Problemy etyki w pracy pedagoga społecznego i geragoga Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2017

Nazwa modułu: Problemy etyki w pracy pedagoga społecznego i geragoga
Kod modułu: 12-PE-PSG-S2-1PEG
Kod programu: 12-S2PE12.2017
Semestr:
  • semestr zimowy 2018/2019
  • semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł problemy etyki w pracy pedagoga społecznego i geragoga przygotowuje studentów do właściwego diagnozowania trudnych, niejednoznacznych etycznie sytuacji w środowisku ludzi starszych a także do podejmowania decyzji działania wobec tych sytuacji. Przyszły geragog powinien posiadać odpowiednią wiedzę oraz umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; widzi starszego człowieka z różnych punktów odniesienia w sensie holistycznym, dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na problemy natury etycznej [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K03 [3/5]
charakteryzuje się właściwym nastawieniem do ludzi w wieku senioralnym i tej fazy życia (postawą szacunku i zrozumienia), a także umiejętnością właściwego zachowania się wobec człowieka cierpiącego i umierającego; cechuje się moralnym, opartym na zasadach etyki społecznej, sposobie działania i postępowania oraz unikaniem działań, zachowań i postaw relatywistycznych; charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych, a także wrażliwością i kulturą pedagogiczną; charakteryzuje się właściwą postawą etyczną, ułatwiającą mu wykonywanie pracy pracownika socjalnego, wychowawcy, geragoga; ma rozwinięte kompetencje międzykulturowe; urzeczywistnia hasło: rozumna tolerancja wobec odmienności np. odmienności osób starszych, ich przynależności do różnych kręgów etnicznych, narodowych, wyznaniowych [_K_2]
K_K05 [4/5] K_K06 [4/5] K_K07 [4/5]
posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rodzących konflikty natury etycznej przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych; potrafi samodzielnie formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze; potrafi inicjować i podejmować skuteczne, oparte na podstawach naukowych i etycznych, działania na rzecz osób starszych, rodzin, grup i środowisk społecznych wymagających wsparcia specjalistyczno-pedagogicznego; porozumiewa się z zastosowaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki [_U_1]
K_U07 [4/5] K_U10 [4/5]
ma praktyczne, pogłębione umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb seniorów, komunikacji interpersonalneJ, tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające lub wspierające działania, terapeutyczne, społeczne adresowane do osób starszych; potrafi stawiać pytania dotyczące problemów opieki i możliwości ich rozwiązywania; dokonuje krytycznej refleksji nad nowymi możliwościami i kierunkami pracy i współpracy z osobami starszymi, rodziną, nad własnymi działaniami w zakresie opieki i wychowania osób w różnym wieku [_U_2]
K_U07 [4/5] K_U10 [4/5]
ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę dotyczącą etycznych aspektów funkcjonowania człowieka (na różnym etapie swego życia) w społeczeństwie oraz sposobu, w jaki rzeczywista bądź wyobrażona obecność innych ludzi oddziałuje na ludzkie myślenie, odczuwanie i zachowanie, jak również praktyczne usprawnianie ich umiejętności społecznych; ma wiedzę o procesie starzenia się; wykazuje się szeroką wiedzą dotyczącą psychologicznych, społecznych, filozoficznych i aksjologicznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii; zna fundamentalne zagadnienia dotyczące pracy z seniorami w warunkach zróżnicowania społecznego, gospodarczego, kulturowego, w różnych placówkach oraz środowiskach społecznych i wychowawczych [_W_1]
K_W06 [3/5] K_W11 [3/5] K_W13 [3/5]
zna problemy pracy geragogów i funkcjonowania placówek i instytucji działających na rzecz seniorów; zna potrzeby i problemy osób starszych, ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą opieki, pomocy i wsparcia seniorów w różnych zakresach; zna właściwości postawy etycznej, która ułatwia wykonywanie pracy pracownika socjalnego, wychowawcy, geragoga; zna uregulowania prawne i etyczne dotyczące ingerencji w rodzinę oraz sytuację osoby starszej; ma pogłębioną wiedzę na temat dylematów etycznych pedagoga społecznego, zna sposoby rozwiązywania tych dylematów [_W_2]
K_W15 [4/5] K_W16 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [_w_1]
sprawdzenie czy student potrafi wykazać się umiejętnością konstruowania, analizowania i oceniania zawodowych kodeksów etycznych, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą etycznych aspektów funkcjonowania człowieka
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie, czy student wykazuje się wiedzą dotyczącą kluczowych wartości etycznych zawodu pedagoga społecznego; ocena, czy student potrafi ustalić hierarchię wartości etycznych oraz hierarchię interesariuszy w zawodzie pedagoga społecznego
_K_1 _K_2 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
projekt prezentacja
15
studenci w grupach czteroosobowych gromadzą wiedzę na podstawie dostępnej literatury, źródeł internetowych oraz wywiadów z pracownikami społecznymi, a następnie przygotowują pisemny projekt; studenci w grupach czteroosobowych przedstawiają prezentację, wykorzystując komputer i rzutnik multimedialny jako narzędzie; ich zadaniem jest także zainicjowanie dyskusji dotyczącej obecności wartości etycznych w pracy pedagoga społecznego oraz jego podopiecznych
35 projekt [_w_1] prezentacja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)