Kultura i stylistyka języka polskiego 1
Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: 02-S2FS12.2017

Nazwa modułu: | Kultura i stylistyka języka polskiego 1 |
---|---|
Kod modułu: | 02-FS2-17-KSJP1 |
Kod programu: | 02-S2FS12.2017 |
Semestr: | semestr zimowy 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł Kultura i stylistyka języka polskiego obejmuje ćwiczenia i jest zakończony egzaminem. Zajęcia są poświęcone zagadnieniom związanym ze stylistyczną płaszczyzną języka oraz z poprawnością językową. Analizowane są użycia poszczególnych stylów funkcjonalnych polszczyzny i charakterystyczne dla nich środki stylistyczne oraz celowość i przydatność środków językowych. Ćwiczenia praktyczne dotyczące normy i poprawności językowej obejmują praktyczne umiejętności redagowania, korekty i edycji tekstu. |
Wymagania wstępne: | 1. Znajomość gramatyki opisowej języka polskiego
2. Znajomość podstawowej terminologii lingwistycznej
|
Literatura podstawowa: | Wybrane artykuły / rozdziały z następujących pozycji:
1. D. Zdunkiewicz-Jedynak: Wykłady ze stylistyki. PWN. Warszawa 2008.
2. K. Handke: Socjologia języka. PWN. Warszawa 2008.
3. B. Witosz: Dyskurs i stylistyka. UŚ. Katowice 2009.
4. A. Grybosiowa: Język wtopiony w rzeczywistość. UŚ. Katowice 2003.
5. A. Markowski: Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. PWN. Warszawa 2005.
6. Warianty języka. Red. J. Bartmiński, J. Szadura. UMCS. Lublin 2003.
7. T. Karpowicz: Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja. PWN. Warszawa 2008.
8. Kultura języka polskiego. Red. S. Frycie, M. Jurkowski, K. Sicińska. WSP. Warszawa 2005.
9. Wilkoń A., Typologia odmian współczesnego języka polskiego, Katowice 2002. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach i wzajemnych oddziaływaniach języków narodowych w obrębie Słowiańszczyzny, pozwalającą na integrowanie różnych perspektyw badawczych w procesie kompleksowego ujmowania wybranych zagadnień z zakresu kultury i stylistyki języka polskiego [02-FS2-12-KSJP_1] |
K_W04 [5/5] |
Student wskazuje, analizuje i interpretuje zjawiska oraz wytwory językowe w ramach języka polskiego w kontekście historycznym i interdyscyplinarnym, a zwłaszcza w kontekście słowiańskich języków narodowych [02-FS2-12-KSJP_2] |
K_U06 [4/5] |
Student identyfikuje, objaśnia i stosuje metody i narzędzia badawcze, charakterystyczne dla wybranej przez siebie specjalności [02-FS2-12-KSJP_3] |
K_U08 [3/5] |
Student sprawnie, wnikliwie i krytycznie interpretuje i tworzy tekst językowy z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej z zakresu kultury i stylistyki języka polskiego [02-FS2-12-KSJP_4] |
K_U07 [2/5] |
Student rozumie potrzebę samokształcenia i przekazywania własnej wiedzy [02-FS2-12-KSJP_5] |
K _K03 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocenianie ciągłe [02-FS2-12-KSJP_w_1] | Ocena stopnia przygotowania do zajęć na podstawie testów cząstkowych śródsemestralnych (testów, wypowiedzi ustnych) |
02-FS2-12-KSJP_1 |
Ocena kształtująca [02-FS2-12-KSJP_w_2] | Ocena zadań domowych lub/i referatów |
02-FS2-12-KSJP_1 |
Ocena podsumowująca (egzamin pisemny) [02-FS2-12-KSJP_w_3] | Sprawdzian w formie testu opisowego weryfikujący stopień przyswojenia przez studenta wymaganej wiedzy teoretycznej z zakresu tematyki omawianej na zajęciach |
02-FS2-12-KSJP_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [02-FS2-12-KSJP_fs_1] | Metody:
1. podające: objaśnienie, wyjaśnienie, opis, opowiadanie
|
15 | 1. Udział w zajęciach bezpośrednich
2. Przygotowanie do egzaminu i udział w nim
|
Ocena podsumowująca (egzamin pisemny) [02-FS2-12-KSJP_w_3] |
|
ćwiczenia [02-FS2-12-KSJP_fs_2] | Zajęcia poświęcone omawianiu problematyki związanej z kulturą i stylistyką języka polskiego.
Metody:
1. praktyczne: dyskusja, symulacja
2. aktywizujące: burza mózgów, inscenizacja, metoda sytuacyjna
|
15 | 1. Udział w zajęciach bezpośrednich
2. Bieżące przygotowanie do zajęć
3. Przygotowanie prezentacji/prac domowych
|
Ocenianie ciągłe [02-FS2-12-KSJP_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |