Psychologia rozwojowa Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2017

Nazwa modułu: Psychologia rozwojowa
Kod modułu: 12-PE-S1-2PR
Kod programu: 12-S1PE12.2017
Semestr: semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot psychologia rozwojowa ma na celu poznanie przez studenta podstawowych zagadnień rozwoju człowieka, uwzględniających wszystkie aspektów i domen rozwoju (fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, itd.), jak i charakterystyk rozwoju we wszystkich okresach życia ludzkiego: od prenatalnego po późną starość. Studenci mają również poznać czynniki rządzące rozwojem, tj. jego uwarunkowania i wyznaczniki oraz poznać znaczenie różnych środowisk wychowawczych dla prawidłowego i pełnego rozwoju jednostki. Zajęcia mają uwrażliwić studenta na znaczenie zapobiegania nieprawidłowościom rozwojowym oraz uświadomić możliwości wpływania na rozwój (stymulacja, korekcja, wspieranie właściwego kierunku, itp.), w oparciu o strefę najbliższego rozwoju. Przedmiot przygotowuje do realizacji modułów związanych z oddziaływaniem pedagogicznym o różnym charakterze i realizowanym w rozmaitych środowiskach edukacyjno-wychowawczych oraz rewalidacyjno-wspierających.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułu: psychologia ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności z zakresu uwarunkowań i determinant rozwoju na jakość przyszłych działań pedagogicznych i tym samym na rolę własną w życiu podlegających sobie dzieci, młodzieży i dorosłych [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K03 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K04 [3/5] KN_K07 [3/5] KNO_K02 [3/5]
ma pozytywna postawę wobec wspierania rozwoju własnego i innych osób oraz wobec różnic indywidualnych w zakresie wzorców rozwoju swoich przyszłych uczniów i wychowanków [_K_2]
K_K01 [3/5] K_K04 [3/5] K_K07 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K04 [3/5] KN_K05 [3/5] KN_K08 [3/5] KNO_K02 [3/5]
dostrzega i formułuje problemy moralne i etyczne wynikające w kontekście rozwoju ludzkiego oraz możliwości wpływania na ten aspekt życia [_K_3]
K_K05 [3/5] K_K06 [3/5] KN_K04 [3/5] KNO_K01 [3/5]
umie zastosować posiadaną wiedzę z zakresy rozwoju człowieka w odniesieniu do problemów pedagogicznych, ich analizowania , interpretowania oraz formułowania postulatów wychowawczych i edukacyjnych [_U_1]
K_U01 [2/5] K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] KNO_U01 [3/5] KN_U01 [2/5] KN_U02 [3/5] KN_U03 [3/5]
potrafi w precyzyjny i spójny sposób wypowiadać się na tematy związane z rozwojem człowieka oraz prezentować je otoczeniu społecznemu [_U_2]
K_U04 [3/5] K_U07 [3/5] K_U08 [3/5] KNO_U03 [3/5] KN_U04 [3/5] KN_U06 [3/5] KN_U14 [3/5] KN_U15 [3/5] KN_U16 [3/5]
Potrafi współpracować w zespole w celu wspólnego wykonania i zrealizowania prezentacji wybranego zagadnienia z zakresu psychologii rozwojowej [_U_3]
K_U07 [3/5] K_U11 [3/5] K_U13 [3/5] KNO_U03 [3/5] KN_U06 [3/5] KN_U08 [3/5] KN_U10 [3/5] KN_U13 [3/5] KN_U16 [3/5]
Potrafi zebrać materiał badawczy dotyczący wybranego zagadnienia rozwojowego (obserwacja zachowania, prośba o wytwór, rozmowa) i na poziomie elementarnym przeanalizować go oraz zaprezentować wyniki w grupie [_U_4]
K_U01 [3/5] K_U04 [3/5] K_U05 [3/5] K_U07 [3/5] K_U08 [3/5] KNO_U03 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_U04 [3/5] KN_U05 [3/5] KN_U06 [3/5] KN_U14 [3/5] KN_U15 [3/5] KN_U16 [3/5]
zna terminologię używaną w psychologii rozwojowej i jej zastosowanie do analizy problemów pedagogicznych [_W_1]
K_W01 [3/5] KNO_W01 [3/5] KN_W02 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, obejmującą pojęcia: rozwoju i jego właściwości, czynników rozwoju, strefy aktualnego, potencjalnego i najbliższego rozwoju, charakterystyk etapów rozwojowych, itp. [_W_2]
K_W01 [3/5] K_W06 [4/5] KNO_W01 [3/5] KN_W01 [4/5] KN_W02 [3/5] KNO_U03 [4/5]
potrafi opisać rozwój człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym [_W_3]
K_W06 [3/5] KN_W01 [3/5] KNO_U03 [3/5]
rozumie znaczenie wpływu różnych uwarunkowań i determinant rozwoju na rozwój i zachowanie, a także jakość funkcjonowania, efektywność działania i jakość życia podmiotu, w cyklu jego życia; ma elementarną wiedzę na temat projektowania własnego rozwoju [_W_4]
K_W06 [4/5] K_W11 [3/5] K_W18 [4/5] KNO_W01 [3/5] KN_W01 [4/5] KN_W03 [3/5] KN_W04 [3/5] KN_W09 [4/5] KN_W12 [4/5] KNO_U03 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
pisemny
_K_3 _W_1 _W_2 _W_4
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie. Sprawdzenie stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej i badawczej w celu przedstawienia i analizowania zagadnień związanych z rozwojem człowieka w cyklu jego życia
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _U_4 _W_1 _W_2 _W_3 _W_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład zagadnień dotyczących rozwoju człowieka w biegu życia z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych i dyskusji nad wybranymi problemami
15
lektura uzupełniająca, analiza przypadków, przeprowadzenie prostych badań własnych uwzględniających perspektywę rozwojową i ich analiza
30 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy Analiza przypadków z dyskusją Dyskusja na temat wybranego zagadnienia psychologii rozwojowej
30
zebranie materiału dotyczącego wybranego zagadnienia psychologii rozwoju człowieka i przygotowanie w grupach prezentacji Lektura i opracowanie przypadków, przygotowanie się do dyskusji Lektura, praca z tekstem
30 egzamin pisemny [_w_1] prezentacja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)