Lingwistyczna analiza tekstu
Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: 02-S2FS12.2017

Nazwa modułu: | Lingwistyczna analiza tekstu |
---|---|
Kod modułu: | 02-FS2-17-LIANT |
Kod programu: | 02-S2FS12.2017 |
Semestr: | semestr zimowy 2018/2019 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł Lingwistyczna analiza tekstu obejmuje konwersatorium i zakończony jest zaliczeniem na ocenę. Językoznawstwo tekstowe obejmuje problematykę interdyscyplinarnych badań nad tworzeniem, odbiorem i użyciem tekstów. Pierwszy etap zajęć dotyczy podstawowych pojęć z zakresu lingwistyki tekstu, takich jak: gramatyki tekstu, definicje i rodzaje tekstu, tekst a dyskurs, spójność tekstu, gramatyka tekstu a stylistyka i retoryka. Studenci zapoznają się z aktualnymi badaniami w zakresie lingwistyki tekstu z uwzględnieniem najnowszych metod badawczych. Proponowane problemy badawcze to: referencja, pronominalizacja, typy odesłań (anaforyczne i kataforyczne), pola semantyczne w tekstach specjalistycznych, analizowanie różnorodnych tekstów szczególnie ze względu na wymienione zjawiska tj. referencję, odsyłanie i pola semantyczne. Zajęcia są w części praktycznej poświęcone analizie językowej wybranych tekstów. |
Wymagania wstępne: | 1. Znajomość terminologii lingwistycznej .
2. Znajomość zagadnień z zakresu metodologii badań lingwistycznych.
3. Znajomość zagadnień z zakresu kultury, stylistyki języka oraz socjolingwistyki.
|
Literatura podstawowa: | Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S.: Testologia, Warszawa 2009;
Dolník J., Bajzíková E.: Textová lingvistika, Bratislava 1998;
Beaugrande R., Dressler W.U.: Wstęp do lingwistyki tekstu, Warszawa 1990;
Wyrwas K., Sujkowska-Sobisz: Mały słownik terminów teorii tekstu, Warszawa-Kraków 2005;
Tekst. Problemy teoretyczne, [red. J. Bartmiński, B. Boniecka], Lublin 1998;
Duszak A.: Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998;
Dobrzyńska T.: Tekst. Próba syntezy, Warszawa 1993;
Tekst i zdanie. Zbiór studiów, [red. T. Dobrzyńska, E. Janus], Warszawa 1983;
Miko F.: Text a štýl, Bratislava 1984;
Wilkoń A.: Spójność i struktura tekstu, Kraków 2002; |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada uporządkowaną, pogłębioną wiedzę teoretyczną w zakresie wybranej przez siebie dyscypliny naukowej (literaturoznawstwo / językoznawstwo), odnosząc ją do kontekstu słowiańskiego [02-FS2-17-LIANT_1] |
K_W03 [5/5] |
Student sprawnie, wnikliwie i krytycznie interpretuje tekst językowy, odnosząc go do kontekstu historycznego z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej. [02-FS2-17-LIANT_2] |
K_U08 [4/5] |
Student identyfikuje, objaśnia i stosuje metody i narzędzia badawcze, charakterystyczne dla wybranej przez siebie dyscypliny naukowej (literaturoznawstwo / językoznawstwo) , w zakresie filologii słowiańskiej. [02-FS2-17-LIANT_3] |
K_U09 [3/5] |
Student wskazuje, analizuje i interpretuje zjawiska oraz wytwory językowe i kulturowe w kontekście historycznym i interdyscyplinarnym, w zakresie wybranej specjalności w obrębie filologii słowiańskiej. [02-FS2-17-LIANT_4] |
K_U07 [2/5] |
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie nad zagadnieniem wielozadaniowym [02-FS2-17-LIANT_5] |
K _K01 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocenianie ciągłe [02-FS2-17-LIANT_w_1] | Ocena stopnia przygotowania do zajęć na podstawie testów cząstkowych śródsemestralnych (testów, wypowiedzi ustnych) |
02-FS2-17-LIANT_1 |
Ocena kształtująca [02-FS2-17-LIANT_w_2] | Ocena zadań domowych lub/i referatów lub/i pisemnej pracy semestralnej |
02-FS2-17-LIANT_1 |
Ocena podsumowująca [02-FS2-17-LIANT_w_3] | Sprawdzian w formie testu opisowego obejmującego zrealizowane zagadnienia teoretyczne oraz praktyczną analizę tekstu weryfikujący stopień przyswojenia przez studenta wymaganej wiedzy teoretycznej |
02-FS2-17-LIANT_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
konwersatorium [02-FS2-17-LIANT_fs_1] | Zajęcia poświęcone omawianiu problematyki związanej z tekstem i jego analizą.
Metody:
podające: objaśnienie, wyjaśnienie, opis, opowiadanie.
praktyczne: dyskusja, symulacja.
aktywizujące: burza mózgów, inscenizacja, metoda sytuacyjna.
Indywidualna praca ze studentem.
Udział w teście zaliczeniowym.
|
15 | 1. Udział w zajęciach bezpośrednich.
2. Bieżące przygotowanie do zajęć.
3. Przygotowanie zadań domowych lub/i referatów lub/i pisemnej pracy semestralnej.
4. Udział w konsultacjach.
5. Przygotowanie do testu zaliczeniowego i udział w nim.
|
37 |
Ocenianie ciągłe [02-FS2-17-LIANT_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |