Podstawy diagnozy środowiska społecznego i wychowawczego w teorii i praktyce
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2017
| Nazwa modułu: | Podstawy diagnozy środowiska społecznego i wychowawczego w teorii i praktyce |
|---|---|
| Kod modułu: | 12-PE-AR-N1-4PDSS |
| Kod programu: | 12-N1PE12.2017 |
| Semestr: | semestr zimowy 2018/2019 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Opis: | Przedmiot z zakresu podstaw diagnozy środowiska społecznego i wychowawczego w teorii i praktyce powinien umożliwić studentom wykorzystanie wiedzy z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, wiedzy o rodzinie, psychologii społecznej, by w sposób całościowy – holistyczny uczyć się umiejętnego i adekwatnego do warunków, sytuacji i aktualnych problemów diagnozowania środowiska społecznego dzieci i młodzieży. Diagnoza taka ma swoje teoretyczne podstawy podejmowanych działań, podzielona jest na etapy i mierzona jest określonymi wskaźnikami. Elementem ważnym jest uwzględnienie tych wskaźników w odniesieniu do potrzeb rozwojowych, społecznych, wychowawczych dziecka i jego rodziny, środowiska wychowującego i wspierającego w sytuacjach społecznych i w środowisku lokalnym. Ważnym zagadnieniem jest potrzeba wykorzystania elementów cyklu diagnostycznego, poszukiwanie i diagnozowanie ograniczeń w świadczeniach rodzinnych i społecznych (także instytucjonalnych) wobec dziecka, poszukiwanie i diagnozowanie możliwych przejawów dysfunkcjonalności u dzieci i młodzieży z grup tzw. ryzyka w celu ich minimalizowania drogą kompensacji na rożnych płaszczyznach socjalizacji. |
| Wymagania wstępne: | Student ma wiedzę z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, pracy socjalnej, psychologii społecznej, metod badań pedagogicznych, wprowadzenia do wiedzy o rodzinie |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
charakteryzuje się aktywną postawą do działania, jest wrażliwy na sprawy dzieci, młodzieży i dorosłych wymagających pomocy; angażuje się w planowanie diagnozy i zajęć opiekuńczo-wychowawczych z podopiecznymi i o nieharmonijnym rozwoju indywidualnym i społecznym oraz trudnościach funkcjonowania środowiska rodzinnego, opiekuńczo-wychowawczego i szkolnego [_K_1] |
K_K04 [3/5] |
jest przygotowany do obserwowania i diagnozowania warunków rozwoju, dostrzega rangę problemów
wymagających pomocy [_K_2] |
K_K02 [3/5] |
ma podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, wiedzy o rodzinie, pracy socjalnej, opieki nad dziećmi i młodzieżą i potrafi ją zintegrować z wiedzą na temat diagnozowania środowiska i różnych subdyscyplin pedagogiczno-psychologicznych [_U_1] |
K_U08 [3/5] |
posiada umiejętności krytycznego i refleksyjnego analizowania tekstów naukowych z zakresu wiedzy o środowisku społecznym i wychowawczym ; potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami pedagogicznymi w celu analizy, interpretacji i projektowania strategii działań pedagogicznych [_U_2] |
K_U02 [3/5] |
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice opiekuńczej, wychowawczej, w pedagogice rodziny, w pracy socjalnej i rozumie jej źródła; ma wiedzę na temat wychowania, kształcenia i wspierania rodziny; podstaw diagnozowania środowisk wychowawczych, zna kryteria diagnozowania i potrzeby podopiecznych w środowisku życia [_W_1] |
K_W01 [3/5] |
ma podstawową wiedzę na temat organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w instytucjach opiekuńczych, wychowawczych i pomocowych wspierających jednostki w różnym wieku i rodziny potrzebujące pomocy; ma elementarną wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego; zna instytucje i organizacje w środowisku lokalny (zwłaszcza te wspierające rodzinę) oraz ma świadomość relacji zachodzących między nimi [_W_2] |
K_U09 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| egzamin [_w_1] | Sprawdzenie wiedzy w zakresie treści programowych przedmiotu (wykładów i ćwiczeń) oraz literatury przedmiotu, umiejętność łączenia jej z refleksyjnym myśleniem i wykorzystaniem w praktyce pedagogicznej |
_K_1 |
| prezentacja [_w_2] | Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie, stopnia wykorzystania przyswojonej wiedzy z zakresu teoretycznych i praktycznych podstaw diagnozowania, w procesie doboru kryteriów diagnostycznych do oceny specyfiki środowiska społecznego i wychowawczego |
_K_1 |
| praca w grupach [_w_3] | Poszukiwanie adekwatnej do warunków społecznych i wychowawczych formy diagnozowania wybranych środowisk |
_K_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [_fns_1] | Sprawdzenie wiedzy studenta w zakresie kryteriów diagnozowania środowiska społecznego i wychowawczego |
8 | zebranie i opracowanie materiału źródłowego, opracowanie kryteriów diagnozowania z uwzględnieniem typu środowiska i rodzaju więzi |
37 |
egzamin [_w_1] |
| ćwiczenia [_fns_2] | prezentacja treści opracowanych w grupach /metoda projektów/ metoda symulacyjna |
14 | zaplanowanie, opracowanie i zaprezentowanie w grupie metod diagnozowania środowiska wychowanków i propozycji form pomocy |
46 |
prezentacja [_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||