Wybrane konwencje teatru światowego Kierunek studiów: Kulturoznawstwo
Kod programu: 02-S1KU12.2017

Nazwa modułu: Wybrane konwencje teatru światowego
Kod modułu: 02-K01S-12-27
Kod programu: 02-S1KU12.2017
Semestr: semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Treści przedmiotowe modułu Wybrane konwencje teatru światowego mają na celu zapoznanie studentów z jakością i dynamiką przemian dokonujących się na gruncie europejskiego teatru dramatycznego oraz życia teatralnego. Wprowadzają w problematykę ewolucji funkcji przypisywanych sztuce scenicznej, w zagadnienia przemian przestrzeni teatralnej, w świat podstawowych dokonań dramatyczno-teatralnych (dramaturgicznych, reżyserskich, aktorskich, scenograficznych). Zapoznają z inwentarzem niezbędnych pojęć i terminów teatralnych oraz podają informacje o ich powstaniu. Studenci poznają szczegółowo: teatr starożytnej Grecji; teatr w starożytnym Rzymie; gatunki dramatyczno-teatralne średniowiecza; włoski teatr masek; teatr elżbietański i dramat szekspirowski; hiszpański teatr „Złotego Wieku”.
Wymagania wstępne:
zaliczenie modułu: Wstęp do nauki o teatrze
Literatura podstawowa:
opracowania monograficzne: 1.M. Berthold, Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Warszawa 1980Historia teatru. Red. J.R. Brown. Przeł. H. Baltyn – Karpińska. Warszawa 1999, 2. Teatr. Rekonstrukcje, pod red. J. Krakowskiej, Warszawa 2004; 3.O dramacie. Od Arystotelesa do Goethego. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, pod red. E. Udalskiej, Warszawa 1989 (lub wyd. 2 Katowice 2001) (wybór) Dramaty: 1.Ajschylos, Oresteja. Przeł. i oprac. S. Srebrny. [W:] Tragedie. Warszawa 1954. 2. Sofokles, Król Edyp, Antygona. Przeł. K. Morawski, oprac. S. Srebrny.[W:) Antologia tragedii greckiej. Wybrał i oprac. S. Stabryła. Kraków 1989. 3.Eurypides, Elektra. Przeł. i oprac. A. Sandauer. Warszawa 1963 lub Eurypides, Tragedie, przeł i oprac. J. Łanowski, Warszawa 1967 (tu: Medea) 4.Menander, Odludek albo mizantrop. Przeł. J. Łanowski, Wrocław-Kraków, 1950 lub inne wydanie. 5. Arystofanes, Żaby, Ptaki lub Chmury. Przeł. i oprac., S. Srebrny. [W:] Wybór komedii. Warszawa 1955. 6.Plaut, Żołnierz samochwał. , wstępem i przypisami opatrzyła E. Skwara, Wrocław 2002 7.Terencjusz, Bracia lub Teściowa, (w:) Terencjusz, Komedie, T. II., przeł. E. Skwara, Warszawa 2005. 8.Seneka, Fedra. Przeł. A. Świderkówna, oprac. W. Strzelecki. Wrocław 1959 BN. 9.Kvidam, podług staroangielskiego moralitetu, dramatu H. Hofmannstahla i innych autorów przeł. J. Iwaszkiewicz. [W:] J. Iwaszkiewicz, Dramaty. Warszawa 1958. 10. Mistrz Piotr Pathelin: tekst francuski z XV wieku, spolszczył i wstępem opatrzył A.Polewka, Warszawa 1953 11. Mikołaj Z Wilkowiecka, Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim. Oprac. i wstęp J. Okoń. Wrocław 1971 12. Ch. Marlowe, Tragiczna historia Doktora Faustusa, przeł I oprac. J. Kydryński, Kraków 1982 13. W. Shakespeare. Hamlet, Sen nocy letniej, Burza/ przekład i wydanie wybrane / 14. Lope de Vega, Owcze źródło. Przeł. L. H. Morstin, o . M. Strzałkowa. Wrocław 1954. 15.Calderón de la Barca, Życie snem (dramat), przeł. E. Boyé, oprac. B. Baczyńska, Wrocław 2003 lub Życie jest snem. Imitował J. M. Rymkiewicz. Warszawa 1971.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi pracować w grupie i docenia ten sposób pracy jako efektywną metodę rozwiązania problemu badawczego [27_K02]
02-KO1SN-12_K02 [5/5]
ma świadomość obecności i trwania śladów dawnych konwencji jako żywego dziedzictwa teatru [27_K05]
02-KO1SN-12_K05 [5/5]
aktywnie uczestniczy we współczesnym życiu teatralnym, wykorzystując wiedzę o konwencjach w rozumieniu współczesnej kultury [27_K06]
02-KO1SN-12_K06 [5/5]
umie wskazać związki między technikami dramaturgicznymi a praktyką teatralną danej epoki na konkretnych przykładach; potrafi analizować teksty dramatyczne pod kątem zawartej w nich wizji teatralnej i badać ją w kontekście aktualnie obowiązujących konwencji teatralnych [27_U02]
02-KO1SN-12_U02 [5/5]
na podstawie podanej oraz samodzielnie zdobytej wiedzy potrafi ocenić żywotność konwencji historycznych we współczesnym teatrze [27_U03]
02-KO1SN-12_U03 [5/5]
sprawnie posługuje się fachową terminologią w opisie konwencji teatralnych obowiązujących w poszczególnych epokach; definiuje i charakteryzuje podstawowe gatunki dramatu i typy widowisk teatralnych [27_U04]
02-KO1SN-12_U04 [5/5]
ma podstawową wiedzę o miejscu historii teatru w systemie nauk o kulturze i różnych sposobach uprawiania historii teatru, potrafi opisać historycznie uwarunkowane zjawiska teatralne we właściwym dla nich kontekście religijnym, filozoficzno-estetycznym oraz społeczno-politycznym [27_W01]
02-KO1SN-12_W01 [5/5]
zna pojęcia i terminy teatralne służące opisaniu konwencji teatralnych w danej epoce [27_W02]
02-KO1SN-12_W02 [5/5]
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu wybranych konwencji teatru i dramatu europejskiego od V w. p.n.e. do wieku XVI. [27_W04]
02-KO1SN-12_W04 [5/5]
ma świadomość różnych metod analityczno-interpretacyjnych wykorzystywanych w badaniu konwencji teatralnych i różnych typów narracji historycznych [27_W07]
02-KO1SN-12_W07 [5/5]
rozumie dynamikę przemian, które dokonały się na gruncie europejskiego teatru dramatycznego w zakresie konwencji: przestrzeni gry i obserwacji, dramaturgii i repertuaru, reżyserii, stylu gry aktorskiej, muzyki oraz życia teatralnego [27_W09]
02-KO1SN-12_W09 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji analityczno-interpretacyjnych z zakresu wybranych praktyk kulturowych i społecznych w kategoriach teatralnych
27_K06 27_U02 27_U04 27_W02 27_W07 27_W09
prezentacja (ustna lub pisemna) [02-KO1SN-12-w_p]
sprawdzenie kompetencji w zakresie rozpoznawania konwencji dramatycznych i teatralnych
27_K02 27_K05 27_U02 27_U03 27_W09
test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
weryfikacja wiedzy w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę.
27_U04 27_W01 27_W02 27_W04
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-KO1S-12-f_l]
praca z tekstami dramatycznymi i historycznoteatralnymi, praca analityczno-interpretacyjna poświęcona rozpoznawaniu w tekstach konwencji dramatycznych i teatralnych, gry dydaktyczne jako sposób zdobycia wiedzy praktycznej
30
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę, zapoznanie się z zalecanymi materiałami audiowizualnymi
20 dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d] prezentacja (ustna lub pisemna) [02-KO1SN-12-w_p]
wykład [02-KO1S-12-f_w]
wykład prezentujący problematykę konwencji teatralnych w ujęciu diachronicznym
30
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę
10 test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2018/2019 Wybrane konwencje teatru światowego [02-KU-S1-028] (brak informacji)