Rozwój dziecka w rodzinie Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2017

Nazwa modułu: Rozwój dziecka w rodzinie
Kod modułu: 12-PE-AR-N1-5RDR
Kod programu: 12-N1PE12.2017
Semestr: semestr letni 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Realizacja zagadnień w ramach przedmiotu umożliwia studentowi podjęcie refleksji nad – związanymi z rodzinnym środowiskiem wychowawczym - korzystnymi i niesprzyjającymi warunkami do osobistego rozwoju i egzystencji dziecka. Studenci zapoznając się z podstawowymi teoriami funkcjonowania rodziny (szczególnie z jej ujęciem rozwojowym), analizując funkcje, typy rodzin ze względu na aspekty materialno-rzeczowe i oddziaływania o charakterze wychowawczym oraz rozpatrując cechy i style funkcjonowania społecznego rodziny (sytuacje kryzysowe w rodzinie, sposoby radzenia sobie z problemami, normy i wartości społeczne respektowane w rodzinie, występowanie negatywnych zjawisk: zaniedbywania dzieci, stosowania wobec nich przemocy, zniewalanie dzieci, ograniczanie jego praw, swobód i podmiotowości) będą mogli rozważać, w jakim stopniu może być realizowana przypisana rozwojowi funkcja adaptacji zewnętrznej, czyli umiejętność dostosowania się dziecka do środowiska, z uwzględnieniem zachodzących w nim zmian, co wyraża się we właściwym –odpowiednim do cyklu rozwojowego jednostki – odgrywaniu ról, przezwyciężaniu trudności, realizowaniu zadań. Istotne jest uświadomienie studentom, że jako przyszli opiekunowie, wychowawcy i asystenci rodziny, planując i organizując swą pracę, powinni uwzględniać podejścia sprzyjające zaspokajaniu potrzeb dzieci, wdrażaniu członków rodziny do prowadzenia uporządkowanego trybu życia, do tworzenia pozytywnej atmosfery wychowawczej, co z kolei dodatnio oddziałuje na rozwój (fizyczny, poznawczy, społeczno-emocjonalny) dziecka.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułów – psychologia ogólna, biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, wprowadzenie do wiedzy o rodzinie
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Dostrzega potrzebę podejmowania działań na rzecz dzieci i ich naturalnego środowiska wychowawczego oraz wykazuje się zaangażowaniem w poszukiwaniu rozwiązań rodzinnych problemów opiekuńczo-wychowawczych. [_K_1]
K_K03 [3/5] K_K08 [2/5]
Przejawia zaangażowanie oraz odznacza się kreatywnością podczas opisu indywidualnego przypadku i omawiania tematyki dotyczącej pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w różnym wieku i pracy asystenta rodziny; Dokonuje samooceny własnych pomysłów w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej; jest świadomy etycznego wymiaru podejmowanych badań diagnostycznych. [_K_2]
K_K01 [2/5] K_K06 [2/5]
Dokonuje – w grupie - przedstawienia analizy i oceny różnorodnych sytuacji wychowawczych oraz zjawisk mających miejsce w środowisku rodzinnym, biorąc pod uwagę ich znaczenie we wspomaganiu rozwoju dziecka; po przestudiowaniu literatury przedmiotu wypowiada się na temat wątków poddawanych dyskusji. [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U06 [1/5]
Potrafi –samodzielnie lub we współpracy – zgromadzić dane na temat konkretnego dziecka (prawidłowości i zaburzeń w różnych sferach jego rozwoju), przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi badawczych i dokonać analizy jego sytuacji rodzinnej; potrafi wskazać i uzasadnić określone kierunki i sposoby działań na rzecz poprawy sytuacji zdiagnozowanego przypadku i jego rodziny, przy uwzględnieniu form wsparcia instytucjonalnego i opieki specjalistycznej. [_U_2]
K_U04 [3/5] K_U07 [2/5] K_U08 [2/5] K_U13 [2/5]
Prezentuje elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki rodziny (znajomość teorii funkcjonowania rodziny, funkcji i typów rodziny) oraz wie, że stabilność środowiska rodzinnego i mocne więzi rodzinne gwarantują równowagę emocjonalną oraz zdrowie psychiczne dziecka, a niewłaściwe podejścia wychowawcze wobec dziecka, negatywne zjawiska i nagłe sytuacje kryzysowe w rodzinie (rozkład rodzinny w wyniku śmierci, choroby, migracji, separacji, czy rozwodu rodziców) mogą stanowić czynnik zakłócający jego prawidłowy rozwój. [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W06 [2/5] K_W13 [3/5]
Wykazuje wiedzę na temat prawidłowości i zaburzeń w rozwoju poznawczym, emocjonalnym i społecznym dziecka; dostrzega konieczność różnicowania działań wychowawczych w rodzinie w zależności od potrzeb jednostki, uwzględniając jej ewentualne deficyty rozwojowe, problemy zdrowotne, emocjonalne; ma wiedzę dotyczącą możliwości wdrażania dziecka – w środowisku rodzinnym - do życia społecznego, przy jednoczesnym uwzględnieniu jego predyspozycji osobowościowych i uwarunkować społeczno-kulturalnych. [_W_2]
K_W05 [2/5] K_W15 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
Sprawdzenie stopnia opanowania i analizowania treści prezentowanych na wykładzie i w literaturze przedmiotu.
_W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy podczas przedstawienia analizy i oceny różnorodnych sytuacji wychowawczych oraz zjawisk mających miejsce w środowisku rodzinnym, biorąc pod uwagę ich znaczenie we wspomaganiu rozwoju dziecka.
_K_2 _U_1 _W_1 _W_2
opis i analiza indywidualnego przypadku [_w_3]
Sprawdzenie pracy (indywidualnej lub grupowej) studenta polegającej na opisie indywidualnego przypadku i zanalizowania jego sytuacji rodzinnej oraz ustalenia propozycji działań pozytywnie oddziałujących na rozwój dziecka i funkcjonowania jego rodziny.
_K_1 _K_2 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
Wykład podstawowych treści z zastosowaniem prezentacji multimedialnej.Praca z tekstem – analiza i dyskusja dydaktyczna
8
Literatura uzupełniająca – praca z tekstem.
10 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
Prezentacja treści opracowanych w grupie.Opis i analiza indywidualnego przypadku
8
Zebranie materiału źródłowego i zapoznanie się z nim oraz przygotowanie zbiorowej prezentacji treści.Opracowanie lektury do omówienia.Przygotowanie opisu i analizy sytuacji konkretnego dziecka i jego rodziny wraz z uzasadnieniem propozycji działań wspomagających rozwój dziecka i funkcjonowanie jego rodziny.
34 egzamin pisemny [_w_1] prezentacja [_w_2] opis i analiza indywidualnego przypadku [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)