Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2017

Nazwa modułu: Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie
Kod modułu: 12-PE-AR-N1-6WWR
Kod programu: 12-N1PE12.2017
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot ten ma na celu dostarczenie studentom wiedzy na temat rodziny: historycznych przemian jej modelu i czynników warunkujących je, sposobu funkcjonowania w nich poszczególnych członków i ich ról, jej znaczenia dla społeczeństwa, zmian w sposobie funkcjonowania współczesnej rodziny polskiej, jej zagrożeń. Istotne jest również wprowadzenie studentów w problematykę instytucjonalnego wsparcia rodziny. Ukazanie struktury funkcjonowania, przemian rodziny oraz jej związków ze społeczeństwem i kulturą ma ułatwić studentom zrozumienie, diagnozowanie i rozwiązywanie problemów rodziny
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu podstaw pedagogiki ogólnej, dydaktyki, teorii wychowania, socjologii.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [_K_1]
K_K03 [2/5] K_K07 [2/5]
Ma rozwinięte kompetencje międzykulturowe; cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych [_K_2]
K_K02 [2/5] K_K07 [2/5]
Uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [_K_3]
K_K03 [2/5] K_K07 [2/5]
Ma praktyczne umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; ma rozwinięte umiejętności w zakresie różnych form wypowiedzi, a w szczególności potrafi w sposób zwięzły i trafny wyrażać swoje myśli, sprawnie i skutecznie przemawiać, poprawnie konstruować teksty, prowadzić dyskusję, polemiki i negocjacje, autoprezentacje [_U_1]
K_U03 [2/5] K_U07 [2/5]
Potrafi współpracować w relacjach międzyludzkich; potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; dokonuje refleksji nad nowymi możliwościami i kierunkami pracy i współpracy z dzieckiem, rodziną, człowiekiem z różnych powodów niesamodzielnym; [_U_2]
K_U09 [3/5] K_U11 [2/5] K_U14 [1/5]
Ma praktyczne umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; ma rozwinięte umiejętności w zakresie różnych form wypowiedzi, a w szczególności potrafi w sposób zwięzły i trafny wyrażać swoje myśli, sprawnie i skutecznie przemawiać, poprawnie konstruować teksty, prowadzić dyskusję, polemiki i negocjacje, autoprezentacje [_U_3]
K_U03 [2/5] K_U07 [2/5]
Ma podstawową wiedzę o opiece międzyludzkiej, wsparciu społecznym, wychowaniu w kontekście wzajemnego oddziaływania kultury i człowieka; Ma elementarną wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego; Posiada wiedzę na temat historycznych i współczesnych dokonań w dziedzinie pracy opiekuńczo-wychowawczej (ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia rodziny i opieki nad każdym dzieckiem, osobą starszą, jak również światowych trendów w tym zakresie) [_W_1]
K_W06 [2/5] K_W07 [2/5] K_W11 [2/5]
Ma elementarną wiedzę o procesie socjalizacji i wychowania w przestrzeni wielokulturowej; Zna problemy pracy wychowawców i funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych; [_W_2]
K_W09 [1/5] K_W15 [1/5]
Zna elementarne zagadnienia z zakresu prowadzenia dyskusji, polemiki, negocjacji, autoprezentacji oraz posługiwania się językiem w sytuacjach publicznych [_W_3]
K_W08 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści przedstawionych na wykładach
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
projekt [_w_2]
Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz prowadzenia działań w środowisku lokalnym. Sprawdzenie czy student potrafi wykorzystywać wiedzę zdobywaną w trakcie zajęć oraz samodzielnej pracy w praktyce.
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_3]
Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie, praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej, przedstawić i zanalizować przygotowany projekt.
_K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
Wykład wybranych podstawowych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
6
Lektura uzupełniająca, praca z tekstem, analiza dokumentów, rozporządzeń i ustaw.
19 egzamin pisemny [_w_1] projekt [_w_2]
ćwiczenia [_fns_2]
Analiza tekstów. Dyskusja.
2
Lektura uzupełniająca. Przygotowanie tematów do dyskusji.
18 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_3]
Opracowanie projektu.
2
Wykonanie grupowych projektów dotyczących instytucji wspierających rodzinę w środowisku lokalnym Przeprowadzenie badań.
18 prezentacja [_w_3]
ćwiczenia [_fns_4]
Prezentacja uzyskanych wyników badań.
2
Przygotowanie prezentacji.
8 projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)