Seminarium licencjackie 1 Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: 02-S1FS12.2017

Nazwa modułu: Seminarium licencjackie 1
Kod modułu: 02-FS1-12-SEML1
Kod programu: 02-S1FS12.2017
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł obejmuje seminarium dyplomowe przygotowujące studenta do napisania i obrony pracy licencjackiej. Studenci zapoznają się z metodologią badań literaturoznawczych / językoznawczych oraz w mniejszym zakresie przekładoznawczych / kulturoznawczych, strukturą pracy naukowej oraz warsztatem naukowym badacza. Studenci zapoznają się z wybranym tematem wiodącym seminarium w zakresie I-go języka – południowo –lub zachodniosłowiańskiego. Prowadzący seminarium jest skupiony na omówieniu kwestii związanych z przygotowaniem do pisania pracy dyplomowej, umiejętnym wykorzystaniem i przedstawieniem nabytej wiedzy oraz na merytorycznym zapoznaniu studentów z tematem wiodącym realizowanym na seminarium. Zajęcia prowadzone są w języku polskim lub obcym (bułgarskim, chorwackim, czeskim, macedońskim, serbskim, słowackim lub słoweńskim).
Wymagania wstępne:
1. Znajomość wybranego pierwszego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego na poziomie B1 ESOKJ 2. Znajomość podstawowych terminów i literatury z zakresu wybranej specjalizacji
Literatura podstawowa:
Dobór według odrębnej listy w zależności od proporcji w grupach językowych i wybranych tematów prac: Sem. literaturoznawcze (prof. dr hab. Lech Miodyński, dr hab. Józef Zarek): Wybór lektur uzależniony jest od problematyki poruszanej w pracach licencjackich. Punktem wyjścia są encyklopedie, słowniki i syntezy historycznoliterackie, zwłaszcza podręczniki akademickie (w tym syntezy akademickie obejmujące poszczególne fazy rozwoju literatury polskiej Np. T. Michałowska, Średniowiecze; J. Ziomek, Renesans, itp.). Nadto monografie i artykuły teoretycznoliterackie. Szczególnie dotyczące problemów prozy literackiej. Sem. językoznawcze (prof. UŚ Maria Cichońska, dr Sylwia Sojda): Wybrane rozdziały: U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Warszawa 2007. R. Przybylska, Wstęp do nauki o języku polskim. Kraków 2003, s. 308-318. T. Piotrowski, Zrozumieć leksykografię, Opole 2001. A. Seretny, Definicje i definiowanie, Kraków 1998. S. Skorupka, Organizacja i technika prac słownikowych, Poradnik Językowy 1952, z. 2, s. 1-10. P. Żmigrodzki, Słowo-słownik-rzeczywistość, Kraków 2008. P. Żmigrodzki,Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice 2009. Sem. literaturoznawcze (dr Monika Gawlak): Teoria literatury: Teorie literatury XX wieku. Red. A. Burzyńska, M.P. Markowski. (Podręcznik i antologia) Wyd. Znak. Kraków 2007. Kulturowa teoria literatury. Red. M.P. Markowski, R. Nycz. Wyd. Universitas 2006. U. Eco: Poetyka dzieła otwartego. W.: Dzieło otwarte. Forma i nieskończoność w poetykach współczesnych. Tłum. J. Gałuszka. Wyd. Czytelnik, Warszawa 1994. U. Eco: Lector in fabula. Tłum. P. Salwa. Wyd. PIW. Warszawa 1994. R. Nycz: Literatura jako trop rzeczywistości. Wyd. Universitas. Kraków 2001. Historia literatury: S. Janež, M. Ravbar: Pregled slovenske književnosti. Maribor 1978. J. Pogačnik, F. Zadravec: Zgodovina slovenskega slovstva. Maribor 1973 Leksikon slovenske književnosti. Red. J. Kos, K. Dolinar, A. Blatnik. Cankarjeva založba. Ljubljana 1996. I. Novak-Popov: Przechadzki poetyckie. Tłum. M. Matuszewska. „Opcje” nr 1/2 , maj 2004. T. Virk: Od realizmu społecznego do pluralizmu. Słoweńska proza po drugiej wojnie światowej. Opcje” nr 1/2 , maj 2004. Sodobna slovenska krajša pripoved. Red. T. Virk. Wyd. DZS. Ljubljana 2006. A. Zupan-Sosič: Miedzy modernizmem a postmodernizmem. Kilka uwag o współczesnej powieści słoweńskiej. Opcje” nr 1/2 , maj 2004.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada ogólną wiedzę w zakresie wybranej dyscypliny naukowej [02-FS1-12-SEML1_1]
K_W10 [5/5]
samodzielnie opracowuje wybrane zagadnienia, z poszanowaniem prawa autorskiego oraz zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego wywodu – według kryteriów obowiązujących dla prac dyplomowych licencjackich (w szerokim zakresie: od doboru narzędzi edytorskich poprzez wyszukiwanie, selekcjonowanie i wykorzystanie informacji z różnych źródeł do poprawnej kompletacji źródeł bibliograficznych [02-FS1-12-SEML1_2]
K_U14 [4/5]
orientuje się w specyfice przedmiotowej, głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach slawistyki [02-FS1-12-SEML1_3]
K_W07 [3/5]
potrafi uzasadnić swoje wybory, strategie i działania interpretacyjne [02-FS1-12-SEML1_4]
K _K02 [2/5]
wskazuje, rozróżnia i charakteryzuje podstawowe procesy historyczne , kulturowe i językowe kształtujące obszar współczesnej Słowiańszczyzny [02-FS1-12-SEML1_5]
K_U05 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocenianie ciągłe [02-FS1-12-SEML1_w_1]
1. Ocena pracy studenta na zajęciach i stopnia przygotowania do zajęć w formie testów cząstkowych środsemestralnych 2. Oceny z przygotowanych prezentacji i wygłoszonych referatów
02-FS1-12-SEML1_2 02-FS1-12-SEML1_3 02-FS1-12-SEML1_4 02-FS1-12-SEML1_5
Ocena kształtująca [02-FS1-12-SEML1_w_2]
1. ocena opanowania przez studenta umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł, ich selekcji i syntetycznej prezentacji 2. Ocena konspektu pracy dyplomowej
02-FS1-12-SEML1_2 02-FS1-12-SEML1_3 02-FS1-12-SEML1_4
Ocena podsumowująca: rozmowa kontrolna [02-FS1-12-SEML1_w_3]
Rozmowa na temat związany z omawianymi w trakcie zajęć zagadnieniami weryfikująca stopień ich przyswojenia przez studenta oraz ocena jakości konspektu pracy dyplomowej opartej na pierwszym języku ego języka południowo- lub zachodniosłowiańskim
02-FS1-12-SEML1_1 02-FS1-12-SEML1_2 02-FS1-12-SEML1_3 02-FS1-12-SEML1_4 02-FS1-12-SEML1_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
seminarium [02-FS1-12-SEML1_fs_1]
Seminarium skupia się na omawianiu zagadnień związanych z charakterystyką realizowanego tematu wiodącego wybranego pierwszego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego. Metody praktycznego działania: dyskusja dydaktyczna, lektura tekstów źródłowych. Metody podające: objaśnienie, wyjaśnienie, opis, dyskusja, wykład konwersatoryjny. Metody obrazowe: prezentacja multimedialna.
30
1. Udział w zajęciach bezpośrednich 2. Bieżące przygotowanie do zajęć 3. Przygotowanie referatu LUB prezentacji 4. Lektura tekstów uzupełniających 5. Udział w konsultacjach 6. Przygotowanie do rozmowy kontrolnej i udział w niej
90 Ocenianie ciągłe [02-FS1-12-SEML1_w_1] Ocena kształtująca [02-FS1-12-SEML1_w_2] Ocena podsumowująca: rozmowa kontrolna [02-FS1-12-SEML1_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2019/2020 Seminarium licencjackie 1 [02-FS-OG-S1-SEML1] (brak informacji)