Andragogika Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2017

Nazwa modułu: Andragogika
Kod modułu: 12-PE-S2-2A
Kod programu: 12-S2PE12.2017
Semestr:
  • semestr zimowy 2019/2020
  • semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Student w ramach przedmiotu Andragogika ma możliwość zdobycia wzbogaconej wiedzy o historii (początkach oświaty dorosłych w Polsce i na świecie, szczególnie o dorobku tajnej oświaty dorosłych w okresie zaborów, II Rzeczypospolitej, okupacji, PRL-u). Rozumie tendencje i specyfikę oświaty w trudnych latach PRL-u, szczególnie w okresie socrealizmu, fazy ekonomicznej i socjalnej. Potrafi wskazać najważniejsze dziedziny oświaty dorosłych i andragogik szczegółowych – od andragogiki rolniczej do dyscyplin dziwnych. Zna specyfikę oświaty dorosłych, ma wiedzę o zasadach – metodach – formach dydaktyki dorosłych oraz najważniejszych podmiotach/instytucjach i stowarzyszeniach oświaty dorosłych. Zna cele i zadania poszczególnych andragogik szczegółowych, dziedzin wychowania, placówek i instytucji związanych z samowychowaniem, samokształceniem, zna funkcje tych placówek. Zna nauki graniczne, pomocnicze, społeczne i inne odnoszące się do andragogiki. Zna biografie/zasługi wybitnych andragogów i praktyków oświaty dorosłych, zna prasę andragogiczną (metodyczną), lokalną i regionalną, zna lokalne i regionalne podmioty oświaty dorosłych. Zna systemy dydaktyczne i zasady dydaktyki dorosłych
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia, także w sferze zawodowej i przydatność andragogik szczegółowych oraz ważność nowych dziedzin wychowania dorosłych. docenia znaczenie nauk andragogicznych, gerontosocjologiii i gerontopegagogiki i pedagogiki pracy oraz potrafi zbudować warsztat andragoga [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K03 [3/5]
jest gotowy do komunikowania się i współdziałania z ludźmi trzeciego i czwartego wieku, rozumie ich problemy i potrzeby [_K_2]
K_K03 [4/5] K_K07 [3/5]
potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną (w tym teorie starzenia się) z zakresu andragogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów funkcjonowania oświaty dorosłych [_U_1]
K_U02 [4/5]
potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi, w tym teoriami gerontologicznymi i kształcenia dorosłych, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych [_U_2]
K_U04 [4/5] K_U08 [4/5]
potrafi generować i proponować oryginalne programy działań w ramach oświaty dorosłych [_U_3]
K_U09 [3/5]
zna (na poziomie rozszerzonym) terminologię stosowaną w andragogice, ma pogłębioną wiedzę o jej miejscu w systemie nauk pedagogicznych oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [3/5]
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnym rozwoju andragogiki oraz zna i rozumie historyczny rozwój oświaty dorosłych. zna większość uwarunkowań kulturowych, historycznych i demograficznych oświaty dorosłych [_W_2]
K_W03 [4/5]
potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną (w tym teorie starzenia się) z zakresu andragogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów funkcjonowania oświaty dorosłych [_W_3]
K_W10 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin ustny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści prezentowanych podczas wykładów i literatury przedmiotu
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
prezentacja ustna ma na celu sprawdzenie umiejętności posługiwania się wybranymi ujęciami teoretycznymi oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia wybranej andragogiki szczegółowej
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2
rozprawka [_w_3]
rozprawka pisemna na uzgodniony temat związany z oświatą dorosłych
_K_1 _W_1 _W_2
projekt [_w_4]
sprawdzenie umiejętności przygotowania i zaprezentowania projektu działań skierowanych do ludzi trzeciego i czwartego wieku (w tym ocena sposobu wykorzystania wiedzy teoretycznej)
_K_2 _U_3 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
metoda wykładu połączonego z prezentacją literatury, materiałów źródłowych
15
lektura literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej
30 egzamin ustny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
analiza tekstów, dyskusja, praca pisemna prezentacja ustna (indywidualna) wybranej dziedziny andragogiki zajęcia w terenie - metoda grupowa – przeprowadzenie wizytacji w placówkach andragogicznych, gerontologicznych
15
przygotowanie się do udziału w ćwiczeniach poprzez zapoznanie się z literaturą źródłową, napisanie rozprawki przygotowanie prezentacji zebranie informacji o typie wizytowanej placówki, jej zadaniach, funkcjach - przygotowanie wizytacji w placówkach andragogicznych, gerontologicznych
40 prezentacja [_w_2] rozprawka [_w_3] projekt [_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)