Wstęp do literaturoznawstwa 1
Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: 02-S1FS12.2017

Nazwa modułu: | Wstęp do literaturoznawstwa 1 |
---|---|
Kod modułu: | 02-FS1-17-WL1 |
Kod programu: | 02-S1FS12.2017 |
Semestr: | semestr zimowy 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Celem zajęć w ramach modułu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu sposobu istnienia i budowy dzieła literackiego, wprowadzenie do "warsztatu" literaturoznawczego, zapoznanie z "narzędziami" opisu utworu oraz koniecznymi jego kontekstami. Studenci poznają i utrwalają wiadomości na temat podstawowych zagadnień wiedzy o literaturze, utrwalają podstawowy schemat interpretacyjny z uwzględnieniem określonej problematyki literaturoznawczej.
Ćwiczenia kształcą zdolności analitycznego i syntetycznego myślenia w interpretacji tekstu poetyckiego. Uczą rozpoznawać, opisywać i kojarzyć elementy składowe utworu poetyckiego w ich funkcji sensotwórczej oraz zastosowania teorii w analizie i w interpretacji.
W ramach wykładu student nabywa wiedzę, na podstawie której powinien być w stanie: zinterpretować, czyli zrozumieć sens tekstu symbolicznego; rozpoznać, opisać, scharakteryzować jego struktury językowo-stylistyczne; koordynować wiedzę literaturoznawczą i językoznawczą z ogólną wiedzą humanistyczną.
|
Wymagania wstępne: | 1. Doświadczenie lekturowe i wiedza historycznoliteracka w zakresie literatury polskiej na poziomie licealnym
2. Znajomość podstawowych zasad interpretacji tekstu literackiego
|
Literatura podstawowa: | 1. M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński: Zarys teorii literatury (od wydania II) lub E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara: Zarys poetyki;
2. M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński: Słownik terminów literackich;
3. S. Sawicki: Uwagi o analizie utworu literackiego. W: Problemy teorii literatury. Red. H. Markiewicz. T. 1. Wrocław: Zakład Narodowy im Ossolińskich, 1987, 372-392;
4. R. Jakobson: Poetyka w świetle językoznawstwa. W: Współczesna teoria badań literackich za granicą. T.2. Red. H. Markiewicz. Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 23-69;
5. M. R. Mayenowa: Tekst literacki – pojęcie całości i pojęcie ramy. W: Eadem: Poetyka teoretyczna. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1974, s. 251-187, 311-313;
6. S. Skwarczyńska: Językowa teoria asocjacji w zastosowaniu do badań literackich. W: Stylistyka polska. Red. E. Miodońska-Brookes, A Kulawik, M. Tatara. Warszawa: PWN, 1973, s. 110-138;
7. K. Wyka: Słowa-klucze. W: Idem: O potrzebie historii literatury. Warszawa: PIW, 1969;
8. J. Sławiński: O kategorii podmiotu lirycznego. W: Idem: Dzieło, język, tradycja. Warszawa: PWN, 1974, 78-90;
9. Metafora. W: Słownik terminów literackich. Wyd. II. Red. J. Sławiński. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1983, s. 89-101. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii i wybranych metodologii badań literackich [02-FS1-17-WL1_1] |
K_W08 [5/5] |
student posiada ogólną wiedzę w zakresie literaturoznawstwa [02-FS1-17-WL1_2] |
K_W10 [4/5] |
student samodzielnie dokonuje analizy tekstu literackiego (z zakresu poezji) z zastosowaniem aparatu krytyczno- i teoretycznoliterackiego oraz sytuuje jego problematykę w szerszym kontekście wiedzy humanistycznej [02-FS1-17-WL1_3] |
K_U09 [3/5] |
student samodzielnie opracowuje wybrane zagadnienia, z poszanowaniem prawa autorskiego oraz z zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego stylu wywodu [02-FS1-17-WL1_4] |
K_U14 [2/5] |
student potrafi uzasadnić swoje wybory, strategie i działania interpretacyjne [02-FS1-17-WL1_5] |
K _K02 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocena podsumowująca: rozmowa kontrolna [02-FS1-17-WL1_w_1] | Rozmowa kontrolna weryfikująca stopień przyswojenia przez studenta wymaganej wiedzy teoretycznej |
02-FS1-17-WL1_1 |
Ocena podsumowująca: praca pisemna semestralna [02-FS1-17-WL1_w_2] | ocena opanowania przez studenta umiejętności łączenia i porządkowania wiedzy zdobywanej na zajęciach z wiedzą zdobywaną podczas samodzielnej lektury w oparciu o przygotowaną przez niego pracę analityczno-interpretacyjną odnoszącą się do wybranego utworu lub zagadnienia |
02-FS1-17-WL1_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [02-FS1-17-WL1_fs_1] | Metody:
1. wykład
2. obrazowe (prezentacja multimedialna)
3. słowne (objaśnienie, wyjaśnienie)
|
15 | 1. Udział w zajęciach bezpośrednich
2. Przygototowanie do rozmowy kontrolnej
|
15 |
Ocena podsumowująca: rozmowa kontrolna [02-FS1-17-WL1_w_1] |
ćwiczenia [02-FS1-17-WL1_fs_2] | 1. metody praktycznego działania: dyskusja dydaktyczna, lektura tekstów źródłowych,
2. metody obrazowe: prezentacja multimedialna.
3. indywidualna praca ze studentem
4. udział w rozmowie
|
15 | 1. Udział w zajęciach bezpośrednich
2. Przygotowanie dodatkowych lektur / prezentacji/referatu
3. Przygotowanie pracy pisemnej lub przygotowanie i wygłoszenie referatu
4. Udział w konsultacjach
|
43 |
Ocena podsumowująca: praca pisemna semestralna [02-FS1-17-WL1_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |