Dzieje myśli teoretycznokulturowej Kierunek studiów: Kulturoznawstwo
Kod programu: 02-S1KU12.2017

Nazwa modułu: Dzieje myśli teoretycznokulturowej
Kod modułu: 02-K01S-12-14
Kod programu: 02-S1KU12.2017
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
W ramach modułu Dzieje myśli teoretycznokulturowej studenci poznają filozoficzne i empiryczne źródła nauk o kulturze. Zaznajamiają się z procesem formowania się dyskursów teoretycznych. Dostrzegają wpływ rozumienia pojęcia kultura na stanowiska teoretyczne. Poznają różne opcje teoretyczne i ich związki z naukami o kulturze (antropologią, etnologią, etnografią, socjologią, filozofią, lingwistyką) oraz kierunki badawcze i szkoły w ujęciu diachronicznym (m.in. ewolucjonizm, różne ujęcia dyfuzjonistyczne, francuska szkoła socjologiczna, amerykańska antropologia kulturowa, psychoanaliza, funkcjonalizm); potrafią wskazać cele badawcze i metody zaproponowane przez poszczególne szkoły.
Wymagania wstępne:
zaliczenie modułu Wstęp do kulturoznawstwa
Literatura podstawowa:
Podręczniki: Działalność Instytutu Anthropos w dziedzinie lingwistyki, etnologii i religioznawstwa, red. H. Zimoń, Pieniężno 1980. L. Kołakowski, Filozofia pozytywistyczna, Warszawa 2005. A. Kuper, Między charyzmą i rutyną. Antropologia brytyjska 1922–1982, Łódź 1987. Z. Mach, Kultura i osobowość w antropologii amerykańskiej, Warszawa–Kraków 1989. B. Moliński, Historia, osobowość, sztuka. Refleksje nad antropologią kultury, Warszawa 1966. A. Waligórski, Antropologiczna koncepcja człowieka, Warszawa 1967. Z. Wieczorek, Neopsychoanaliza i marksizm. Krytyczna prezentacja koncepcji amerykańskich kulturalistów, Warszawa 1973. Teksty źródłowe: J.J. Bachofen, Matriarchat. Studium na temat ginajkokracji świata starożytnego podług natury religijnej i prawnej, przeł. R. Reszke, Warszawa 2007. L. H. Morgan, Społeczeństwo pierwotne czyli badanie kolei ludzkiego postępu od dzikości przez barbarzyństwo do cywilizacyi, przeł. A. B. [A. Bąkowska], Warszawa 1887. J. Lubbock, Początki cywilizacyi. Stan pierwotny człowieka i obyczaje współczesnych dzikich, przeł. B. i Z., Warszawa 1873, t. 1–3. E.B. Tylor, Antropologja. Wstęp do badań człowieka i cywilizacji, przeł. A. Bąkowska, Warszawa 1881. A. Bastian, Allgemeine Gründzüge der Ethnologie. Prolegomena zur Begründung einer Naturwissenschaftlichen Psychologie auf dem Material des Völkergedankens, Berlin 1884. R.R. Marett, Antropologia, przeł. L. Krzywicki, Warszawa–Lwów [b.r.w]. B. Malinowski, Naukowa teoria kultury, w: tenże, Szkice z teorii kultury, Warszawa 1958. F. Boas, Umysł człowieka pierwotnego, przeł. M. Pawluczuk. Z. Freud, Kultura jako źródło cierpień, w: tenże, Człowiek, religia, kultura. Warszawa 1967. M. Mead, Trzy studia, Warszawa 1986, t. 1–2.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
umie współdziałać i pracować w grupie [14_K02]
02-KO1SN-12_K02 [5/5]
umie formułować i analizować problemy badawcze, zna zasady doboru metod i narzędzi badawczych [14_U02]
02-KO1SN-12_U02 [5/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i pojęciami właściwymi dla poszczególnych tradycji i szkół badawczych [14_U04]
02-KO1SN-12_U04 [5/5]
umie merytorycznie argumentować przywołując stanowiska poznawanych teoretyków oraz formułować wnioski z przeprowadzonych analiz i interpretacji [14_U06]
02-KO1SN-12_U06 [5/5]
potrafi przygotować typową pracę pisemną z wykorzystaniem podstawowych źródeł i ujęć teoretycznych [14_U08]
02-KO1SN-12_U08 [5/5]
umie przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem poznawanych ujęć teoretycznych [14_U09]
02-KO1SN-12_U09 [5/5]
ma podstawową wiedzę na temat miejsca teorii kultury w obszarze nauk humanistycznych, zna filozoficzne i empiryczne źródła nauk o kulturze, rozpoznaje specyfikę przedmiotową teorii kultury [14_W01]
02-KO1SN-12_W01 [5/5]
zna elementarną terminologię stosowaną w poszczególnych ujęciach teoretycznych, dostrzega zależność pomiędzy rozumieniem pojęcia kultura a przyjętym stanowiskiem teoretycznym [14_W02]
02-KO1SN-12_W02 [5/5]
ma uporządkowaną chronologicznie i profilowo wiedzę z zakresu teorii kultury, zna podstawowe kierunki badawcze w ujęciu diachronicznym [14_W03]
02-KO1SN-12_W03 [5/5]
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wybranych stanowisk (szkół) teoretycznych (takich jak m.in. ewolucjonizm, dyfuzjonizm niemiecki, angielski i amerykański, szkoła kultury i osobowości, francuska szkoła socjologiczna, psychoanaliza Freudowska, funkcjonalizm) [14_W04]
02-KO1SN-12_W04 [5/5]
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla określonej tradycji, teorii oraz szkoły badawczej [14_W07]
02-KO1SN-12_W07 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata [02-KO1SN-12-w_d]
sprawdzenie kształconych umiejętności i kompetencji
14_K02 14_U02 14_U04 14_U06 14_U09
sprawozdanie z lektury [02-KO1SN-12-w_h]
weryfikacja przyswojonego materiału i umiejętności czytania tekstu naukowego ze zrozumieniem
14_U02 14_U06 14_W04
sprawdzian ustny [02-KO1SN-12-w_s]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
14_U02 14_U06 14_U09
test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
testy lub inne prace pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności z zakresu materiału omawianego na zajęciach
14_U04 14_U08 14_W01 14_W02 14_W03 14_W04 14_W07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-KO1S-12-f_l]
praca z tekstem naukowym - analiza i interpretacja wskazanych rozpraw i artykułów z zakresu przedstrukturalistycznych teorii kultury
30
przygotowanie do zajęć w formie notatek problematyzujących treści zadanej lektury, przyswojenie wiedzy teoretycznokulturowej w oparciu o wskazane piśmiennictwo, sporządzanie notatek z wykładu
30 dyskusja/debata [02-KO1SN-12-w_d] sprawozdanie z lektury [02-KO1SN-12-w_h] sprawdzian ustny [02-KO1SN-12-w_s] test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
wykład [02-KO1S-12-f_w]
chronologiczne i syntetyczne przedstawienie przedstrukturalistycznych ujęć teoretycznokulturowych
30
przygotowanie do zajęć w formie notatek problematyzujących treści zadanej lektury, przyswojenie wiedzy teoretycznokulturowej w oparciu o wskazane piśmiennictwo, sporządzanie notatek z wykładu
30 test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr letni 2017/2018 Dzieje myśli teoretycznokulturowej [02-KU-S1-015] polski