Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy asystenta rodziny Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2017

Nazwa modułu: Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy asystenta rodziny
Kod modułu: 12-PE-AR-S1-6TPA
Kod programu: 12-S1PE12.2017
Semestr: semestr letni 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zawodem asystenta rodziny, jego zadaniami, uprawnieniami, funkcjami. Studenci zdobędą wiedzę z zakresu funkcjonowania systemu pomocy społecznej zgodnie ze zmianami, które wprowadziła Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z 9 czerwca 2011 r. W ramach zajęć studenci nauczą się wspierać rodziny w pokonywaniu trudności życiowych, zwłaszcza dotyczących opieki i wychowania dzieci. Studenci nabędą wiedzę i umiejętności z zakresu zindywidualizowanej pracy „w” rodzinie, „z” rodziną i „dla rodziny” (na jej rzecz) oraz umiejętność stosowania w praktyce zadań asystenta rodziny w zakresie wspierania rodziny w wypełnianiu funkcji rodzicielskich, doskonalenia ich umiejętności opiekuńczo – wychowawczych i pomocy w rozwiązaniu trudnych sytuacji życiowych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma świadomość własnej roli w pracy z rodziną, stale dokształca się, zdobywa wiedzę, aktualizuje informacje z zakresu pomocy społecznej; jest świadomy, że zawód asystenta rodziny wymaga zintegrowania wiedzy i umiejętności z zakresu nauk humanistycznych i społecznych oraz tworzenia indywidualnych programów pracy z rodziną. [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K03 [4/5] K_K08 [3/5]
Potrafi przełożyć zdobytą podczas zajęć na praktyczne aspekty pracy asystenta rodziny; wie jak wspierać rodzinę w należytym wykonywaniu obowiązków. [_U_1]
K_U01 [4/5]
Potrafi pracować z rodziną zgodnie z ustawowymi zadaniami i funkcjami; potrafi organizować czas wolny dzieci i młodzieży oraz wie jak pracować z rodziną. [_U_2]
K_U02 [4/5] K_U13 [3/5]
Umie wypełniać podstawowe funkcje w pracy asystenta rodziny tj. funkcję wsparcia psychiczno-emocjonalnego, diagnostyczno-monitorującą, opiekuńczą, doradczą, mediacyjną, wychowawczą, motywująco – aktywizującą, koordynacji działań skierowanych na rodzinę. [_U_3]
K_U09 [3/5] K_U11 [4/5]
Posiada ogólną wiedzę na temat wspierania rodziny w wykonywaniu codziennych zadań związanych z wychowaniem i opieką na dzieckiem; zna elementarną terminologię używaną w pracy asystenta rodziny i rozumie jej źródła [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [2/5]
Ma wiedzę dotyczącą podstawowych zadań, uprawnień i funkcji asystenta rodziny; wie, jak powinna przebiegać współpraca asystenta z rodzinami oraz służbami wspierającymi rodzinę; zna obszary współpracy asystenta rodziny i pracownika socjalnego. [_W_2]
K_W07 [3/5] K_W10 [4/5] K_W15 [3/5]
Zna podstawowe zasady wspierania rodziny funkcjonujące w pomocy społecznej, ma wiedzę dotyczącą systemu pieczy zastępczej w polskim systemie pomocy społecznej; wykazuje się znajomością ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej [_W_3]
K_W07 [3/5] K_W14 [3/5] K_W16 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń, terminologii związanej z teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy asystenta rodziny.
_W_1 _W_2 _W_3
ocena prezentacji studentów [_w_2]
Studenci przygotowują prezentacje dotyczące zadań, uprawnień i funkcji asystenta rodziny, jego współpracy z pracownikiem socjalnym oraz systemu pieczy zastępczej w polskim systemie pomocy społecznej z elementami praktycznego zastosowania omawianej teorii
_K_1 _U_1 _W_2 _W_3
analiza przypadku [_w_3]
Studenci przygotowują analizę przypadku rodzin będących klientami pomocy społecznej z podziałem zadań pomiędzy konkretne instytucje oraz określeniem , które zadania należą do pracownika socjalnego, a które do asystenta rodziny
_U_2 _U_3 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
pogadanka, dyskusja – metody podające i poszukujące
15
Praca z tekstem, samodzielne poszukiwanie informacji poprzez analizę literatury przedmiotu.
5 kolokwium [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
prezentacji studentów z wykorzystaniem metod audiowizualnych
15
Przygotowanie opisu i analizy sytuacji konkretnej rodziny, z uwzględnieniem zadań, uprawnień i funkcji asystenta rodziny na podstawie wiadomości z ćwiczeń oraz literatury przedmiotu
5 ocena prezentacji studentów [_w_2]
ćwiczenia [_fs_3]
analiza przypadku, drama, praca w grupach, burza mózgów
15
Analiza literatury przedmiotu, przygotowanie do odgrywania scenek, zapoznanie się z przykładami rodzin-klientów pomocy społecznej
5 analiza przypadku [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)