Podstawy i metodyka wychowania przedszkolnego Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2017

Nazwa modułu: Podstawy i metodyka wychowania przedszkolnego
Kod modułu: 12-PE-WIP-S1-2PMWP
Kod programu: 12-S1PE12.2017
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Opis:
W wyniku realizowanych zajęć student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie podstaw wychowania przedszkolnego. Zna obowiązujące przepisy prawa oświatowego z zakresu pedagogiki przedszkolnej. Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne z dziećmi z zastosowaniem różnorodnych metod i form z jednoczesnym uwzględnieniem prawidłowości psychofizycznych dziecka. Zna i stosuje zasady wychowania i nauczania dziecka w wieku przedszkolnym. Jest zaangażowany w pracę, podejmuje działania związane w własnym rozwojem zawodowym w zakresie podstaw wychowania przedszkolnego.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego [_K_1]
K_K01 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K04 [3/5] KNO_K02 [3/5]
utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych [_K_2]
K_K04 [3/5] KN_K04 [3/5] KN_K05 [3/5]
potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi z zakresu metodyki wychowania przedszkolnego w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych [_U_1]
K_U08 [3/5] KN_U14 [3/5] KN_U15 [3/5]
potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w metodyce wychowania przedszkolnego [_U_2]
K_U09 [3/5] KN_U07 [3/5]
potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych [_U_3]
K_U10 [3/5] KN_U11 [3/5] KN_U12 [3/5]
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wychowania przedszkolnego [_W_1]
K_W05 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W14 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych w zakresie metodyki wychowania przedszkolnego [_W_2]
K_W12 [3/5] KN_W06 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną o metodykę wychowania przedszkolnego [_W_3]
K_W15 [3/5] KN_W07 [3/5] KN_W10 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie, oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i analizowania działalności wybranych instytucji opiekuńczo-wychowawczych i zagadnień z nią związanych
_W_1 _W_2
projekt [_w_3]
sprawdzenie czy student potrafi przedstawić opis zmian koniecznych i potrzebnych – jego zdaniem - do lepszego funkcjonowania wybranych instytucji opiekuńczo-wychowawczych z uwzględnieniem najnowszych europejskich rozwiązań w dziedzinie opieki instytucjonalnej (próba stworzenia nowego, lepszego modelu instytucji opiekuńczo-wychowawczej)
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład wybranych podstawowych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
45
lektura uzupełniająca, analiza wybranych zapisów prawa oświatowego; praca z tekstem
30 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
metoda projektów; prezentacje – przedstawienie przez grupy studentów efektów swojej pracy; analiza tekstów i analiza przypadków z dyskusją
30
praca w grupach - wykonanie projektu dotyczącego mechanizmów rozwojowych dziecka, jego form aktywności, metod i form pracy wychowawczo – dydaktycznej przedszkola; zgromadzenie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji; przygotowanie lektury do dyskusji
45 egzamin pisemny [_w_1] prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)