Główne kierunki filmu światowego Kierunek studiów: Kulturoznawstwo
Kod programu: 02-S1KU12.2017

Nazwa modułu: Główne kierunki filmu światowego
Kod modułu: 02-K01S-12-49
Kod programu: 02-S1KU12.2017
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł Główne kierunki filmu światowego obejmuje: chronologiczny opis zjawisk występujących w kinie światowym w latach 1945–1980, wyodrębnienie nurtów i szkół (neorealizm, „młodzi gniewni”, francuska „nowa fala”, czeska szkoła filmowa), analizę poetyk wybranych formacji, a także rekonstrukcję społeczno-politycznych oraz technologiczno-kulturowych kontekstów funkcjonowania powojennego kina. Student rozpoznaje i potrafi przyjąć perspektywę szerszą aniżeli skupiającą uwagę na roli arcydzieł. W kręgu refleksji znajdują się więc zarówno zagadnienia awangard filmowych, jak i filmów artystycznych rozpowszechnianych za pośrednictwem dużych sieci dystrybucyjnych oraz kina gatunkowego. Główny wątek krytycznej reinterpretacji omawianych zjawisk stanowią pytania dotyczące kulturowych konsekwencji przemian w kinie światowym.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotów Kino nieme oraz Historia filmu od przełomu dźwiękowego do 1945 r.
Literatura podstawowa:
1. Neorealizm włoski Lektury: A. Garbicz, Neorealizm wobec lewackiej polityki. „Kino” 1977 nr 3. T. Miczka, Dziesięć tysięcy kilometrów od Hollywood, t. 1. s. 141 – 253. C. Zavattini, Neorealizm według mnie, [w:] Europejskie manifesty kina, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002. M. Kornatowska, Baśń – świadectwo czasu, „Kwartalnik Filmowy” 1995/96 nr 12 – 13. A. Helman, Rossellini albo synteza antynomii (w:) Film faktów i film fikcji. Dialektyka postaw i poetyk twórczych, Katowice 1977. 2. Francuska Nowa Fala Lektury: T. Lubelski, Nowa fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego, Kraków 2000. F. Truffaut, Reżyser: ten, kto nie ma prawa się skarżyć, [w:] Europejskie manifesty kina, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002. F. Truffaut, O pewnej tendencji kina francuskiego, „Film na Świecie” 1989, nr 361-362. J. – L. Godard, Montaż, moje piękne zmartwienie, [w:] Europejskie manifesty kina, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002. T. Lubelski, Orfeusz jedzie do Hiroszimy, „Kwartalnik Filmowy” 1995 – 96 nr 12 – 13. R. W. Kluszczyński, Jean – Luc Godard (w 13 obrazach), [w:] Mistrzowie kina europejskiego, red. K. Sobotka, Łódź 1996. Prezentacje: Jean Luc Godard. „Kwartalnik Filmowy” 1993/1994, nr 4. 3. Szkoła czeska Lektury: M. Radkiewicz, Stokrotki w pułapce, (w:) Autorzy kina europejskiego, red. G.Stachówna, J.Wojnicka, Kraków 2003 D. Zielińska, Forman znany i nieznany, „Iluzjon” 1988 nr 1. M. Robert, Jiri Menzel. Przypadki reżysera pod specjalnym nadzorem, (w:) Autorzy kina europejskiego IV, red. A.Helman, A.Pitrus, Kraków 2008. R. Marszałek, Stracone pokolenie, „Kino” 1990 nr 8. T. Kłys, „Czarny Piotruś” i realizm codzienności, „Studia Filmoznawcze” 1999, nr 20. 4. Kino brytyjskie lat 60. Lektury: R. Marszałek, Nowy film angielski, Warszawa 1968. A. Kołodyński, 100 filmów angielskich, Warszawa 1975. A. Kołodyński, Tropami filmowej prawdy, rozdział Wokół free cinema. K. Klejsa, Lindsay Anderson. Rozczarowania idealisty, rozterki cynika, (w:) Autorzy kina europejskiego II, pod red. A.Helman, A.Pitrusa, Kraków 2005. J. Fuksiewicz, Humaniści w fotoplastikonie, r. Gniewni nad Tamizą (s. 257 – 288). K. Lipka, Linia mety nie kończy biegu…Tony Richardson, „Samotność długodystansowca”, „Kwartalnik Filmowy” 2006 nr 53. L. Anderson, Baczność! Baczność! (w:) Europejskie manifesty kina... 5. Kino amerykańskie Lektury: Mistrzowie kina amerykańskiego. Bunt i nostalgia, red. Ł. Plesnar, R. Syska, Kraków 2007. (tu: S. Kubrick, J. Cassavetes, A. Penn, B. De Palma, M. Scorsese, S.Peckinpah) K. Klejsa, Portret (de)generacji, [w:] Kino amerykańskie. Dzieła, red. E. Durys, K. Klejsa, Kraków 2006. M. Lefann, Uwagi o trzech filmach Boba Rafelsona, „Film na Świecie” 1979 nr 1 – 2 J. Gazda, Kino amerykańskie. Lata siedemdziesiąte, „Kwartalnik Filmowy” 1995/1996 nr 12-13. A.Werner, Deszczu, nie padaj, [w:] tegoż, Dekada filmu, Warszawa 1997. K. Klejsa, Filmowe oblicza kontestacji, Warszawa 2008. (tu: Easy Rider). 6. Kino niemieckie Lektury: B. Blũthner: Manifest oberhauseński, (w:) Europejskie manifesty... „Film na Świecie” 1986 nr 331-332 (Wenders i Herzog) R. Syska, Rainer Werner Fassbinder. Rewolucja, która nie nadeszła, (w:) Autorzy kina europejskiego, red. G. Stachówna, J. Wojnicka, Kraków 2003. K. Stanisławski, Nowe kino niemieckie, Sopot 1998. M. Piotrowska, Wim Wenders. Uczynić widocznym, [w:] Autorzy kina europejskiego II, red. A. Helman, A. Pitrus, Kraków 2005. W. Wenders, Pejzaż miejski, (w:) Europejskie manifesty kina, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002. 7. Kino radzieckie Lektury: W. Michałkowicz, Medytacje stylistyczne, „Kino” 1977 nr 10. Ł. Demby, Nikita Michałkow. Odmiany czasu i przestrzeni, (w:) Autorzy kina europejskiego, red. G. Stachówna, J. Wojnicka, Kraków 2003. H. Paprocki, O. Nestierowa, Symbolika chrześcijańska w „Andrieju Rublowie”, „Kwartalnik Filmowy” 1995 nr 9 – 10. S. Kuśmierczyk, Stalker jako ikona, „Kwartalnik Filmowy” 1995 nr 9 – 10. A. Tarkowski, O rytmie, czasie i montażu, (w:) Europejskie manifesty kina, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi pracować w grupie [49_K02]
02-KO1SN-12_K02 [5/5]
sprawnie i ze zrozumieniem posługuje się specjalistyczną terminologią historycznofilmową; umie wskazać najważniejsze kulturowe konsekwencje przemian w kinie światowym [49_U04]
02-KO1SN-12_U04 [5/5]
rozpoznaje i potrafi wykazać cechy charakterystyczne filmów należących do określonego nurtu czy szkoły (np.: Kino Młodych Gniewnych, amerykańskie kino kontestacji, szkoła czeska) [49_U05]
02-KO1SN-12_U05 [5/5]
potrafi konstruować interpretacje filmów z uwzględnieniem ich społeczno-historycznego oraz politycznego kontekstu [49_U06]
02-KO1SN-12_U06 [5/5]
bierze efektywny udział w dyskusji, potrafi umiejętnie argumentować na rzecz przyjętego stanowiska [49_U09]
02-KO1SN-12_U09 [5/5]
potrafi zdefiniować i wyjaśnić kluczowe pojęcia, takie jak: neorealizm, kino autorskie, polityka autorska, nowa fala, kino kontestacji, free cinema, cinema vérité, kino gatunkowe [49_W02]
02-KO1SN-12_W02 [5/5]
ma uporządkowaną wiedzę ogólną ma temat zjawisk występujących w kinie światowym w latach 1945-1980; posiada wiedzę o kontekście społeczno-politycznym i kulturowym poszczególnych nurtów i szkół badawczych [49_W03]
02-KO1SN-12_W03 [5/5]
ma uporządkowaną szczegółową wiedzę dotyczącą specyfiki odrębnych nurtów i szkół. Jest świadomy wpływu, jaki na rozwój sztuki filmowej wywarli: C. Zavattini, V. De Sica, M. Antonioni, J-L. Godard, F. Truffaut, A. Resnais, M. Forman, L. Anderson, T. Richardson, R. Altman, F.F. Coppola, J. Cassavetes, S. Peckinpah, S. Kubrick, A. Tarkowski, R.W. Fassbinder, W. Herzog, W. Wenders, orientuje się w roli, jaką odegrały w kinematografiach narodowych wybrane filmy wyżej wymienionych reżyserów oraz jaki miały wpływ na kinematografię światową [49_W04]
02-KO1SN-12_W04 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji
49_K02 49_U04 49_U05 49_U06 49_U09
egzamin (pisemny lub ustny) w zależności od decyzji prowadzącego [02-KO1SN-12-w_e]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
49_U04 49_U05 49_U06 49_U09 49_W02 49_W03 49_W04
obserwacja weryfikująca [02-KO1SN-12-w_o]
ocena postaw i kompetencji
49_K02 49_U09
sprawdzian ustny [02-KO1SN-12-w_s]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
49_U04 49_U05 49_U06 49_U09 49_W02 49_W03 49_W04
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-KO1S-12-f_l]
praca z podręcznikami, lekturami historycznofilmowymi obejrzanym materiałem audiowizualnym, dyskusja dydaktyczna.
30
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, praca analityczno-interpretacyjna nad obejrzanym materiałem audiowizualnym obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę
25 dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d] obserwacja weryfikująca [02-KO1SN-12-w_o] sprawdzian ustny [02-KO1SN-12-w_s]
wykład [02-KO1S-12-f_w]
wykład wprowadzający w problematykę historycznofilmową z zakresu kina w latach 1945-1980.
30
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę, zapoznanie się ze wskazanymi filmami
50 egzamin (pisemny lub ustny) w zależności od decyzji prowadzącego [02-KO1SN-12-w_e]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2019/2020 Główne kierunki filmu światowego [02-KU-S1-052] polski