Pedagogika środowisk społecznych i wychowawczych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2017

Nazwa modułu: Pedagogika środowisk społecznych i wychowawczych
Kod modułu: 12-PE-PSG-N2-4PSS
Kod programu: 12-N2PE12.2017
Semestr:
  • semestr zimowy 2018/2019
  • semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem modułu jest pogłębienie i uporządkowanie wiedzy dotyczącej środowisk życia człowieka (środowisko lokalne, rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, pozaszkolne środowisko wychowawcze); analiza społeczno-kulturowych i środowiskowych determinantów życia człowieka w różnych jego etapach, w tym późnej dorosłości- starość ; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych; kształtowanie właściwej postawy etycznej pedagoga społecznego, gerontopedagoga . Problematyka ta oscyluje wokół dzieci, młodzieży, dorosłych, seniorów, perspektyw i zagrożeń rozwojowych; dorosłości – szans i barier sukcesu życiowego, później dorosłości –potrzeb i determinantów uczestnictwa społecznego; problemów zróżnicowania środowisk, wielokulturowości i międzykulturowości.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, pedagogiki społecznej, psychologii, dydaktyki, teorii wychowania.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość integralnej wizji człowieka, świadomość rozwoju własnej tożsamości indywidualnej społecznej, kulturowej i zawodowej oraz świadomość odpowiedzialności za wspieranie procesu kształtowania tożsamości jednostek, grup i zbiorowości w różnych środowiskach społecznych i wychowawczych; świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, świata [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] K_K04 [4/5] K_K08 [4/5] KN_K01 [4/5]
docenia znaczenie środowisk społecznych i wychowawczych dla rozwoju jednostek, grup i zbiorowości; charakteryzuje się wrażliwością na potrzeby innych ludzi, kulturą pedagogiczną i twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów egzystencjalnych, społecznych, opiekuńczo-wychowawczych ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości, wiek itd. [_K_2]
K_K03 [4/5] K_K05 [4/5] K_K07 [4/5]
krytycznie i refleksyjnie analizuje teksty naukowe z zakresu pedagogiki społecznej, na ich podstawie samodzielnie formułuje, klasyfikuje i proponuje rozwiązania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych obejmujących organizowanie społeczności lokalnej, aktywizację i rozwój społeczności, działania społeczne, kształcenie ustawiczne społeczności), potrafi planować działania aktywizujące wybraną społeczność lokalną zgodnie z poznanymi regułami metody środowiskowej [_U_1]
K_U02 [4/5] K_U07 [4/5] K_U08 [4/5] KN_U08 [4/5]
posiada pogłębione umiejętności rozpoznawania potrzeb ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości, wiek itd.; prezentowania własnych poglądów, popierając je argumentacją zaczerpnięta ze znanych koncepcji teoretycznych, twórczo kieruje własnym rozwojem; porozumiewa się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych [_U_2]
K_U01 [4/5] K_U03 [3/5] K_U04 [3/5] K_U05 [4/5] K_U11 [4/5]
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat środowisk społecznych i wychowawczych, zna terminologię, specyfikę przedmiotową i metodologiczną używaną w pedagogice społecznej oraz gerontologii [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [4/5] K_W05 [4/5]
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o uczestnikach działań społecznych (potrzeby indywidualne, społeczne) żyjących w środowiskach zróżnicowanych pod względem społecznym, gospodarczym, kulturowym [_W_2]
K_W13 [4/5] K_W15 [4/5] KN_W08 [4/5]
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych pracy pedagoga społecznego i geragoga/gerontopedagoga w zakresie prawidłowej adaptacji do starości [_W_3]
K_W16 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca egzaminacyjna [_w_1]
test (krótkie ustrukturyzowane pytania (SSQ,), pytania testowe: jednokrotnej odpowiedzi, wielokrotnej odpowiedzi, typu Tak/Nie) ze znajomości treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki modułu oraz znajomości lektur z zakresu literatury obowiązkowej
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
kolokwium [_w_2]
sprawdzenie stopnia znajomości treści programowych ćwiczeń
_W_1 _W_2 _W_3
ocena ciągła [_w_3]
sprawdzanie stopnia opanowania omawianych treści, prezentowania własnych poglądów i umiejętności refleksyjnego, krytycznego podejścia do prezentowanych zagadnień oraz i twórczego nastawienia do rozwiązywania problemów egzystencjalnych, społecznych, opiekuńczo-wychowawczych ludzi
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
na wykładach prezentowane będą kwestie i problemy zarówno teoretyczne, jak i praktyczne; metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film);
5
studiowanie literatury, przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
45 praca egzaminacyjna [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień, w oparciu o teksty źródłowe szczegółowe i poszerzające problematykę - metody podające (pogadanka); metody problemowe (dyskusja, burza mózgów), metody eksponujące (ekspozycja)
10
samodzielny wybór tekstów, przygotowanie ich do omówienia
40 kolokwium [_w_2] ocena ciągła [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)