Historia wychowania Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2017

Nazwa modułu: Historia wychowania
Kod modułu: 12-PE-N1-5HW
Kod programu: 12-N1PE12.2017
Semestr: semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Historia wychowania obejmuje dzieje myśli pedagogicznej oraz dzieje różnych form wychowania i kształcenia zarówno w rodzinie, w szkole oraz instytucjach pozaszkolnych na przestrzeni wieków, ze szczególnym uwzględnieniem zachodniego kręgu cywilizacyjnego. Przybliża główne koncepcje oświatowe starożytności, średniowiecza i epoki nowożytnej w Europie jak i w Polsce. Perspektywicznym celem edukacyjnym modułu jest kształtowanie racjonalnych poglądów i postaw wobec teoretycznej i praktycznej aktywności edukacyjnej w przeszłości. Przedmiot ma ukazać studentom, że współczesność edukacyjna jest rezultatem ciągłości i zmian występujących w historycznym procesie działalności edukacyjnej człowieka.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest przygotowany do pracy i współdziałania w grupach [_K_1]
K_K07 [3/5]
ma świadomość swojej wiedzy i potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych [_K_2]
K_K01 [3/5]
potrafi dokonać analizy źródeł historycznych z zakresu wychowania i oświaty i zaprezentować wyniki tych badań [_U_1]
K_U05 [5/5]
posiada umiejętność ukazywania historycznego rodowodu zagadnień pedagogicznych [_U_2]
K_U06 [4/5]
potrafi wyjaśnić różnice i podobieństwa między wychowaniem i edukacją w przeszłości a teraźniejszości [_U_3]
K_U02 [3/5]
ma elementarną wiedzę z historii wychowania w czasach starożytnych, średniowieczu i epoce nowożytnej [_W_1]
K_W03 [2/5]
zna przedstawicieli europejskiej i polskiej myśli pedagogicznej głównych epok historycznych [_W_2]
K_W04 [3/5]
zna podstawowe koncepcje obrazujące dzieje myśli oświatowej [_W_3]
K_W03 [2/5] K_W04 [3/5] K_W11 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i cytowanej literatury obrazującej historyczny rozwój myśli pedagogicznej, ideałów wychowawczych, wszystkich stopni szkolnictwa i pozainstytucjonalnych form oddziaływań wychowawczych
_W_1 _W_2 _W_3
kolokwium [_w_2]
sprawdzenie, czy student zna treść analizowanych tekstów źródłowych, potrafi przybliżyć autorów tych tekstów, czas i miejsce powstania źródła oraz dokonać analizy, interpretacji i krytyki źródeł.
_W_2
projekt [_w_3]
sprawdzenie umiejętności pracy i współdziałania w grupie. Głównym celem pracy jest zrekonstruowanie wybranych zagadnień przeszłości edukacyjnej, poszukiwanie literatury i innych źródeł informacji.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład przybliżający zagadnienia związane z historycznym procesem wychowania i nauczania, wzbogacony o prezentację multimedialną i materiał ikonograficzny
15
przyswojenie wiedzy o wielorakich działaniach wychowawczych i edukacyjnych w przeszłości, analiza literatury z historii wychowania oraz innych dokumentów historycznych
30 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
analiza tekstów źródłowych , formułowanie wniosków i dyskusja debata „za i przeciw” związana z modelem wychowawczym lub koncepcją wychowania metoda projektów- prezentacja efektów grupowej pracy
15
praca z tekstem źródłowym jako podstawą wiedzy o przeszłości, przygotowanie do dyskusji Przygotowanie argumentów do debaty w oparciu o literaturę zebranie materiału, bibliografii i przygotowanie prezentacji
70 kolokwium [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)