Podstawy i metodyka edukacji przyrodniczej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2017

Nazwa modułu: Podstawy i metodyka edukacji przyrodniczej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Kod modułu: 12-PE-WIP-S1-4PMEPR
Kod programu: 12-S1PE12.2017
Semestr: semestr letni 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot Podstawy nauczania środowiska dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym obejmuje najważniejsze zagadnienia z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, klimatologii, ekologii i sozologii. Ustala też teoretyczne podstawy metodologiczne i psychologiczne nauczania treści przyrodniczych i ekologicznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Prezentuje nowe tendencje w nauczaniu środowiska społeczno-przyrodniczego. Tematyka zajęć ma umożliwić studentom poszukiwanie efektywnych metod i form poznawania przyrody oraz nabywanie umiejętności kształcenia i wychowywania środowiskowego przez bezpośredni kontakt dzieci z przyrodą. Istotne jest, aby studenci nie tylko poznali teoretyczne i metodyczne podstawy kształcenia środowiskowego, lecz by w sposób świadomy i twórczy pracowali z małym dzieckiem w tej dziedzinie.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
wykazuje gotowość do samodzielnego opracowania i prowadzenia zajęć z edukacji środowiskowej na poziomie wychowania przedszkolnego i zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i jest świadomy dalszego dokształcania i rozwoju w tym zakresie [_K_1]
K_K01 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K04 [3/5] KNO_K02 [3/5]
jest świadomy potrzeby rozwijania u dzieci postawy ekologicznej i motywacji ich do aktywnego i kreatywnego uczestnictwa na rzecz ochrony i kształtowania środowiska człowieka [_K_2]
K_K03 [2/5] K_K05 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K04 [2/5] KN_K07 [2/5] KNO_K01 [2/5]
umie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł w związku z przygotowaniem, realizacją, kontrolą i oceną zintegrowanych zajęć z dominacją edukacji środowiskowej w grupach przedszkolnych oraz w klasach I-III [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U04 [2/5] KN_U02 [2/5] KN_U04 [2/5]
umie zaplanować, zorganizować (dobrać typowe dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej środki, metody, formy i warunki kształcenia przyrodniczego), skontrolować i ocenić pracę własną i wyniki pracy dzieci [_U_2]
K_U02 [2/5] K_U08 [2/5] K_U09 [2/5] K_U14 [2/5] KNO_U02 [2/5] KN_U02 [2/5] KN_U07 [2/5] KN_U14 [2/5] KN_U15 [2/5]
potrafi wykorzystać naturalne środowisko przyrodnicze w celu rozpoczęcia procesu kształtowania świadomości ekologicznej i rozwijania postaw ekologicznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym [_U_3]
K_U11 [3/5] KN_U10 [3/5] KN_U13 [3/5]
ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji społeczno-przyrodniczej i ekologicznej, która obejmuje podstawowe pojęcia z zakresu teorii i praktyki edukacji środowiskowej oraz metodyczną wiedzę o podmiotach, metodach, środkach, formach i warunkach realizacji celów kształcenia środowiskowego [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W03 [2/5] K_W05 [2/5] KNO_W01 [2/5] KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5] KN_W14 [2/5]
zna, rozumie i poprawnie interpretuje zjawiska przyrodnicze i związki przyczynowo-skutkowe występujące w środowisku społeczno-przyrodniczym, które są przedmiotem ciekawości poznawczej małego dziecka i warunkują jego rozwój poznawczy [_W_2]
K_W03 [1/5] K_W05 [1/5] K_W15 [1/5] KN_W01 [1/5] KN_W02 [1/5] KN_W07 [1/5] KN_W10 [1/5] KN_W14 [1/5]
zna, rozumie i stosuje (odpowiednio do sytuacji dydaktycznej i możliwości poznawczych dzieci) metody: obserwacji, pomiarów, doświadczeń, eksperymentów, gier i zabaw dydaktycznych, dialogowania z przyrodą; ze wskazaniem na ich skuteczność przy wprowadzaniu dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w zagadnienia społeczne i przyrodnicze [_W_3]
K_W03 [2/5] K_W05 [2/5] K_W09 [1/5] KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5] KN_W04 [1/5] KN_W14 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia treści wykładów oraz podstawowej i uzupełniającej literatury z zakresu teoretycznych i metodycznych podstaw nauczania środowiskowego
_W_1 _W_2 _W_3
test pisemny [_w_2]
sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia teoretycznej i metodycznej wiedzy zdobytej na ćwiczeniach i umiejętności jej zastosowania w określonych sytuacjach dydaktycznych w edukacji środowiskowej małego dziecka
_U_1 _W_1 _W_2 _W_3
projekt [_w_3]
sprawdzenie umiejętności metodycznego przygotowania się do zajęć przyrodniczych z dziećmi w postaci przygotowania planu wybranych (przed)szkolnych hodowli roślinnych i zwierzęcych oraz przygotowania scenariusza zajęć na wycieczce
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z prezentacją multimedialną
30
przyswojenie treści wykładów, lektura podstawowej i uzupełniającej literatury z zakresu przyrody, ekologii i metodyki;
15 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
dyskusja i sesja rozwiązywania problemów; zajęcia laboratoryjne; zajęcia terenowe
30
nabycie odpowiedniej wiedzy i umiejętności potrzebnych do dyskusji, analizy i rozwiązywania wybranych problemów metodycznych, przyrodniczych i ekologicznych; teoretyczne i praktyczne (materiał, pomoce) przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych oraz zastosowanie nabytej na nich wiedzy przyrodniczej w projekcie; przygotowanie się do zajęć terenowych oraz do zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności w projekcie (scenariuszu zajęć)
25 test pisemny [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)