Współczesne kierunki pedagogiki Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2014

Nazwa modułu: Współczesne kierunki pedagogiki
Kod modułu: 12-PE-N2-3WKP
Kod programu: 12-N2PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Realizacja przedmiotu: „Współczesne kierunki pedagogiki” wynika z potrzeby nowatorsko-krytycznego namysłu nad nauczaniem pedagogiki w akademickim systemie kształcenia nauczycieli, jak również jest związana z szeroką analizą przemian filozofii i teleologii edukacyjnej oraz ich konsekwencji dla rozwoju i wychowania współczesnego człowieka. Przybliżenie i poznanie wybranych kierunków pedagogiki na przełomie XX i XXI wieku służy wprowadzeniu przyszłych nauczycieli – wychowawców w problematykę wielości i różnorodności edukacyjnych poglądów, wizji i rozwiązań metodycznych, mających istotne znaczenie dla teorii i praktyki wychowania, a także ma na celu przygotowanie ich do nabycia kompetencji przydatnych w funkcjonowaniu w określonej rzeczywistości społeczno-kulturowej
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, główne doktryny i systemy pedagogiczne, współczesne kierunki filozofii
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, [_K_1]
K_K01 [4/5]
jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie współczesnej pedagogiki; angażuje się we współpracę [_K_2]
K_K02 [4/5]
posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat współczesnych kierunków pedagogiki przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych [_U_1]
K_U01 [5/5]
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu współczesnych kierunków pedagogiki w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych, potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych [_U_2]
K_U02 [4/5] K_U09 [3/5]
potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych uzasadnień na tematy dotyczące kierunków współczesnej pedagogiki z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych [_U_3]
K_U03 [4/5] K_U04 [3/5]
zna terminologię używaną we współczesnej pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej współczesnej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) [_W_1]
K_W01 [5/5] K_W04 [4/5]
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu współczesnej pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk [_W_2]
K_W02 [5/5]
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania [_W_3]
K_W03 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów, ćwiczeń oraz lektury uzupełniającej
_U_2 _W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności pracy w zespole oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i interpretacji wybranych kierunków współczesnej pedagogiki
_K_2 _U_1 _W_3
projekt [_w_3]
sprawdzenie indywidualnych umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce edukacyjnej
_K_1 _K_2 _U_2 _U_3 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
lektura uzupełniająca, praca z tekstem
25 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
metoda projektów prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy analiza tekstów i analiza przypadków z dyskusją
15
wykonanie indywidualnego projektu dotyczącego zastosowania wybranego kierunku współczesnej pedagogiki w praktyce edukacyjnej zebranie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji przygotowanie lektury do dyskusji
45 egzamin pisemny [_w_1] prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)