Pedagogika społeczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Pedagogika społeczna
Kod modułu: 12-PE-S1-4PS
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Naświetlenie tradycyjnych i wskazanie nowych obszarów zainteresowań pedagogiki społecznej; dostarczenie wiedzy o mechanizmach sposobach konstruowania środowiska wychowawczego oraz o czynnikach, które temu sprzyjają lub utrudniają ten proces; kształtowanie u studentów aktywnej postawy stymulującej środowisko do korzystnych oddziaływań wychowawczych i przeciwdziałającej jego wpływom destrukcyjnym; rozwijanie umiejętności i kompetencji: rozumienia procesów zachodzących w otoczeniu i środowisku człowieka; dostrzegania czynników regulujących przemiany instytucji, zbiorowości, społecznych, globalnych procesów kultury i zjawisk gospodarczych; dostrzegania i określania negatywnych skutków czynników rozwojowych; rozumienia „geografii” administracji państwowej i instytucji zobligowanych do pomocy, profilaktyki i wsparcia społecznego osób, grup wymagających opieki i troski pedagogicznej; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych. Organizowanie sił społecznych i rzeczowych składników środowiska na rzecz dzieci, młodzieży i osób niewydolnych – pomoc, profilaktyka, wsparcie społeczne.
Wymagania wstępne:
student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, umiejętności i kompetencje z zakresu wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej, historii myśli pedagogicznej i innych przedmiotów kształcenia kierunkowego na kierunku pedagogika.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, dostrzega negatywne skutki ubóstwa, sieroctwa społecznego, deficyty więzi międzyludzkich itp.; jest gotowa/y do podejmowania wyzwań zawodowych; odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki społecznej. [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K03 [4/5] K_K04 [4/5]
Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, wykazuje wrażliwość na problemy i sytuacje trudne w życiu ludzi; świadomość i odpowiedzialność pedagogiczną; jest zdolny do wsparcia społecznego osób potrzebujących i poszukuje optymalnych rozwiązań problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych, postępuje zgodnie z zasadami etyki. [_K_2]
K_K05 [4/5] K_K07 [4/5] K_K08 [4/5]
Krytycznie i refleksyjnie analizuje teksty naukowe z zakresu pedagogiki społecznej na ich podstawie samodzielnie formułuje, klasyfikuje i rozwiązuje problemy pedagogiczne, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej, aktywnie stymuluje środowisko do korzystnych oddziaływań i przeciwdziała jego wpływom destrukcyjnym. [_U_1]
K_U02 [4/5] K_U03 [4/5] K_U06 [4/5] K_U07 [4/5]
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk wychowawczych i społecznych występujących w różnych środowiskach społecznych, kulturalnych, wychowawczych i na tej podstawie umie przyjmować i wyznaczać indywidualnie i w grupie zadania, projektować i podejmować działania profesjonalne w zakresie organizowania środowiska społecznego, wychowawczego. [_U_2]
K_U01 [4/5] K_U09 [4/5] K_U10 [4/5] K_U13 [4/5]
Ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [4/5] K_W05 [4/5] K_W15 [5/5]
Rozumie i stosuje w nowy sposób uzyskaną wiedzę o różnych środowiskach społecznych i wychowawczych (ich specyfice, mechanizmach i sposobach konstruowania), dostępnych programach profilaktyki, wsparcia, wie gdzie można je znaleźć, wie jak się nimi posługiwać. [_W_2]
K_W06 [4/5] K_W07 [4/5] K_W10 [5/5] K_W19 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin ustny [_w_1]
test (krótkie ustrukturyzowane pytania (SSQ,), pytania testowe: jednokrotnej odpowiedzi, wielokrotnej odpowiedzi, typu Tak/Nie) ze znajomości treści programowych przedmiotu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu oraz znajomości lektur (wyznaczonych przez prowadzącego) z zakresu literatury przedmiotu.
_K_1 _U_1 _W_1 _W_2
ocenianie ciągłe: [_w_2]
ocena realizacji zleconych zadań: -analiza tekstów źródłowych; - znajomość bieżących artykułów z czasopism pedagogicznych, prezentacja ich treści połączona z własną refleksją; - opracowywanie w grupach projektów dotyczących organizowania sił społecznych i rzeczowych składników środowiska na rzecz dzieci, młodzieży i osób niewydolnych – pomoc, profilaktyka, wsparcie społeczne.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_2
kolokwium [_w_3]
sprawdzenie stopnia znajomości treści programowych ćwiczeń.
_K_1 _U_1 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
na wykładach prezentowane są kwestie i problemy zarówno teoretyczne, jak i praktyczne. Podstawową zasadą, uwzględnianą podczas realizacji programu z pedagogiki społecznej, jest zasada łączenia teorii z praktyką, która pozwala na kształtowanie u studentów podstawowych umiejętności pedagogicznych w toku działań praktycznych. Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film).
15
studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu. przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu.
35 egzamin ustny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
ćwiczenia poświęcone są głównie praktycznej weryfikacji poznanych zagadnień, pracy z tekstem, analizie, projektowaniu sytuacji wspomagających jednostki grupy i zbiorowości. Praca z tekstem – analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień ( metody podające, pogadanka; metody problemowe, dyskusja, burza mózgów; metody eksponujące (ekspozycja). Projekt - projektowanie sytuacji edukacyjnych wspomagających jednostki grupy i zbiorowości (metoda projektów, metody problemowe, burza mózgów, gry dydaktyczne) kolokwium
15
praca nad tekstami zleconymi do analizy, samodzielny wybór tekstów, i przygotowanie ich do omówienia. Praca w grupach -zebranie materiału, opracowanie projektów, prezentacja na tle grupy. Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.
25 ocenianie ciągłe: [_w_2] kolokwium [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)