Technologia informacyjna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Technologia informacyjna
Kod modułu: 12-PE-S1-6TI
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
przedmiot Technologia informacyjna ma umożliwić studentom zapoznanie ze środkami, narzędziami, Ogólne cele zajęć z przedmiotu polegają na aktualizacji, kształtowaniu, poszerzeniu, pogłębieniu u studentów wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych w zakresie zastosowania programów użytkowych w przyszłej pracy zawodowej oraz życiu codziennym na przykładzie pakietu biurowego Microsoft Office 2000 (2003, 2007): edytora tekstu Word, który jest pomocny w prace biurowej, podczas pisania prac semestralnych, dyplomowych lub magisterskich, przygotowania materiałów dydaktycznych i metodycznych w przyszłej prace zawodowej, obsługi programu typu arkusz kalkulacyjny MS Excel do opracowania danych i ich analizy oraz przedstawienia danych liczbowych w postaci graficznej; programu MS PowerPoint do przygotowania interaktywnych prezentacji multimedialnych o charakterze edukacyjnym (bądź innych pakietów biurowych typu OpenSource, na przykład OpenOffice, StarOffice, etc.). Zapoznanie się z podstawowymi usługami globalnej sieci Internet, systemem do wspomagania kształcenia na odległość CLMS MOODLE oraz kształtowaniem kompetencji w zakresie kształcenia na odległość. Celem zajęć praktycznych jest przede wszystkim kształtowanie praktycznych umiejętności posługiwania się sprzętem komputerowym oraz rozwiązywania zadań praktycznych przy pomocy programów użytkowych i Internetu.
Wymagania wstępne:
posiadanie podstawowych umiejętności obsługi komputera (System operacyjny, programy biurowe, Interent)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. Pod czas pracy w zespole charakteryzuje się twórczą i poszukującą nowych metod opartych między innymi o wykorzystanie ICT i multimediów [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki i w szczególności edukacji i wychowaniu przedszkolnym z wykorzystaniem ICT i multimediów; W kontaktach interpersonalnych wykazuje się postawą szacunku i zrozumienia dla różnych kategorii osób i stara się pomóc kompetentnymi wskazówkami, uwzględniając wykorzystanie ICT. [_K_2]
K_K03 [3/5] K_K05 [3/5] K_K07 [3/5]
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań z wykorzystaniem ICT; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi stosować różne metody uczenia się, w tym udział w kursie -elearningowym, a także wykazuje umiejętność pisania rozkładów materiału, scenariuszy lekcji, wykonywania pomocy dydaktycznych (na przykład prezentacji multimedialnych) lub prowadzonych godzin dydaktyczno-wychowawczych i rozwojowych z wykorzystaniem ICT. [_U_1]
K_U07 [3/5]
posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych z wykorzystaniem ICT; potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy z uwzględnieniem potrzeb dydaktycznych, naukowych i zawodowych, a także projektuje wykorzystanie nowoczesnych technologii w pracy dydaktycznej, wychowawczej, rozwojowej [_U_2]
K_U01 [2/5] K_U08 [2/5] K_U11 [3/5] K_U12 [4/5] K_U13 [3/5]
zna elementarną terminologię w zakresie technologii informacyjnej (TI); rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych oraz pedagogiki, ma elementarną wiedzę o miejscu TI w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, w tym z pedagogiką; ma elementarna wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W02 [2/5] K_W07 [4/5] K_W15 [3/5] K_W17 [3/5] K_W18 [4/5]
posiada podstawową wiedzę w zakresie technik informatycznych, pozyskiwania przetwarzania informacji w związku z podejmowaniem uczenia się, nauczania; [_W_2]
K_W05 [4/5] K_W06 [3/5] K_W09 [2/5] K_W12 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium w postaci Testu (bądź opracowanie referatu na wybrany temat z listy zaproponowanych) [_w_1]
sprawdzenie czy student posiada teoretyczną wiedzę w zakresie TI
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
ukończenie kursu e-learningowego „MS Word i jego możliwości” (min. na poziomie 50%). [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi opracować dokument tekstowy na podstawie zaproponowanych kryteriów z uwzględnieniem wykorzystania materiałów multimedialnych i zaawansowanych możliwości edytora tekstu.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
ukończenie kursu e-learningowego „Analiza danych w Arkuszach kalkulacyjnych MS Excel” [_w_3]
sprawdzenie czy student potrafi dokonać analizy danych w arkuszu kalkulacyjnym na podstawie zaproponowanych kryteriów.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
ukończenie kursu e-learningowego „Opracowanie prezentacji multimedialnych w programie MS Power [_w_4]
sprawdzenie czy student posiada kompetencje w zakresie opracowania prezentacji multimedialnej zgodnie ze zdefiniowanymi kryteriami. Sprawdzenie czy student posiada kompetencje w zakresie pracy w zespole
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z TI z wykorzystaniem multimediów i pomocy audiowizualnych
15
lektura uzupełniająca (w wersji drukowanej bądź elektronicznej), jej analiza; Udział w kursie e-learningowym; praca z tekstem
15 kolokwium w postaci Testu (bądź opracowanie referatu na wybrany temat z listy zaproponowanych) [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
kształtowanie praktycznych umiejętności w zakresie tworzenia dokumentów tekstowych w edytorze tekstu. sprawdzenie czy student potrafi opracować dokument tekstowy na podstawie zaproponowanych kryteriów z uwzględnieniem wykorzystania materiałów multimedialnych i zaawansowanych możliwości edytora tekstu. kształtowanie praktycznych umiejętności w zakresie analizy danych w Arkuszach kalkulacyjnych. sprawdzenie, czy student potrafi dokonać analizę danych w arkuszu kalkulacyjnym na podstawie zaproponowanych kryteriów. ukończenie kursu e-learningowego „Opracowanie prezentacji multimedialnych w programie MS Power Point” (min. na poziomie 50%). zadanie zaliczeniowe 3 (Opracowanie prezentacji multimedialnej zgodnie ze zdefiniowanymi kryteriami)
15
utrwalenie praktycznych umiejętności w zakresie tworzenia dokumentów tekstowych w edytorze tekstu. udział w kursie zdalnym, ukończenie kursu e-learningowego „MS Word i jego możliwości” (min. na poziomie 50%). opracowanie dokumentu tekstowego na podstawie zaproponowanych kryteriów z uwzględnieniem wykorzystania materiałów multimedialnych i zaawansowanych możliwości edytora tekstu. utrwalenie praktycznych umiejętności w zakresie analizy danych w Arkuszach kalkulacyjnych. udział w kursie zdalnym, ukończenie kursu e-learningowego „Analiza danych w Arkuszach kalkulacyjnych MS Excel” (min. na poziomie 50%). Wykonanie zadania zaliczeniowego w zakresie analizy danych w arkuszu kalkulacyjnym na podstawie zaproponowanych kryteriów. Utrwalenie praktycznych umiejętności w zakresie opracowania prezentacji multimedialnych. udział w kursie zdalnym, ukończenie kursu e-learningowego „Opracowanie prezentacji multimedialnych w programie MS Power Point” (min. na poziomie 50%). wykonanie zadania zaliczeniowego, mającego walory projektowe, w postaci prezentacji multimedialnej na podstawie zaproponowanych kryteriów.
15 ukończenie kursu e-learningowego „MS Word i jego możliwości” (min. na poziomie 50%). [_w_2] ukończenie kursu e-learningowego „Analiza danych w Arkuszach kalkulacyjnych MS Excel” [_w_3] ukończenie kursu e-learningowego „Opracowanie prezentacji multimedialnych w programie MS Power [_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)