Terapia pedagogiczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Terapia pedagogiczna
Kod modułu: 12-PE-WIP-S1-1TP
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot terapia pedagogiczna ma dostarczyć studentom wiedzy z zakresu form i metod pracy z dziećmi o nieharmonijnym rozwoju (z problemami adaptacyjnymi, dyslektycznymi, niepełnosprawnymi) w różnym wieku. Celem jest dogłębne rozpoznanie potrzeb terapeutycznych dziecka i zdobycie umiejętności pracy pedagogicznej i terapeutycznej z dziećmi z przejawami zaburzeń zachowania w sytuacjach społecznych i pedagogicznych, w szczególności z problemami w zdrowiu, samodzielności, samoocenie oraz uczeniu się. Student rozwija umiejętności integrowania wiedzy pedagogicznej (teoretycznej) z dogłębną obserwacją – praktyką pedagogiczną, w której ważne jest uwzględnienie kontekstu rozwojowego i opiekuńczo-wychowawczego dziecka oraz ocena obiektywnego poziomu samodzielności i dotychczasowych umiejętności.
Wymagania wstępne:
Zalecana realizacja efektów kształcenia modułów: podstawy edukacji wczesnoszkolnej, podstawy wychowania przedszkolnego, biomedycxzne podstawy rozwoju
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość swoich umiejętności i jest gotowy do ich doskonalenia , podejmuje odpowiedzialność za relacje terapeutyczne w toku edukacji oraz współpracę ze środowiskiem – specjalistami - wspierającymi ten proces; jest wrażliwy na potrzeby swoich podopiecznych [_K_1]
K_K01 [2/5] K_K02 [2/5] K_K04 [2/5] KN_K01 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K04 [2/5] KN_K05 [2/5] KNO_K02 [2/5]
jest przygotowany do prawidłowego rozpoznawania problemów, wymagających oddziaływań terapeutycznych na poziomie szkoły i poza nią oraz stosowania form i metod (wychowawczych, psychopedagogicznych, korekcyjno-kompensacyjnych i socjoterapeutycznych) pracy z dziećmi i młodzieżą [_K_2]
K_K03 [2/5] K_K06 [3/5] K_K07 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K04 [3/5] KN_K07 [2/5] KN_K08 [2/5]
rozwija umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy z psychologicznych podstaw rozwoju dziecka, potrafi określić zakres zaspokojonych i niezaspokojonych potrzeb oraz zewnętrzne i wewnętrzne warunki oddziaływań terapeutycznych; potrafi w sposób spójny korzystać z wiedzy pedagogicznej , rozumie różnice w pracy z dziećmi o zróżnicowanych problemach rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i edukacyjnego [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U02 [3/5]
potrafi w sposób pogłębiony diagnozować sytuacje rozwojową (indywidualną i społeczna) dziecka i jego środowiska i poszukiwać form pracy terapeutycznej; rozumie istotę i zasady kształcenia dzieci o nieharmonijnym rozwoju; potrafi poszukiwać twórcze i innowacyjne metody pracy z dziećmi niepełnosprawnymi oraz ze specyficznymi problemami w rozwoju (wykorzystując różne źródła) [_U_2]
K_U07 [2/5] K_U09 [2/5] K_U11 [3/5] KNO_U03 [2/5] KN_U06 [2/5] KN_U07 [2/5] KN_U10 [3/5] KN_U13 [3/5] KN_U16 [2/5]
ma uporządkowaną wiedzę o prawidłowościach procesu rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego dzieci i młodzieży; zna potrzeby rozwojowe dzieci w różnym wieku oraz konsekwencje ich niezaspokojenia, braku wsparcia pedagogicznego oraz zaniedbań środowiska rodzinnego, a także potrzeby dziecka z biologicznymi deficytami i niepełnosprawnego [_W_1]
K_W05 [2/5] K_W06 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W14 [2/5] KNO_U03 [3/5]
posiada podstawową wiedzę o typach placówek i modelach pracy edukacyjnej, także z zakresu edukacji wczesnoszkolnej i procesu uczenia się oraz deficytów, które podlegają pracy korekcyjno-wyrównawczej i terapeutycznej , a także podstaw aksjologicznych pracy z dzieckiem trudnym (nadpobudliwym, agresywnym, biernym, lękowym), niesamodzielnym, z deficytami rozwojowymi, dysleksją oraz niepełnosprawnym [_W_2]
K_W04 [2/5] K_W07 [2/5] K_W10 [3/5] K_W11 [3/5] KNO_W01 [3/5] KN_W03 [3/5] KN_W04 [3/5] KN_W05 [3/5] KN_W08 [2/5] KNO_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie zakresu opanowania treści ćwiczeń
_W_1 _W_2
praca w grupach – na ćwiczeniach i w szkole (także szkole specjalnej) [_w_2]
sprawdzenie zakresu opanowania wiedzy teoretycznej wraz z umiejętnością jej zastosowania i konfrontacji z intuicją pedagogiczną w działaniach praktycznych, sprawdzenie umiejętności dyskutowania
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2
projekt pomocy pedagogicznej i terapeutycznej [_w_3]
opracowanie zbioru pomocy dydaktycznych i terapeutycznych do pracy z dziećmi o nieharmonijnym rozwoju
_K_1 _K_2 _U_1 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
poznanie wybranych zagadnień z zakresu zaburzeń, form i metod pracy z dzieckiem o nietypowym przebiegu rozwoju (także niepełnosprawnym); prezentacje – pomocy pedagogicznych, dydaktycznych i terapeutycznych
15
opracowanie wskazanego zakresu tematycznego - lektura podstawowa i uzupełniająca; samodzielne opracowanie zestawu pomocy dla wybranych grup dzieci objętych pomocą terapią pedagogiczną
15 kolokwium [_w_1] praca w grupach – na ćwiczeniach i w szkole (także szkole specjalnej) [_w_2] projekt pomocy pedagogicznej i terapeutycznej [_w_3]
ćwiczenia terenowe [_fs_2]
zajęcia uczestniczące – aktywna obserwacja dzieci w placówkach
15
studenci zapisują kategorie obserwacji
15 praca w grupach – na ćwiczeniach i w szkole (także szkole specjalnej) [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)