Teatr XX wieku Kierunek studiów: Kulturoznawstwo
Kod programu: 02-S1KU12.2017

Nazwa modułu: Teatr XX wieku
Kod modułu: 02-K01S-12-48a
Kod programu: 02-S1KU12.2017
Semestr: semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Treści przedmiotowe modułu Teatr XX wieku mają na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi prądami i kierunkami w teatrze i dramacie światowym XX wieku. Zjawiska teatralne omawiane są na tle innych sztuk (literatury, filmu, sztuk plastycznych, muzyki). Studenci zaznajamiają się z przemianami w dwudziestowiecznej inscenizacji i dramaturgii europejskiej; poznają najważniejsze teorie teatralne okresu Wielkiej Reformy. Podczas zajęć omawia się takie zagadnienia, jak: realizm, symbolizm, twórczość teatralnych wizjonerów E.G. Craiga i A. Apii, narodziny nowoczesnej inscenizacji, poszukiwania nowej przestrzeni teatralnej, ekspresjonizm w teatrze i dramacie niemieckim, modele teatru politycznego, konstruktywizm w sztuce ZSRR, dadaizm i surrealizm, futuryzm, Teatr Okrucieństwa A. Artauda, teatr inscenizatorów po II wojnie światowej (P. Brook, P. Stain, G. Strehler i inni), teatr alternatywny.
Wymagania wstępne:
znajomość podstawowych terminów i zagadnień z zakresu teorii i historii teatru oraz literatury i sztuki XX wieku
Literatura podstawowa:
Opracowania: 1. Historia teatru. Pod red. J. R. Browna. Z angielskiego przełożyła H. Baltyn-Karpińska. Warszawa 1999. Cz. III: Teatry Europy i Ameryki po 1700 roku. 2. D. Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku. Tłum. Z. Strzelecki, K. Mazur. Warszawa 1980. 3. K. Kozłowski, Geniusz i opera. Ryszarda Wagnera pisma z teorii opery i dramatu muzycznego. W: Teorie opery. Pod red. M. Jabłońskiego. Poznań 2004, s. 137-160. 4. K. Braun, Wielka Reforma Teatru w Europie: ludzie- idee - zdarzenia. Wrocław [i in.] 1984. ( w wyborze) 5. K. Braun, Druga Reforma Teatru?: szkice. Wrocław [ i in.] 1979. ( w wyborze). 6. K. Osińska, Klasztory i laboratoria. Rosyjskie studia teatralne. Stanisławski, Meyerhold, Sulerżycki, Wachtangow. Gdańsk 2003. ( w wyborze) 7. A. Jawłowska, Więcej niż teatr. Warszawa 1988. 8. O.Aslan, Aktor XX wieku. Ewolucja techniki. Zagadnienia etyki. Przeł. M. O. Bieńka. Warszawa 1978. ( w wyborze) 9. E. Barba, N. Savarese, Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru. Wrocław 2005. ( w wyborze) 10. E. Fischer-Lichte, Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania. Przekład M. Borowski, M. Sugiera. Wrocław 2012. ( w wyborze) 11. P. Pavis, Współczesna inscenizacja. Źródła , tendencje, perspektywy. Przeł. P. Olkusz. Warszawa 2011. ( w wyborze) 12. M. Carlson, Performans. Przeł. E. Kubikowska. Red. nauk. wyd. polskiego T. Kubikowski. Warszawa 2007. ( w wyborze) Teksty dramatyczne: 1. E. Zola, Teresa Raquin. Przeł. H. Kowzan. Oprac. T. Kowzan. Wrocław [i In.] 1974 BN. 2. A. Czechow, Wiśniowy sad. W: A. Czechow, Opowiadania. Wiśniowy sad. Warszawa 1949; A. Czechow, Dzieła. T. 10: Utwory sceniczne. Tłum. I. Bajkowska. Warszawa 1960; A. Czechow, Utwory dramatyczne. Przeł. A. Sandauer. Warszawa 1953; A. Czechow, Wybór dramatów. Przeł. N. Gołaczyńska. Oprac. R. Śliwowski. Wrocław [ i In.] 1979 BN. 3. P. Claudel, Atłasowy trzewiczek. W: P. Claudel, Wybór dramatów. Wybór i oprac. H. Sawecka. Lublin 1998. 4. B. Brecht, Matka Courage i jej dzieci: kronika z wojny trzydziestoletniej. Przeł. J. S. Lec. Warszawa 1973. Manifesty artystyczne, teksty teoretyczne: ( konkretne teksty w wyborze pod kątem zajęć i prac semestralnych ) 1. E. G. Craig, O sztuce teatru. Przekł. M. Skibniewska. Wstęp i noty Z. Hübner. Warszawa 1985. 2. A. Appia, Dzieło sztuki żywej i inne prace. Wybór i noty J. Hera. Przekł. J. Hera, L. Kossobudzki, H. Szymańska 3. K. Stanisławski, Praca aktora nad rolą. Przeł. i przypisami opatrzył J. Czech. Kraków 2011. ( także wcześniejsze wydania Pism ) 4. K. Stanisławski, Etyka. Przeł. J. Żmijewska. Przedmową opatrzył T. Gadacz. Warszawa 2010. ( także wcześniejsze wydania Pism ) 5. M. Reinhardt, O teatrze i aktorze. Przekł. I oprac. M. Leyko. Gdańsk 2004. 6. B. Brecht, Wartość mosiądzu. Wybór, układ i noty W. Hecht. Przekł. Zespołowy: Wiersze i Teksty do ćwiczeń dla aktorów przeł. M. Kurecka. Warszawa 1975. 7. P. Claudel, Możliwości teatru. Wybór i wstęp I. Sławińska. Przekł. M. Skibniewska. Noty M. Uchańska. Warszawa 1971. 8. A. Tairow, Notatki reżysera i proklamacje artysty. Przekł. J. Ludawska. Wstęp i noty J. Koenig. Warszawa 1964. 9. A. Artaud, Teatr i jego sobowtór. Przekł. I wstęp J. Błoński. Noty J. Błoński i K. Puzyna. Warszawa 1987. 10. J. Grotowski, Ku teatrowi ubogiemu. Oprac. E. Barba. Przedmowa P. Brook. Wrocław 2007. 11. P. Brook, Pusta przestrzeń. Wstęp Z. Hübner. Przekł. W. Kalinowski. Noty M. Semil. Warszawa 1981. 12. E. Barba, Teatr. Samotność, rzemiosło, bunt. Podał do druku L. Masgrau. Przeł. G. Godlewski, I. Kurz, M. Litwinowicz-Droździel. Red. przekł. G. Godlewski, L. Kolankiewicz. Warszawa 2003. 13. J. Wachtangow, co zostaje po artyście teatru? Wstęp, kronika, redakcja K. Osińska. Wrocław 2008. etc.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi pracować w grupie i docenia ten sposób pracy jako efektywną metodę rozwiązania problemu badawczego [48a_K02]
02-KO1SN-12_K02 [5/5]
świadomie uczestniczy we współczesnym życiu teatralnym [48a_K06]
02-KO1SN-12_K06 [5/5]
sprawnie posługuje się fachową terminologią w opisie konwencji teatralnych; potrafi porządkować dwudziestowieczne praktyki teatralne w zakresie aktorstwa, zasad inscenizacji i organizacji przestrzeni gry oraz technik dramaturgicznych [48a_U02]
02-KO1SN-12_U02 [5/5]
potrafi scharakteryzować najważniejsze teorie teatralne od okresu Wielkiej Reformy [48a_U04]
02-KO1SN-12_U04 [5/5]
umie wskazać związki między technikami dramaturgicznymi a praktyką teatralną na konkretnych przykładach; potrafi analizować teksty dramatyczne pod kątem zawartej w nich konwencji teatralnej [48a_U05]
02-KO1SN-12_U05 [5/5]
potrafi przygotować pracę pisemną lub prezentację dotyczącą omawianej tematyki [48a_U08]
02-KO1SN-12_U08 [5/5]
ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu najważniejszych prądów i kierunków teatru i dramatu światowego od awangardy początków XX wieku po czasy współczesne, zna fachową terminologię potrzebną do opisu dwudziestowiecznych modeli teatru [48a_W03]
02-KO1SN-12_W03 [5/5]
zna dwudziestowieczne teksty dramatyczne oraz manifesty artystyczne [48a_W04]
02-KO1SN-12_W04 [5/5]
ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu zjawisk teatralnych w kontekście filozoficzno-estetycznym oraz społeczno-politycznym [48a_W05]
02-KO1SN-12_W05 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d]
sprawdzenie umiejętności analityczno-interpretacyjnych z zakresu wybranej tematyki
48a_K02 48a_K06 48a_U02 48a_U05 48a_W03 48a_W04 48a_W05
prezentacja [02-KO1SN-12-w_p]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji
48a_K06 48a_U05 48a_U08 48a_W05
test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
48a_U02 48a_U04 48a_W03 48a_W04
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-KO1S-12-f_l]
praca analityczno-interpretacyjna nad tekstami dramatycznymi i teoretycznymi oraz praktykami teatralnymi
30
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę, zapoznanie się z zalecanymi materiałami audiowizualnymi
30 dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d] prezentacja [02-KO1SN-12-w_p] test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2018/2019 Teatr XX wieku [02-KU-S1-051A] (brak informacji)