Przedmiot do wyboru: Filozoficzne koncepcje człowieka Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Przedmiot do wyboru: Filozoficzne koncepcje człowieka
Kod modułu: 12-PE-S1-FCK
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
na zajęciach z przedmiotu filozoficzne koncepcje człowieka student powinien zapoznać się z zasadniczą problematyką refleksji antropologicznej oraz poznać zależności koncepcji człowieka od rozstrzygnięć ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych. Niezbędne jest zaznajomienie go ze związkami łączącymi antropologię filozoficzną z naukami humanistycznymi. Tematyka obejmuje główne, zwłaszcza współczesne koncepcje antropologiczne – człowiek istotą: działającą biologiczną, ekscentryczną, agresywną, kierowaną przez nieświadomość, symboliczną, duchową skierowaną na wartości, egzystującą, rozumiejącą, zbuntowaną, ontycznie niedopełnioną; a także człowiek jako: osoba i Inny, podmiot działania komunikacyjnego, twórca kultury; człowiek ponowoczesny. Zostaną też ukazane założenia antropologiczne we współczesnej humanistyce.
Wymagania wstępne:
realizacja efektów kształcenia modułów: wprowadzenie do filozofii, współczesne kierunki filozofii
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; posiada pogłębioną świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla formowania się więzi społecznych [_K_1]
K_K01 [2/5] K_K03 [2/5]
umie dokonywać samokontroli i samooceny w związku ze sformułowanym i podjętym przez siebie zadaniem; rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; [_K_2]
K_K06 [3/5]
potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i z dziedziny nauk społecznych w kontekście problemów z płaszczyzny pedagogiki, w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych; precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne i społeczne, a także potrafi wyrazić własne podglądy w sprawach społecznych i światopoglądowych ¬– stawia tezy i krytycznie je komentuje [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U04 [3/5]
umie precyzyjnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł w związku z przygotowaniem, realizacją, kontrolą i oceną zajęć edukacyjnych; twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i wiedzę nauk społecznych, a także wiedzę metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji, potrafi prognozować i przewidywać skutki podejmowanych przez siebie decyzji zarówno na płaszczyźnie teoretycznej, jak również praktycznej [_U_2]
K_U08 [3/5] K_U09 [2/5]
posiada gruntowną znajomość terminologii stosowanej w filozofii, myśli społecznej oraz refleksji o kulturze w kontekście etymologii terminów, ewolucji ich znaczenia ze szczególnym uwzględnieniem współczesnego ich stosowania; ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych wybranej subdyscypliny filozoficznej i społecznej; zna i rozumie zależności między filozofią i naukami na poziomie umożliwiającym interdyscyplinarną i multidyscyplinarną pracę ze specjalistami z innych dziedzin nauki [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [2/5] K_W04 [2/5]
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę (metodyczną) z zakresu różnych obszarów edukacyjnych j oraz o podmiotach, środkach, metodach, formach i warunkach realizacji celów kształcenia; ma szeroką znajomość idei filozoficznych zarówno w kulturze polskiej, jak i kulturze europejskiej i rozumie zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i społeczeństwie [_W_2]
K_W05 [3/5] K_W09 [3/5] K_W14 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
test [_w_1]
sprawdzenie znajomości problematyki antropologicznej, omawianej na wykładach i ćwiczeniach
_W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności przedstawienia i krytycznej analizy wybranego zagadnienia na podstawie tekstów źródłowych i opracowań
_U_1 _U_2
ocena ciągła [_w_3]
sprawdzanie umiejętności wypowiadania się na temat wybranych zagadnień antropologii filozoficznej oraz kontrolowanie nabywanych kompetencji społecznych.
_K_1 _K_2 _U_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
przedstawienie głównych nurtów i stawisk w filozofii współczesnej, ich krytyczna analiza i ocena oraz wskazanie związków z naukami szczegółowymi, zwłaszcza z pedagogiką.
15
uzupełniająca lektura tekstów źródłowych i opracowań; rozszerzanie wiedzy o wątki wskazane na wykładzie.
25 test [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
przedstawienie i krytyczna analiza tekstów źródłowych, połączona z zainicjowaniem dyskusji i kierowaniem nią. Zajęcia konwersatoryjne – dyskusja nad wybranymi zagadnieniami, prowadzona na podstawie tekstu.
15
krytyczna analiza tekstu; przygotowanie planu przedstawienia i zagadnień do dyskusji; odnalezienie i opracowanie związków z innymi stanowiskami. krytyczna analiza tekstu; ustalenie powiązań omawianej problematyki z zagadnieniami rozważanymi w ramach innych nurtów filozofii współczesnej.
20 prezentacja [_w_2] ocena ciągła [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)