Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2017

Nazwa modułu: Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej
Kod modułu: 12-PE-OT-N2-POW
Kod programu: 12-N2PE12.2017
Semestr:
  • semestr zimowy 2018/2019
  • semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej ma przybliżyć studentom szeroko rozumianą problematykę pracy opiekuńczo-wychowawczej: umożliwić zapoznanie z historią opieki nad dzieckiem, jej przedstawicielami i ich systemami wychowania; poznanie współczesnych koncepcji opieki nad dzieckiem (europejskich i polskich), systemów opieki nad dzieckiem i rodziną w Polsce oraz za granicą. Studenci poznają i analizują pedagogiczne i społeczne uwarunkowaniami opieki, funkcjonowanie form działalności opiekuńczo-wychowawczych oraz profilaktycznej w różnych środowiskach wychowawczych: rodzinie, szkole oraz środowisku lokalnym. Próby rozpoznawania, analizy i rozwiązywania problemów opiekuńczo-wychowawczych dają studentom możliwość kształtowania niezbędnych w praktyce opiekuńczo-wychowawczej umiejętności: diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny, planowania, realizacji i ewaluacji działań opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych.
Wymagania wstępne:
Niezbędne realizacje efektów kształcenia modułów: podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej; instytucje opiekuńczo-wychowawcze; współczesne tendencje w opiece nad dzieckiem
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z opieką i wychowaniem, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości kompensacji opieki, charakteryzuje się twórczą i odpowiedzialną postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych [_K_1]
K_K03 [3/5] K_K05 [3/5] K_K06 [3/5]
potrafi, korzystając z wiedzy pedagogicznej i dotyczącej zjawisk społecznych, samodzielnie i krytycznie analizować teksty naukowe i poprawnie konstruować własne teksty oraz prowadzić dyskusje i prezentacje na temat różnych form pracy opiekuńczo-wychowawczej i ich uwarunkowań (przy użyciu różnych kanałów komunikacyjnych), a także potrafi formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze z nimi związane [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] K_U04 [3/5]
potrafi wskazać, jakie siły i instytucje środowiska lokalnego świadczą pomoc dzieciom i rodzinie, umie samodzielnie dokonywać krytycznej refleksji i oceny możliwości i skutków tych form opieki i wsparcia, umie stawiać pytania dotyczące aktualnych problemów opieki i możliwości ich rozwiązywania oraz tworzy własne projekty działań opiekuńczych, wychowawczych i profilaktycznych w środowisku lokalnym [_U_2]
K_U07 [3/5] K_U09 [4/5] K_U10 [3/5]
potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole, opracowując i organizując wspólne projekty działań opiekuńczych i wychowawczych oraz w oparciu o podstawy naukowe i zasady etyczne dokonuje oceny proponowanych działań [_U_3]
K_U05 [3/5] K_U11 [3/5] K_U12 [3/5]
ma szczegółową, rozszerzoną, nowoczesną wiedzę o miejscu i znaczeniu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; zna teoretyczne podstawy opieki, wychowania, związki zachodzące między opieką a wychowaniem, podstawy opieki rodzinnej i kompensacyjnej, jako procesu złożonego z sytuacji i czynności opiekuńczych oraz metodologiczne problemy pracy opiekuńczo-wychowawczej; [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W02 [3/5] K_W04 [3/5] K_W07 [3/5]
zna, opisuje i wyjaśnia historyczne i współczesne dokonania w dziedzinie pracy opiekuńczo-wychowawczej (ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki walorów opieki rodzinnej oraz funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem) [_W_2]
K_W03 [3/5] K_W05 [3/5] K_W10 [4/5]
zna dogłębnie problematykę opieki i wychowania w kontekście współczesnych przemian cywilizacyjnych; ocenia funkcjonalność i dysfunkcjonalność instytucjonalnych i rodzinnych form opieki; zna problemy pracy opiekunów i wychowawców i funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych; zna i ocenia rolę wzoru osobowego opiekuna-wychowawcy w wychowaniu i pomocy dzieciom i młodzieży [_W_3]
K_W12 [3/5] K_W15 [3/5] K_W16 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia treści wykładów oraz podstawowej i uzupełniającej literatury przedmiotu
_U_2 _W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia funkcjonowania i analizy form działalności opiekuńczo-wychowawczych w różnych środowiskach wychowawczych (rodzina, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, środowisko lokalne) lub oceny wybranych sposobów działań profilaktycznych i wychowawczych w środowisku lokalnym
_K_1 _U_1 _U_2 _U_3 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
10
przyswojenie treści wykładów, lektura podstawowej i uzupełniającej literatury przedmiotu, praca z tekstem, analiza dokumentów;
30 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
sesja rozwiazywania wybranych problemów opiekunczo- wychowawczych;prezentacje - przedstawienie przez studentóe efektów indywualnej i/lub grupowej pracy
10
nabycie odpowiedniej wiedzy i umiejętności potrzebnych do analizy i rozwiązywania wybranych problemów opiekuńczo-wychowawczych lub oceny działań profilaktycznych i wychowawczych w środowisku lokalnym;zebranie materiału, przygotowanie prezentacji indywidualnej lub grupowej
50 egzamin pisemny [_w_1] prezentacja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)