Wstęp do filologii słowiańskiej
Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: 02-S1FS12.2017

Nazwa modułu: | Wstęp do filologii słowiańskiej |
---|---|
Kod modułu: | 02-FS1-17-WFS |
Kod programu: | 02-S1FS12.2017 |
Semestr: | semestr zimowy 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Konwersatorium wprowadzające do studiów slawistycznych. Studenci poznają historyczną i współczesną przestrzenno-geograficzną charakterystykę obszarów Słowiańszczyzny, klasyfikację języków słowiańskich, zapoznają się z teoriami dotyczącymi etnogenezy i praojczyzny Słowian oraz z kulturo- i państwotwórczą rolą chrześcijaństwa w kształtowaniu się pierwszych słowiańskich organizmów terytorialnych, najstarsze zabytki piśmiennictwa w kulturach słowiańskich, najważniejsze tradycje wybranych narodowych kultur zachodnio- lub południowosłowiańskich, mitologie narodowe, specyfikę kulturowo-politycznego pojęcia Europy Środkowej oraz umiejscowienie Słowiańszczyzny w jego ramach, a także zagadnienia rozwoju kultur słowiańskich w kontekście zjawisk współczesnego świata (globalizacji, unifikacji kulturowej). Kurs zamyka podsumowanie informacji na temat slawistyki jako dziedziny wiedzy. |
Wymagania wstępne: | Znajomość historii i geografii Europy na poziomie szkoły średniej |
Literatura podstawowa: | Wybrane rozdziały z pozycji:
1. L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 2006.
2. H. Dalewska-Greń, Języki słowiańskie, Warszawa 2007.
3. A. Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 2006. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student wstępnie orientuje się w specyfice przedmiotu, niektórych najważniejszych kierunkach rozwoju i wybranych osiągnięciach slawistyki jako dziedziny nauki [02-FS1-17-WFS_1] |
K_W07 [5/5] |
student potrafi wskazać, rozróżnić i ogólnie scharakteryzować niektóre podstawowe procesy historyczne, kulturowe i językowe kształtujące obszar współczesnej Słowiańszczyzny [02-FS1-17-WFS_2] |
K_U05 [4/5] |
student potrafi zastosować posiadaną wiedzę na temat wybranego obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej do analizy niektórych historycznych i współczesnych przejawów kultury, wskazując na ich znaczenie i wpływ na kształtowanie i postrzeganie tożsamości narodowej [02-FS1-17-WFS_3] |
K_U06 [3/5] |
student potrafi określić perspektywę czasową dla niektórych najważniejszych ustaleń z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa w odniesieniu do kontekstu słowiańskiego [02-FS1-17-WFS_4] |
K_U11 [2/5] |
student wykazuje tolerancję i zrozumienie dla odmienności kulturowej, dostrzegając wartości i potrzebę ochrony wybranych dóbr kultury, zwłaszcza obszaru Słowiańszczyzny południowej i zachodniej [02-FS1-17-WFS_5] |
K _K04 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocenianie ciągłe: sprawdziany pisemne śródsemestralne [02-FS1-17-WFS _w_1] | przewidziane co najmniej dwa sprawdziany pisemne w formie testu weryfikujące stopień przyswojenia przez studenta wymaganej wiedzy (w tym znajomości przestrzenno-kulturowej charakterystyki Słowiańszczyzny)oraz umiejętności zastosowania jej do charakteryzowania niektórych najważniejszych procesów historycznych, kulturowych i językowych z obszaru współczesnej Słowiańszczyzny oraz do samodzielnej analizy niektórych przejawów kultury Słowian w powiązaniu z ich znaczeniem dla kształtowania i postrzegania tożsamości narodowej |
02-FS1-17-WFS_1 |
Ocena kształtująca: przygotowanie prezentacji lub referatu [02-FS1-17-WFS _w_2] | ocena opanowania przez studenta umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł, ich selekcji i syntetycznej prezentacji |
02-FS1-17-WFS_1 |
Ocena podsumowująca: rozmowa kontrolna [02-FS1-17-WFS _w_3] | rozmowa kontrolna oceniająca orientację studenta w zakresie najważniejszych ustaleń z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa w odniesieniu do kontekstu słowiańskiej oraz postawę studenta wobec odmienności kulturowej i jego zrozumienia dla potrzeby dbałości o ochronę dóbr kultury |
02-FS1-17-WFS_4 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
konwersatorium [02-FS1-17-WFS _fs_1] | Metody:
1. Podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnianie, opis, prezentacja)
2. Problemowe (konwersatorium, dyskusja
dydaktyczna)
|
15 | Udział w zajęciach bezpośrednich.
Bieżące przygotowanie do zajęć.
Przygotowanie prezentacji lub referatu.
Udział w konsultacjach.
Przygotowanie do rozmowy kontrolnej i udział w niej.
|
30 |
Ocenianie ciągłe: sprawdziany pisemne śródsemestralne [02-FS1-17-WFS _w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
semestr zimowy 2017/2018 | Wstęp do filologii słowiańskiej [02-FS-OG-S1-WFS] | polski |