Gramatyka opisowa II-go języka kierunkowego 1
Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: 02-S1FS12.2017

Nazwa modułu: | Gramatyka opisowa II-go języka kierunkowego 1 |
---|---|
Kod modułu: | 02-FS1-17-GO2J1 |
Kod programu: | 02-S1FS12.2017 |
Semestr: | semestr letni 2018/2019 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł obejmuje konwersatorium i zakończony jest zaliczeniem na ocenę w formie ustnej . Studenci zapoznają się z budową gramatyczną wybranego drugiego języka kierunkowego z uwzględnieniem takich płaszczyzn językowych, jak: fonetyka, fonologia i morfologia, tak w celach praktycznych dla ułatwienia nauki jak i teoretycznych, naukowych. Ponadto kształtowana jest u studentów umiejętność samodzielnego odkrywania i kwalifikowania zgodności i różnic między językami. Moduł przewiduje realizację zagadnień o charakterze ogólnym, ze szczególnym uwzględnieniem procesów charakterystycznych dla wybranego drugiego języka kierunkowego. Uwaga prowadzącego jest skupiona na omówieniu kwestii fonologicznych i fonetycznych, opracowaniu i utrwaleniu imiennych i werbalnych kategorii gramatycznych oraz problemów fleksji czasownika i morfologii odmiennych i nieodmiennych części mowy z elementami fleksji i słowotwórstwa. Zajęcia prowadzone są w języku polskim lub obcym. |
Wymagania wstępne: | 1. Opanowanie wiedzy i umiejętności wskazanych w module Gramatyka opisowa I-go języka 3
2. Znajomość gramatyki opisowej języka polskiego
3. Znajomość podstawowych terminów i literatury językoznawczej
|
Literatura podstawowa: | Dla obu języków:
Dalewska-Greń H., Języki słowiańskie, Warszawa 2002.
język serbski:
Milošević M., Gramatika srpskoga jezika. Beograd 2001.
Petrović D., Gudurić S., Fonologija srpskoga jezika. Beograd 2010.
Stanojčić Ž., Gramatika srpskog književnog jezika, Beograd 2010.
język słowacki:
Kráľ A., Sabol J., Fonetika a fonológia. Bratislava 1989
Oravec J., Bajzíková E., Furdík J., Súčasný slovenský spisovný jazyk. Morfológia. Bratislava 1984
Pauliny A., Krátka gramatika slovenská. Bratislava 1997 |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student posiada uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie systemu fonetycznego oraz morfologicznego wybranego drugiego języka kierunkowego oraz odnosi ją do charakterystyki zjawisk obecnych w wybranych językach z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej, w szczególności do języka polskiego [02-FS1-17-GO2J1_1] |
K _W01 [5/5] |
student analizuje teksty w wybranym drugim języku kierunkowym pod kątem fonetycznym, fonologicznym i morfologicznym, odnosząc je do zjawisk charakteryzujących wybrane języki z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej [02-FS1-17-GO2J1_2] |
K_U04 [4/5] |
student zna wybrane teorie i procesy lingwistyczne zachodzące w wybranym drugim języku kierunkowym, pozwalające na wyjaśnienie mechanizmów funkcjonowania języka współczesnego [02-FS1-17-GO2J1_3] |
K_W09 [3/5] |
student wskazuje, rozróżnia, i charakteryzuje podstawowe procesy językowe kształtujące wybrany drugi język kierunkowy [02-FS1-17-GO2J1_4] |
K_U05 [2/5] |
student wykazuje aktywną postawę w zakresie opanowania różnic między językami, dążąc do samodzielnego pogłębiania i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie studiowanego kierunku [02-FS1-17-GO2J1_5] |
K _K01 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocena podsumowująca: zaliczenie na ocenę w formie ustnej [02-FS1-17-GO2J1_w_1] | Sprawdzenie znajomości omawianych w trakcie zajęć zagadnień w celu weryfikacji stopnia ich przyswojenia przez studenta w oparciu o analizę fonologiczną i morfologiczną tekstów II-go języka kierunkowego |
02-FS1-17-GO2J1_1 |
Ocenianie ciągłe [02-FS1-17-GO2J1_w_2] | Ocena pracy stopnia przygotowania do zajęć i aktywności studenta na zajęciach w formie testów cząstkowych śródsemestralnych |
02-FS1-17-GO2J1_1 |
Ocena kształtująca [02-FS1-17-GO2J1_w_3] | Ocena zadań domowych |
02-FS1-17-GO2J1_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
konwersatorium [02-FS1-17-GO2J1 _fs_] | Zajęcia skupiają się na omawianiu zagadnień związanych z charakterystyką podsystemu fonologicznego i morfologicznego wybranego drugiego języka kierunkowego.
Metody praktycznego działania: dyskusja dydaktyczna, lektura tekstów źródłowych.
Metody podające: objaśnienie, wyjaśnienie, opis, opowiadanie.
Metody obrazowe: prezentacja multimedialna.
Indywidualne konsultacje ze studentem
Udział w zaliczeniu na ocenę
|
30 | 1. Udział w zajęciach bezpośrednich
2. Bieżące przygotowanie do zajęć
3. Udział w konsultacjach
4. Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim
|
45 |
Ocena podsumowująca: zaliczenie na ocenę w formie ustnej [02-FS1-17-GO2J1_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |