Wprowadzenie do socjologii Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2017

Nazwa modułu: Wprowadzenie do socjologii
Kod modułu: 12-PE-N1-3WDS
Kod programu: 12-N1PE12.2017
Semestr: semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
celem zajęć jest zaznajomienie studentów z ogólną wiedzą z zakresu socjologii, poznanie specyfiki przedmiotu tej nauki. Studenci powinni uzyskać wiedzę o podstawowych socjologicznych problemach oraz poznać podstawowe pojęcia stosowane w socjologii. Dzięki temu powinni nabyć umiejętność interpretowania tekstów socjologicznych oraz dostrzegać przydatność socjologicznego rozumienia życia społecznego w refleksji oraz praktyce pedagogicznej, ale i w ramach własnego życia jako świadomego istnienia pewnych procesów społecznych obywatela. przedmiot ten, z racji wpisanego weń motywu demaskacji, ma pobudzić studentów do krytycznego oceniania interpretacji rozmaitych zjawisk społecznych prezentowanych przez elity polityczne, głównie w środkach masowego przekazu.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach o charakterze badawczym; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania o charakterze badawczym [_K_1]
K_K07 [3/5] K_K08 [2/5]
jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach socjologicznych; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod socjologicznych (np. eksperymentu) [_K_2]
K_K05 [2/5] K_K06 [4/5]
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji współczesnych zjawisk społecznych; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, i interpretacji zjawisk społecznych, wykorzystując argumentację zakorzenioną w socjologicznych perspektywach teoretycznych; [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U06 [3/5] K_U08 [3/5]
posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie badań oraz zaplanowanie i zrealizowanie prostych badań socjologicznych; potrafi pracować w zespole podczas prowadzenia projektu badawczego, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań badawczych [_U_2]
K_U05 [3/5] K_U13 [4/5]
zna podstawową terminologię używaną w socjologii, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie socjologii i pedagogiki; zna najważniejsze orientacje socjologiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania; posiada elementarną wiedzę na temat różnych subdyscyplin socjologii [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W11 [4/5] K_W13 [3/5]
ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach społecznych; ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznej [_W_2]
K_W06 [4/5] K_W07 [4/5]
posiada elementarną wiedzę o projektowaniu i realizowaniu badań socjologicznych, ma ogólną wiedzę o metodach, technikach i narzędziach badawczych stosowanych w socjologii [_W_3]
K_W12 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
ocena stopnia znajomości tematyki wykładów oraz literatury obowiązkowej
_U_1 _W_1 _W_2 _W_3
projekt [_w_2]
sprawdzenie umiejętności zaplanowania i realizacji prostego badania socjologicznego. Ocena obejmie umiejętność skonstruowania narzędzia do badania zjawisk społecznych (projekt eksperymentu, scheduła obserwacyjna, kwestionariusz wywiadu lub ankiety, metoda biograficzna) oraz umiejętności zespołowego przeprowadzenia procesu badawczego
_K_1 _K_2 _U_2 _W_3
kolokwium [_w_3]
sprawdzenie znajomości przerabianych podczas ćwiczeń tekstów oraz umiejętności ich interpretacji
_U_1 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład podstawowych zagadnień socjologicznych, w których zostanie wykorzystana prezentacja multimedialna
15
przyswojenie problematyki poruszanej podczas wykładów, lektura obowiązkowa
40 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
analiza tekstów Prezentacja podczas zajęć autorskiego projektu badawczego
15
przeczytanie tekstu, problematyzacja treści i przygotowanie do uczestnictwa w dyskusji grupowej zaprojektowanie i przeprowadzenie w grupie prostego badania socjologicznego
30 projekt [_w_2] kolokwium [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)