Podstawy socjoterapii Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2017

Nazwa modułu: Podstawy socjoterapii
Kod modułu: 12-PE-AR-N1-2PST
Kod programu: 12-N1PE12.2017
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot Podstawy socjoterapii ma umożliwić studentom zapoznanie się z tematyką dotyczącą: zasad i sposobów pracy na zajęciach socjoterapeutycznych w różnych grupach wiekowych i różnorodnych placówkach o charakterze socjoterapeutycznym i opiekuńczo-wychowawczym. Studenci poznają techniki pracy z grupą na różnych etapach rozwoju grupy, strukturę, formy, cele, metody i organizację zajęć socjoterapeutycznych. Poznają podstawowe zagadnienia dotyczące relacji terapeutycznej. Studenci zapoznają się z podstawowymi technikami pracy socjoterapeutycznej m.in: elementami arteterapii i psychorysunku, treningu twórczości, pracy z ciałem, psychodramy, treningu interpersonalnego.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma kompetencje do podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki. Posiada kompetencje do przygotowania projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych. [_K_1]
K_K03 [3/5]
Ma kompetencje do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne oraz zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. Cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny jest do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [_K_2]
K_K07 [4/5]
Jest zdolny do odpowiedzialnego przygotowania się do swojej pracy; charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych, a także wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_3]
K_K08 [3/5]
Ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjoterapeutycznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające lub wspierające pracę wychowawczą lub profilaktyczną z dziećmi, młodzieżą, rodziną [_U_1]
K_U03 [4/5]
Potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym [_U_2]
K_U09 [4/5]
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; ma praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej; ma teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu różnorodnych technik i odmian metody grupowej [_U_3]
K_U10 [3/5]
Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych. Potrafi inicjować, opracowywać i zorganizować, korzystając z różnych źródeł i pracując zarówno indywidualnie, jak i w grupie, zajęcia atrakcyjne, różnorodne i bogate w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość dziecka w rodzinie oraz wychowanka umieszczonego w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych; potrafi projektować programy profilaktyczne i resocjalizacyjne [_U_4]
K_U13 [5/5]
Zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii używanej w pedagogice opiekuńczo-wychowawczej oraz w socjoterapii. [_W_1]
K_W01 [2/5]
Posiada wiedzę dotyczącą metod i technik socjoterapeutycznych, zna specyfikę procesu grupowego. Posiada podstawową wiedzę z zakresu terapii grupowej. Ma podstawową wiedzę dotyczącą psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w społeczeństwie oraz sposobu, w jaki rzeczywista bądź wyobrażona obecność innych ludzi oddziałuje na ludzkie myślenie, odczuwanie i zachowanie, jak również praktyczne usprawnianie ich umiejętności społecznych; zna potrzeby i problemy (zdrowotne, emocjonalne, społeczne), które opiekun – wychowawca może napotkać w różnych stadiach rozwoju dziecka; ma podstawową wiedzę na temat procesu wdrażania jednostki do życia w społeczeństwie biorąc pod uwagę aspekt rozwojowy i osobowościowy, jak i społeczno-kulturowe uwarunkowania. Ma rozszerzoną wiedzę na temat organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w instytucjach edukacyjnych i pomocowych oraz organizujących socjoterapię, terapię indywidualną i grupową dla osób w różnym wieku; ma szczegółową i pogłębioną wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego. Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń [_W_2]
K_W05 [3/5] K_W08 [3/5]
Ma wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą z zakresu metodyki pracy socjoterapeutycznej; zna pojęcia, metody i zasady procesu diagnozowania pedagogicznego dzieci, problemów rodziny i innych grup potrzebujących wsparcia; ma wiedzę z zakresu rozwoju dziecka i wpływu sytuacji kryzysowych w rodzinie na zachowanie i rozwój dziecka; ma wiedzę na temat wspomagania rodziny dysfunkcyjnej w środowisku lokalnym poprzez działania socjoterapeutyczne [_W_3]
K_W13 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [_w_1]
Sprawdzenie czy student potrafi zaprojektować i zaprezentować program socjoteraputyczny dla wybranej grupy oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu grupy docelowej oraz odbywających się w niej procesów. Sprawdzenie umiejętności pracy w zespole oraz umiejętności klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1
Aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_2]
Sprawdzenie czy student wykazuje się aktywnością, chętnie podejmuje działania w zakresie technik socjoterapetycznych; potrafi opracowywać i organizować adekwatne ćwiczenia oraz czynnie i twórczo uczestniczy w proponowanych ćwiczeniach.
_K_3 _U_3 _U_4
test [_w_3]
Sprawdzenie wiedzy na temat tradycyjnych i współczesnych metod terapeutycznych oraz wiedzy na temat organizacji pracy, struktur, form pracy socjoterapeuty
_W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
Metoda projektów – omówienie i konsultacje
5
Wykonanie projektu dotyczącego zaplanowania programu socjoterapeutycznego; dobór grupy, zaplanowania działań edukacyjno-wychowawczych (scenariusz) z opisem grupy docelowej. Lektura i analiza tekstów dotyczących tematyki socjoterapeutycznej
25 projekt [_w_1] test [_w_3]
ćwiczenia [_fns_2]
Zajęcia warsztatowe - udział studentów w ćwiczeniach adekwatnych do poszczególnych technik i form pracy socjoterapeutycznej
7
Przygotowanie ćwiczeń adekwatnych do poszczególnych technik i form pracy socjoterapeutycznej
18 Aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_2]
ćwiczenia [_fns_3]
Przedstawienie podstawowych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
3
lektura uzupełniająca
22 test [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)