Metodyka pracy pedagoga szkolnego Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2017

Nazwa modułu: Metodyka pracy pedagoga szkolnego
Kod modułu: 12-PE-OT-S2-MPPS
Kod programu: 12-S2PE12.2017
Semestr:
  • semestr letni 2018/2019
  • semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot metodyka pracy pedagoga szkolnego ma na celu przygotowanie studentów do metodycznej pracy w zawodzie pedagoga szkolnego. Ma zapoznać studentów z podstawową wiedzą dotyczącą formalnoprawnych ram pracy pedagoga szkolnego. Studenci w ramach przedmiotu nabędą wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozowania ucznia, zadań pedagoga i sposobów ich realizacji. Ma zaznajomić się z podstawowymi metodami i narzędziami pracy w określonych obszarach działań pedagoga. Studenci nabędą umiejętności z zakresu projektowania działań profilaktyczno-wychowawczych, terapeutycznych i ewaluacyjnych, tworzenia planu pracy i etapów postępowania metodycznego. Zajęcia mają rozbudzić w studentach potrzebę samorozwoju, budowania wizji samego siebie jako pedagoga szkolnego.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania psychologiczno-pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K06 [4/5]
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych, a także wrażliwością i kulturą pedagogiczną. Ma świadomość etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów [_K_2]
K_K03 [4/5] KN_K05 [4/5]
ma świadomość konieczności organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, tworzenia programów profilaktycznych oraz diagnozowania potrzeb i problemów uczniów. [_K_3]
K_K02 [4/5]
ma umiejętność tworzenia własnego warsztatu metodycznego, diagnozuje potrzeby i możliwości ucznia oraz grupy, projektuje w odniesieniu do nich profesjonalne działania pedagogiczne, interpretuje i analizuje różne sytuacje wychowawcze, posługując się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki [_U_1]
K_U05 [4/5] K_U08 [4/5] KN_U03 [3/5]
potrafi stosować w praktyce metodologię badań pedagogicznych przydatnych w pracy pedagoga szkolnego - projektować badania, dobierać metody stosowane podczas badań szkolnych, analizować wyniki i przygotowywać raporty. Ma wiedzę dotyczącą postępowania metodologicznego w zakresie projektowania narzędzi ewaluacyjnych, umie przeprowadzić badanie jakości i interpretować wyniki; wypowiada się w mowie i na piśmie przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych. [_U_2]
K_U02 [4/5] K_U03 [4/5] K_U04 [3/5] KN_U08 [4/5]
ma umiejętności z zakresu organizowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wychowawczych, reedukacyjnych lub socjoterapeutycznych dla dzieci wymagających takiej pomocy. Potrafi udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny tok nauki, uczniom wybitnie uzdolnionym oraz uczniom ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi [_U_3]
K_U01 [3/5] K_U09 [4/5] KN_U11 [3/5]
ma teoretyczną wiedzę w zakresie pracy pedagoga szkolnego oraz podstaw prawnych pracy pedagoga szkolnego. Posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biopsychospołecznym w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych. Posiada wiedzę dotyczącą specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym uczniów szczególnie uzdolnionych [_W_1]
K_W03 [3/5] K_W10 [3/5] KN_W01 [4/5] KN_W09 [3/5]
ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metodyki pracy pedagoga szkolnego oraz procedur stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej, zna metody i techniki pracy z uczniami, zasady diagnozowania i terapii uczniów niezbędne do udzielania skutecznej pomocy uczniowi i jego rodzinie [_W_2]
K_W05 [4/5] K_W16 [3/5]
ma pogłębioną wiedzę o funkcjach szkoły, zna specyfikę pracy pedagoga szkolnego w różnych środowiskach wychowawczych, ma wiedzę dotyczącą współpracy pedagoga z instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną [_W_3]
K_W08 [3/5] KN_W05 [3/5]
wie jak projektować i prowadzić badania, przygotowywać narzędzia ewaluacji i analizowania potrzeb uczniów, opracowywać raporty [_W_4]
K_W04 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń, terminologii związanej z pracą pedagoga szkolnego, znajomości tendencji, zasad i metod pracy z klientami uczniami, zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
_W_1 _W_2 _W_3 _W_4
opis i analiza przypadku [_w_2]
Na podstawie przypadku konkretnego ucznia studenci w małych grupach tworzą diagnozę dziecka, analizę jego potrzeb oraz opis metodycznego działania z uwzględnieniem zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fs_1]
Analiza tekstów źródłowych, dyskusja, metody podające i poszukujące Opis i analiza indywidualnego przypadku, prezentacja stworzonego planu pracy z uczniem Zajęcia warsztatowe, praca w grupach, analiza przypadków, burza mózgów, drama
30
Praca z tekstem, samodzielne poszukiwanie informacji poprzez analizę literatury przedmiotu. Przygotowanie opisu i analizy sytuacji konkretnego ucznia, przygotowanie planu pracy z uczniem i dobór odpowiednich metod pracy.
60 kolokwium [_w_1] opis i analiza przypadku [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)