Psychologia rozwojowa małego dziecka Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2017

Nazwa modułu: Psychologia rozwojowa małego dziecka
Kod modułu: 12-PE-WD-N2-3PSR
Kod programu: 12-N2PE12.2017
Semestr:
  • semestr zimowy 2018/2019
  • semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem prowadzonych zajęć dydaktycznych jest przedstawienie teoretycznych aspektów psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz analiza zachowań i przeżyć dzieci z punktu widzenia zmian, jakim podlegają one w czasie z uwzględnieniem zaburzeń rozwojowych tego okresu. Przekazana wiedza ułatwia zrozumienie psychologicznych prawidłowości charakteryzujących okres przedszkolny, jak również stwarza pedagogom perspektywę prawidłowo przygotowanej i realizowanej pracy z dziećmi.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: psychologia ogólna, psychologia społeczna, psychologia osobowości
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy w zakresie psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K06 [3/5] KN_K07 [3/5] KNO_K02 [3/5]
Docenia znaczenie znajomości psychologii jako nauki dla rozwoju jednostki i jej prawidłowych więzi W środowiskach społecznych; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych; jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy i prowadzone działania oraz ich skutki. Czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla dobra których star się działać. [_K_2]
K_K03 [3/5] K_K04 [3/5] K_K05 [3/5] K_K06 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K03 [3/5] KN_K04 [3/5] KN_K05 [3/5] KN_K06 [3/5] KN_K07 [3/5] KN_K08 [3/5] KNO_K01 [3/5] KNO_K02 [3/5]
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych oraz pomocowych; potrafi sprawnie porozumiewać się z innymi. [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] K_U04 [3/5] KN-U02 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_U06 [3/5] KN_U13 [3/5] KN_U16 [3/5] KN_U17 [3/5] KN_U18 [3/5]
Ma pogłębione umiejętności obserwowania, wstępnego diagnozowania oraz racjonalnego oceniania Prawidłowości (względnie nieprawidłowości) rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym; potrafi sprawnie Posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym w celu Analizowania podejmowanych działań praktycznych w obrębie pedagogiki. [_U_2]
K_U07 [3/5] K_U09 [3/5] KNO_U01 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_U10 [3/5] KN_U14 [3/5] KN_U15 [3/5]
Mając na uwadze prawidłowości dotyczące rozwoju dziecka przedszkolnego potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej sytuacji sposób postępowania oraz dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych. Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem i rozwojem uczestników procesów edukacyjno -wychowawczych. [_U_3]
K_U10 [3/5] K_U11 [3/5] KNO_U03 [3/5] KN_U09 [3/5] KN_U10 [3/5] KN_U11 [3/5] KN_U13 [3/5]
Zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w pedagogice; ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o powiązaniu pedagogiki z psychologią rozwojową dziecka w wieku przedszkolnym. [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [3/5] KNO_W01 [3/5] KN_W02 [3/5] KN_W03 [3/5] KN_W04 [3/5]
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych aspektów rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, która obejmuje terminologię, teorię oraz metodykę. Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym [_W_2]
K_W05 [3/5] K_W06 [3/5] KNO_W02 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W02 [3/5] KN_W10 [3/5] KN_W14 [3/5]
Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych i psychologicznych podstaw kształcenia Z uwzględnieniem zmian rozwojowych zachodzących w wieku przedszkolnym. Rozumie istotę harmonii i Dysharmonii oraz normy i patologii w odniesieniu do prawidłowości rozwojowych dziecka przedszkolnego. [_W_3]
K_W11 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W09 [3/5] KN_W11 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów, literatury przedmiotu i podstawowych zagadnień związanych z tematem
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
Opisująca wybrane zagadnienia związane z psychologicznymi aspektami rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych nt. zagadnień psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
5
Analiza literatury, lektur, praca z tekstem
45 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
Prezentacja prac grupowych dotyczących wybranych zagadnień z obszaru psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
10
Zebranie i przygotowanie prezentacji w grupach
45 prezentacja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)