Wspomaganie samodzielnego uczenia się Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2017

Nazwa modułu: Wspomaganie samodzielnego uczenia się
Kod modułu: 12-PE-AR-N1-2WSU
Kod programu: 12-N1PE12.2017
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
W ramach modułu „Wspomaganie samodzielnego uczenia się” student zaznajomi się z wiedzą dotyczącą funkcjonowania procesów poznawczych, w tym uwagi i pamięci, a także pozna klasyfikacje stylów i strategii uczenia się. Uczestnik zajęć nauczy się diagnozować potrzeby i problemy związane z rozwijaniem własnych talentów i kierowaniem własnym uczeniem się. Student pozna podstawowe sposoby wspierania samodzielnego uczenia się oraz nauczy się projektować pracę z osobą na podstawie przeprowadzonej diagnozy jej trudności w stosowaniu strategii uczenia się. Na zajęciach szczególny akcent zostanie położony na wspomaganie członków rodziny – zarówno dzieci jak i dorosłych - w samodzielnym kierowaniu zwiększaniem własnych kompetencji
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest świadomy konieczności stałego podwyższania własnych kompetencji zawodowych [_K_1]
K_K01 [4/5]
Jest świadomy wagi zachowywania standardów etycznych oraz kultury komunikacji w pracy z drugim człowiekiem [_K_2]
K_K04 [4/5] K_K06 [4/5] K_K08 [4/5]
Potrafi diagnozować zainteresowania dzieci, młodzieży oraz dorosłych oraz ich potrzeby dotyczące uczenia się oraz ustawicznego podnoszenia kompetencji w interesujących obszarach [_U_1]
K_U03 [4/5] K_U05 [4/5]
Potrafi diagnozować preferowane przez osobę styl oraz strategie uczenia się [_U_2]
K_U03 [4/5] K_U05 [4/5]
Potrafi diagnozować problemy w funkcjonowaniu uwagi i pamięci oraz trudności w samodzielnym planowaniu, realizacji oraz ocenie procesu własnego uczenia się [_U_3]
K_U03 [4/5] K_U05 [4/5]
Potrafi stworzyć plan wspierania osoby (dziecka, nastolatka, dorosłego) w rozwijaniu posiadanych przez nią talentów oraz w samodzielnym uczeniu się na podstawie diagnozy jej potrzeb oraz problemów w funkcjonowania procesów poznawczych oraz trudności w stosowaniu strategii uczenia się [_U_4]
K_U09 [3/5] K_U10 [3/5] K_U11 [3/5] K_U13 [3/5]
Potrafi zaprezentować wyniki przeprowadzonych badań diagnostycznych oraz opracowany na ich postawie plan wspomagania ustawicznego uczenia się diagnozowanej osoby [_U_5]
K_U05 [3/5]
Zna podstawowe teorie dotyczące uczenia się, a zwłaszcza przetwarzania informacji [_W_1]
K_W09 [4/5]
Potrafi zdefiniować pojęcia takie jak: meta poznanie, samoregulacja, styl uczenia się, strategia uczenia się [_W_2]
K_W01 [3/5] K_W13 [3/5]
Posiada podstawowe wiadomości na temat procesów poznawczych (uwagi, pamięci, myślenia) oraz ich funkcjonowania w zależności od etapu życia osoby [_W_3]
K_W09 [3/5]
Ma wiedzę na temat stylów oraz strategii uczenia się oraz sposobów ich klasyfikowania [_W_4]
K_W09 [3/5]
Potrafi wymienić podstawowe grupy sposobów wspomagania samodzielności w uczeniu się [_W_5]
K_W16 [2/5]
Potrafi wskazać strategie uczenia się, szczególnie pamięciowe, poznawcze, metapoznawcze i afektywne których stosowanie jest przydatne w procesie ustawicznego uczenia się. [_W_6]
K_W09 [2/5] K_W16 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
test wiadomości [_w_1]
Test wiadomości obejmujący zagadnienia podstawowych procesów poznawczych oraz strategii uczenia się
_W_1 _W_2 _W_3 _W_4 _W_5 _W_6
projekt [_w_2]
Przeprowadzenie przez studentów w grupach diagnozy zainteresowań i potrzeb edukacyjnych oraz trudności w stosowaniu strategii uczenia się u dziecka lub osoby dorosłej oraz opracowanie programu wsparcia tej osoby diagnozowanej w kierowaniu przez nią procesem własnego uczenia się
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _U_4 _U_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
Pogadanka Metoda ćwiczeniowa
6
Lektura literatury obowiązkowej i uzupełniającej
14 test wiadomości [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
Praca grupowa – realizacja projektu
8
Realizacja projektu polegającego na: diagnozie potrzeb edukacyjnych oraz trudności w stosowaniu strategii uczenia się u osoby dorosłej lub w podeszłym wieku, opracowanie planu wspomagania ustawicznego uczenia się diagnozowanej osoby oraz zaprezentowaniu rezultatów własnej pracy
22 projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)