Przedmiot do wyboru: Dzieje kultury europejskiej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Przedmiot do wyboru: Dzieje kultury europejskiej
Kod modułu: 12-PE-S1-DKE
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
moduł „Dzieje kultury europejskiej” ma na celu ukazanie korzeni tj. początków i rozwoju kultury państw obszaru Europy, a także wskazać wspólnotę dziedzictwa kulturowego. Tematyka zajęć obejmuje czasokres od „rewolucji neolitu” do początków osiadłego trybu życia i cywilizacji agrarnej, poprzez kulturę Bliskiego Wschodu, kultury klasyczne m.in. Grecja, Celtowie, Rzym; początki i rozwój kultury chrześcijańskiej, kulturę średniowiecza, Odrodzenia i czasów nowożytnych. Ukazane są też skutki angielskiej rewolucji burżuazyjnej, początki rewolucji industrialnej, kultura ludowa jako „powtarzanie czasu od początku” oraz przemiany tofflerowskiej „trzeciej fali”.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie [_K_1]
K_K07 [2/5]
ma świadomość swojej wiedzy i potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych [_K_2]
K_K01 [3/5]
potrafi dokonać analizy źródeł historycznych z zakresu dziejów kultury [_U_1]
K_U05 [3/5]
posiada umiejętność ukazywania historycznego rodowodu wielu zjawisk kulturowych [_U_2]
K_U06 [2/5]
potrafi wskazać wkład poszczególnych narodów w postępujące przeobrażenia, ich powiązania i przyczyno-skutkowe rezultaty [_U_3]
K_U02 [2/5]
ma elementarną wiedzę dotyczącą korzeni tj. początków i rozwoju państw obszaru Europy, ze szczególnym uwzględnieniem kultury klasycznej, kultury średniowiecza, Odrodzenia i czasów nowożytnych [_W_1]
K_W03 [4/5]
ma początki rewolucji industrialnej zachodzącej w Europie oraz społeczne i kulturowe skutki tego procesu [_W_2]
K_W11 [4/5]
ma główne wątki kulturowe towarzyszące ludzkości od zarania wieków, aż po naszą współczesność [_W_3]
K_W04 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i cytowanej literatury obrazującej wspólnotę dziedzictwa kulturowego państw europejskich ze szczególnym uwzględnieniem kultury klasycznej i chrześcijańskiej
_W_1 _W_2 _W_3
kolokwium [_w_2]
sprawdzenie, czy student potrafi dokonać analizy tekstów źródłowych oraz sformułować wnioski dotyczące wzajemnych powiązań pomiędzy przeszłością a teraźniejszością
_U_1 _U_2 _U_3
prezentacja [_w_3]
głównym celem jest zrekonstruowanie wątków kulturowych towarzyszących ludzkości od zarania dziejów po współczesność
_K_1 _K_2 _U_2 _U_3 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
werbalne przekazywanie zagadnień dotyczących głównych wątków kultury zarówno europejskiej, jak i arabskiej i Bliskiego Wschodu, z wykorzystaniem materiału ikonograficznego
15
znajomość treści wykładów, zalecanej literatury i materiału ikonograficznego
20 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
analiza tekstów źródłowych połączona z dyskusją metoda projektów-prezentacja debata dotycząca wkładu poszczególnych narodów w postępujące przeobrażenia kulturowe aż do cywilizacji trzeciej generacji
15
przygotowanie tekstów do analizy i dyskusji wykonanie prezentacji w grupie z zakresu dziedzictwa kulturowego przygotowanie do debaty
25 egzamin pisemny [_w_1] kolokwium [_w_2] prezentacja [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)