Międzykulturowe aspekty pracy opiekuńczo-wychowawczej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2017

Nazwa modułu: Międzykulturowe aspekty pracy opiekuńczo-wychowawczej
Kod modułu: 12-PE-OT-N2-AOW
Kod programu: 12-N2PE12.2017
Semestr:
  • semestr zimowy 2018/2019
  • semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł przygotowuje studentów do rozumienia sytuacji wielokulturowości, dynamiki współczesnych społeczeństw wielokulturowych i ich oddziaływania na funkcjonowanie poszczególnych jednostek, mniejszości, czy szerszych zbiorowości ludzkich. Tego typu zjawiska stanowią wyzwanie także dla osób zajmujących się i przygotowujących się do realizacji działań z zakresu edukacji, opieki, wychowania osób odznaczających się różnymi właściwościami i cechami (ze względu na płeć, rasę, religię, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd.), przy uwzględnieniu kontekstu diagnostycznego i metodycznego. Celem jest zdobycie i rozwój kompetencji pedagogicznych studentów w zakresie konstruowania i ewaluacji rozwiązań sprzyjających adaptacji i integracji z Innymi i ich kulturami oraz namysł nad działaniami w zakresie kształtowania wzajemnego szacunku, uznania, tolerancji i zrozumienia.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, psychologii, czy podstaw edukacji wielo- i międzykulturowej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość integralnej wizji człowieka, świadomość rozwoju własnej tożsamości oraz świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, świata [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] K_K04 [4/5] K_K08 [4/5]
umie oceniać zjawiska i zachowania w myśl hasła rozumna tolerancja wobec odmienności; charakteryzuje się wrażliwością na potrzeby innych ludzi, kulturą pedagogiczną i twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów społecznych, opiekuńczo-wychowawczych ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd. [_K_2]
K_K03 [4/5] K_K05 [4/5] K_K06 [4/5] K_K07 [4/5]
dostrzega, rozpoznaje i klasyfikuje potrzeby osób należących do innych kręgów etnicznych, narodowych, społecznych, wyznaniowych itd.; krytycznie i refleksyjnie analizuje teksty z zakresu pedagogiki międzykulturowej, na ich podstawie samodzielnie formułuje, klasyfikuje i rozwiązuje problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze [_U_1]
K_U01 [4/5] K_U07 [4/5] K_U08 [4/5] K_U13 [4/5]
umiejętnie i kreatywnie opracowuje rozwiązania odpowiednie do nowo zaistniałej sytuacji Innego w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej; porozumiewa się sprawnie w mowie i na piśmie przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych [_U_2]
K_U03 [4/5] K_U04 [4/5] K_U09 [4/5] K_U10 [4/5] K_U11 [4/5] K_U12 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę o na temat specyfiki przedmiotowej pedagogiki międzykulturowej oraz metodyki edukacji wielokulturowej i międzykulturowej [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W04 [4/5] K_W08 [4/5]
rozumie i stosuje uzyskaną wiedzę o człowieku (odmiennym – rasa, płeć, orientacja seksualna, pochodzenie etniczne, narodowość, religia, wyznanie, wiek, (nie)pełnosprawność itd.), kulturze, edukacji międzykulturowej (cele, treści, metody, formy, warunki, rezultaty) w ich wzajemnych powiązaniach [_W_2]
K_W06 [4/5] K_W07 [4/5] K_W09 [4/5] K_W10 [4/5] K_W12 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [_w_1]
- opracowanie w grupach, przedstawienie i omówienie projektów sytuacji edukacyjnych wspierających rozwój jednostki odmiennej kulturowo
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień przy wykorzystaniu: metod podających (pogadanka); metody problemowych, metod pokazowych; opracowanie w grupach projektu sytuacji edukacyjnych (metody problemowe, praktyczne, gry dydaktyczne); prezentacja studenckich projektów
10
samodzielny wybór i dobór tekstów i materiałów, przydatnych do przygotowania projektu; projektowanie sytuacji wspierających
65 projekt [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)