne warianty lekcji). Kontynuują edukację w zakresie projektowania i prowadzenia lekcji w szkole
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada umiejętność przekładania wiedzy na temat kierunków i metodologii badawczych współczesnego językoznawstwa na metody, formy i strategie lekcji oraz ćwiczenia prowadzące do wykształcenia kompetencji kluczowych ucznia na czwartym etapie edukacji [DJP_1]
K_W02 [5/5] K_W07 [5/5] K_U01 [5/5] K_U04 [5/5] KN_W04 [5/5] KN_W06 [5/5] KN_U05 [5/5]
Upowszechnia wzorce kultury języka, sam stając się wzorem kultury. [DJP_10]
K_K05 [3/5] K_K15 [3/5] KN_K10 [3/5]
Zna podstawę programową, programy, podręczniki szkolne dla kształcenia polonistycznego na czwartym etapie edukacyjnym; potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę i rzetelnie oceniać podstawę programową, programy, podręczniki szkolne dla kształcenia polonistycznego na czwartym etapie edukacyjnym. [DJP_2]
KN_W07 [2/5] KN_U03 [2/5]
Posiada pogłębioną, szczegółową, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu teorii i historii języka - potrafi umiejętnie dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki, metody i formy pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych, [DJP_3]
K_W07 [3/5] K_W10 [3/5] KN_U07 [3/5]
Potrafi rzetelnie ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji typowych i nietypowych zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z czwartym etapem edukacyjnym oraz w sposób klarowny, spójny, precyzyjny, poprawny porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, [DJP_4]
KN_W08 [4/5] KN_W09 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [4/5]
Potrafi w sposób rzetelny i precyzyjny diagnozować, kontrolować i oceniać wyniki kształcenia polonistycznego uczniów na czwartym etapie edukacyjnym (konstruuje testy, sprawdziany oraz umie przeanalizować strukturę egzaminu maturalnego z języka polskiego). Ma pogłębione umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, [DJP_5]
K_W19 [5/5] KN_W11 [5/5] KN_W13 [5/5] KN_W14 [5/5] KN_U09 [5/5] KN_U10 [5/5]
Potrafi rzetelnie analizować własne działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować oraz wdrażać działania innowacyjne i przekładać je na cele kształcenia, treści, specyfikę i prawidłowości nauczania języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej. [DJP_6]
KN_W05 [2/5] KN_U12 [2/5]
Ma pełną wiedzę na temat komunikacji językowej, kultury języka, elementów historii języka i stylistyki na IV poziomie edukacji (i wcześniejszych). [DJP_7]
K_W15 [3/5] K_W17 [3/5] K_K08 [3/5]
Umie świadomie planować treści językowe w połączeniu z literackimi i kulturowymi do realizacji (przygotowywać rozkład materiału), a także dobierać ćwiczenia stylistyczne i tekstotwórcze do realizacji określonych celów lekcji oraz do potrzeb uczniów. [DJP_8]
KN_U01 [2/5] KN_U02 [2/5]
Umie dostosować sposób komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów, a reprezentując wartości w języku, umie zbudować właściwy autorytet swojej osoby. [DJP_9]
KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U13 [4/5] KN_K03 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [DJP_w_1]
Sporządzenie konspektu cyklu lekcji z zastosowaniem integracji wewnątrzprzedmiotowej na IV etapie edukacyjnym.
DJP_1 DJP_2 DJP_3 DJP_4 DJP_6 DJP_7 DJP_8
Prezentacja, referat [DJP_w_2]
Przygotowanie prezentacji nt. zagadnień językowych – wskazanych w podstawie (etap ponadgimnazjalny w edukacji) .
DJP_1 DJP_10 DJP_2 DJP_3 DJP_4 DJP_6 DJP_7 DJP_8 DJP_9
Test egzaminacyjny [DJP_w_3]
Test holistyczny sprawdzający umiejętność wykorzystania metodologii językoznawczych w projektowaniu procesu dydaktycznego.
DJP_1 DJP_2 DJP_3 DJP_4 DJP_5 DJP_6 DJP_7 DJP_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [DJP_fs_1]
metody podające (m.in.: wykład aktywizujący, pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym) metody poszukujące (m.in.: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu), metody aktywizujące (m.in.: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna)
30
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach i wykładach. Przygotowanie merytoryczne (z lektur), przygotowanie projektów, prezentacji, sporządzanie arkuszy obserwacji
60 projekt [DJP_w_1] Prezentacja, referat [DJP_w_2] Test egzaminacyjny [DJP_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)