Aktywizacja społeczno-kulturalna osób starszych z metodyką Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2017

Nazwa modułu: Aktywizacja społeczno-kulturalna osób starszych z metodyką
Kod modułu: 12-PE-PSG-N2-3ASS
Kod programu: 12-N2PE12.2017
Semestr:
  • semestr letni 2018/2019
  • semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem modułu jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu animacji społeczno-kulturalnej i jej roli w różnych środowiskach wychowawczych oraz metod i form pracy kulturalno-oświatowej z osobami starszymi w różnego rodzaju placówkach. Studenci stworzą mapę instytucji dla seniorów, będą projektować zajęcia kulturalne służące rozwojowi osób starszych, a także uwrażliwianiu młodszych członków społeczeństwa na problemy tej grupy.
Wymagania wstępne:
Zalecana wcześniejsza realizacja efektów kształcenia modułu pedagogika środowisk społecznych i wychowawczych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
charakteryzuje się właściwym nastawieniem do ludzi w wieku senioralnym i tej fazy życia (postawą szacunku i zrozumienia), a także umiejętnością właściwego zachowania się wobec człowieka cierpiącego i umierającego; cechuje się moralnym, opartym na zasadach etyki społecznej, sposobie działania i postępowania oraz unikaniem działań, zachowań i postaw relatywistycznych [_K_1]
K_K05 [4/5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów zajęć zarówno w instytucjach kulturalnych, pielęgnacyjno-opiekuńczych, jak i w środowisku otwartym; wykazuje zainteresowanie różnymi wydarzeniami kulturalnymi [_K_2]
K_K02 [4/5] K_K09 [4/5]
ma praktyczne, pogłębione umiejętności w zakresie działań społeczno-kulturalnych adresowanych do osób starszych; potrafi planować i realizować rozmaite formy spędzania czasu wolnego; potrafi budować zwięzłe wypowiedzi ustne i pisemne, stosując różnych kanałów komunikacyjnych [_U_1]
K_U03 [3/5] K_U04 [3/5] K_U07 [4/5]
potrafi samodzielnie inicjować, opracowywać i organizować, korzystając z różnych źródeł i pracując zarówno indywidualnie, jak i w grupie, zajęcia atrakcyjne, różnorodne i bogate w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość osób starszych umieszczonych w instytucjach pielęgnacyjno-opiekuńczych, korzystających z klubów seniora oraz w środowisku otwartym [_U_2]
K_U12 [4/5]
potrafi samodzielnie rozpoznawać potrzeby osób w wieku senioralnym należących do różnych kręgów etnicznych, narodowych, wyznaniowych; a także ma zdolności do współpracy w relacjach międzyludzkich i do analizy wytworów kultury w celu określenia ich znaczenia w projektowaniu i realizacji działalności edukacyjnej; dokonuje analizy własnych działań wychowawczo-opiekunczych i zastanawia się nad elementami wymagającymi modyfikacji [_U_3]
K_U11 [4/5] K_U13 [4/5]
ma pogłębioną wiedzę o rozwoju w kontekście wzajemnego oddziaływania kultury i człowieka; ma rozszerzoną wiedzę na temat organizacji pracy, struktur, form pracy kulturalnej w instytucjach dla seniorów [_W_1]
K_W07 [4/5] K_W08 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą przekazu kulturowego realizowanego w różnego typu placówkach i organizacjach działających na rzecz seniorów, inspirowanego współczesnymi procesami społeczno-kulturowymi; ma dogłębną wiedzę na temat związków między szeroko pojętą kulturą a działalnością animacyjną, upowszechnieniową, edukacyjną i wychowawczą [_W_2]
K_W09 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [_w_1]
sprawdzenie znajomości instytucji dla seniorów na danym terenie oraz realizowanych w nich zajęć kulturalnych; sprawdzenie umiejętności planowania różnych form aktywności seniorów
_K_1 _K_2 _U_1 _W_1 _W_2
realizacja projektu [_w_2]
sprawdzenie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i formami pracy społeczno-kulturalnej
_K_1 _K_2 _U_2 _U_3 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
prezentacja instytucji dla seniorów w wybranych powiatach, omówienie realizowanych w nich zajęć kulturalnych oraz dostrzeżonych potrzeb i problemów, a także możliwości ich rozwiązania; prowadzenie zajęć społeczno-kulturalnych adresowanych do osób w wieku późnej dorosłości; zajęcia są fragmentem szerszego projektu opracowanego w formie pisemnej; metody praktyczne (realizacji zadań wytwórczych); metody problemowe (dyskusja)
15
znalezienie instytucji dla seniorów na danym terenie, ich bliższe poznanie poprzez analizę treści dostępnych w Internecie oraz wizytę w co najmniej dwóch placówkach; zaprojektowanie zajęć, przygotowanie potrzebnych materiałów i środków realizacji, opracowanie teoretyczne projektu
35 prezentacja [_w_1] realizacja projektu [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)