Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2017
Nazwa modułu: | Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju |
---|---|
Kod modułu: | 12-PE-WD-N2-2TPW |
Kod programu: | 12-N2PE12.2017 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 7 |
Opis: | Treści:
-Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością w Polsce i na świecie – podstawowe teorie
- Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym od momentu stwierdzenia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki szkolnej)
- Proces uczenia się i nauczania dziecka niepełnosprawnego w wieku od 0 do 6 roku życia
- Modyfikacja metod pracy z małym dzieckiem niepełnosprawnym z wykorzystaniem potencjału rodziny
- Wsparcie instytucjonalne i poza instytucjonalne w procesie wczesnego wspomagania |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
w kontaktach z rodzinami dzieci niepełnosprawnych i w zespołach interdyscyplinarnych charakteryzuje się twórczą i poszukującą nowych metod postawą [_K_1] |
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] KN_K01 [4/5] KN_K02 [4/5] KN_K06 [4/5] KN_K07 [4/5] KNO_K02 [4/5] |
w kontaktach interpersonalnych wykazuje się postawą szacunku i zrozumienia dla osób znajdujących się trudnej sytuacji [_K_2] |
K_K03 [4/5] K_K06 [4/5] K_K07 [4/5] KN_K01 [4/5] KN_K02 [4/5] KN_K03 [4/5] KN_K07 [4/5] KN_K08 [4/5] KNO_K02 [4/5] |
ma praktyczne umiejętności poszukiwania twórczych metod pracy z rodziną z małym dzieckiem niepełnosprawnym lub zagrożonym niepełnosprawnością z wykorzystaniem indywidualnych zasobów rodziny [_U_1] |
K_U03 [3/5] K_U05 [2/5] KN_U06 [3/5] KN_U07 [2/5] KN_U08 [2/5] KN_U12 [2/5] KN_U13 [3/5] |
potrafi wyznaczyć wspólnie wraz z rodzicami dziecka niepełnosprawnego cele oddziaływań rewalidacyjnych oraz drogi wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego, wykorzystując umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej [_U_2] |
K_U01 [2/5] K_U12 [4/5] KNO_U03 [4/5] KN_U01 [2/5] KN-U02 [2/5] KN_U04 [2/5] KN_U13 [4/5] |
ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania rodziny z małym dzieckiem niepełnosprawnym oraz zachodzących w niej relacjach społecznych, prawidłowo wskazuje odpowiedni dla danej rodziny systemy wsparcia instytucjonalnego i poza instytucjonalnego [_W_1] |
K_W03 [4/5] K_W05 [2/5] K_W08 [5/5] K_W09 [3/5] KNO_W02 [2/5] KN_W01 [3/5] KN_W03 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W05 [5/5] KN_W08 [5/5] KN_W10 [2/5] |
zna teorie na temat wychowania i uczenia się dziecka w wieku od 0 do 6 roku życia o niezaburzonym i zaburzonym rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem działań profilaktycznych i rewalidacyjnych [_W_2] |
K_W05 [2/5] K_W11 [4/5] KNO_W02 [2/5] KN_W01 [4/5] KN_W09 [4/5] KN_W10 [2/5] KN_W11 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
kolokwium pisemne [_w_1] | Sprawdzający wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw wczesnego wspomagania oraz teorii wychowania, uczenia i uczenia się małego dziecka niepełnosprawnego oraz zaburzeń funkcjonowania rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym |
_U_1 _W_1 _W_2 |
projekt [_w_2] | ma zawierać diagnozę wraz z propozycją działań skierowanych w stosunku do małego dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością wraz z instruktażem działań dla rodziców, sprawdzenie umiejętności pracy w grupie |
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [_fns_1] | wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych;
metoda projektu wraz z analizą diagnozy rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym; prezentacje prac grupowych dotyczących modyfikacji metod |
8 | analiza literatury i przygotowanie modyfikacji metod pracy rewalidacyjnej z małym dzieckiem niepełnosprawnym z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku |
100 | projekt [_w_2] |
wykład [_fns_2] | wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych |
5 | analiza literatury, rozporządzeń MEN dotyczących wczesnego wspomagania;
wykonanie projektu - diagnoza rodziny, która uczestniczy w procesie wczesnego wspomagania wraz z instruktażem dla rodziców; |
95 | kolokwium pisemne [_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |