Diagnoza psychopedagogiczna małego dziecka Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2017

Nazwa modułu: Diagnoza psychopedagogiczna małego dziecka
Kod modułu: 12-PE-WD-S2-4DP
Kod programu: 12-S2PE12.2017
Semestr:
  • semestr zimowy 2019/2020
  • semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot z zakresu diagnozy psychopedagogicznej dziecka w wieku przedszkolnym powinien umożliwić studentom wykorzystanie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii osobowości, w celu diagnozowania potrzeb rozwojowych dziecka w okresie średniego dzieciństwa na tle diagnozy najbliższego środowiska – rodziny. Treści przedmiotowe powinny obejmować kryteria ważne w diagnozowaniu oraz elementy cyklu diagnostycznego, poszukiwanie i diagnozowanie możliwych ograniczeń w opiece rodzinnej i realizacji potrzeb wobec dziecka; obejmuje też poszukiwanie i diagnozowanie możliwych przejawów odchyleń od normy w rozwoju dzieci przedszkolnych, by uchwycić dzieci z grup tzw. ryzyka w celu ich minimalizowania drogą kompensacji w zależności od sytuacji rozwojowej, rodzinnej i społecznej dziecka
Wymagania wstępne:
Zalecana realizacja efektów kształcenia modułów: psychologia rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym, współpraca przedszkola z rodzicami, pedagogika zabawy
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
(brak informacji) [_K_1]
K_K02 [3/5] K_K04 [3/5] K_K05 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K03 [3/5] KN_K04 [3/5] KN_K05 [3/5] KN_K06 [3/5] KN_K07 [3/5] KNO_K01 [3/5]
Jest gotowy do obserwowania podstawowych symptomów zaburzeń, diagnozowania przyczyn niezaspokojonych potrzeb i nieprawidłowości w zachowaniach dziecka oraz nazywania (klasyfikowania) poszczególnych typów zachowań - odchyleń od normy; dostrzega rangę problemów rozwojowych i podejmuje próby pomocy poprzez angażowanie się w planowanie zajęć opiekuńczo-wychowawczych, wspierających, profilaktycznych, kompensacyjnych dla dzieci [_K_2]
K_K06 [3/5] K_K07 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K03 [2/5] KN_K07 [3/5] KN_K08 [2/5]
Posiada praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania poziomu rozwoju, potrzeb dziecka przedszkolnego w różnych sytuacjach rozwojowych (rodzinnych, opiekuńczo-wychowawczych); potrafi rozróżnić problemy w zachowaniu, zwłaszcza w grupie. Zna i rozumie istotę potrzeb psychospołecznych dzieci, potrafi diagnozować problemy rozwojowe o podłożu wewnętrznym i środowiskowym oraz wynikające z nich konsekwencje indywidualne, społeczne [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] K_U07 [3/5] KNO_U01 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_U04 [3/5] KN_U10 [3/5]
Posiada umiejętności obserwowania ; potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych subdyscyplin pedagogiczno-psychologicznych (w tym psychologii ), poszukując odpowiednich form stymulacji; potrafi brać udział w dyskusji – analizując i interpretując problemy opieki i wychowania oraz bariery rozwojowe; potrafi czynnie angażować się w pomoc dziecku w wieku przedszkolnym [_U_2]
K_U06 [3/5] K_U07 [3/5] K_U10 [3/5] KNO_U01 [3/5] KNO_U02 [3/5] KNO_U03 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_U05 [3/5] KN_U10 [3/5] KN_U11 [3/5] KN_U13 [3/5] KN_U15 [3/5]
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i osobowości dziecka przedszkolnego, która umożliwia realizację przedmiotu. Zdobywa wiedzę o potrzebach dziecka w wieku przedszkolnym, kryteriach diagnozowania zachowań społecznych na poziomie adaptacyjnym i integracyjnym. Zna dobrze podstawowe potrzeby rozwojowe dziecka i zna ich hierarchię. Ma wiedzę na temat opieki nad dziećmi w wieku przedszkolnym , prawidłowościami rozwojowymi, kryteriami ich oceny w aspekcie rozwoju indywidualnego – osobowościowego i społecznego; zna potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży i konsekwencje nieprawidłowych oddziaływań środowiska opiekuńczo-wychowawczego i edukacyjnego [_W_1]
K_W02 [3/5] K_W06 [3/5] K_W10 [3/5] KNO_W02 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W02 [3/5] KN_W04 [3/5] KN_W07 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_W14 [3/5]
Ma wiedzę na temat form i sposobów diagnozowania poszczególnych etapów rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, problemów i niepowodzeń w rozwoju i komunikacji oraz form pomocy dzieciom w nietypowych sytuacjach rozwojowych. Zna i potrafi nazwać problemy diagnostyczne podopiecznych, odchylenia od normy, dzieląc je ze względu na źródła pochodzenia ; zna zasady postępowania pedagogicznego [_W_2]
K_W01 [3/5] K_W09 [3/5] K_W16 [3/5] KNO_W01 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W03 [3/5] KN_W05 [3/5] KN_W12 [3/5] KN_W13 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
_W_1 _W_2
Praca w grupach na zajęciach stacjonarnych i w przedszkolu [_w_2]
Wykorzystywanie wiedzy teoretycznej studentów na temat potrzeb rozwojowych, kryteriów ich diagnozowania u dzieci w wieku przedszkolnym, oceny zachowania dzieci przedszkolnych w zależności od poziomu rozwoju oraz zakresu zrealizowanych potrzeb. Dobór treści stymulujących rozwój dziecka, sprzyjających progresywnym zmianom w zakresie rozwoju poznawczego, emocji i zachowań społecznych
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2
projekt [_w_3]
Sprawdzenie zakresu zdobytej wiedzy przez studentów - znają potrzeby rozwojowe dzieci, potrafią opisać mechanizmy rozwojowe u dziecka oraz sytuacje kreujące aktywność oraz symptomy świadczące o niewystarczających warunkach prorozwojowych i nieprawidłowościach w opiece i wychowaniu oraz rozwoju indywidualnym; potrafią przeprowadzić diagnozę dziecka i wskazać obszary wymagające pomocy psychopedagogicznej
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem metody audiowizualnej
15
Lektura podstawowa i uzupełniająca, praca indywidualna
30 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Analiza potrzeb rozwojowych i emocjonalno- społecznych dzieci przedszkolnych z uwzględnieniem analizy środowiska, warunków rozwoju - praca grupowa i obserwacje w placówce - analiza kryteriów w diagnozowaniu zachowań dziecka z uwzględnieniem poziomu komunikacji, Zaprezentowanie diagnozy dziecka ze wskazaniem na prawidłowości i ryzyko niepowodzeń rozwojowych i ich źródeł warunków życia w środowisku
15
Praca w grupach - podział potrzeb, źródeł zagrożeń w realizacji u dzieci przedszkolnych z uwzględnieniem specyfiki rozwoju i środowiska życia , poszukiwanie form wsparcia i stymulacji indywidualnej Przygotowanie materiałów do prezentacji
40 Praca w grupach na zajęciach stacjonarnych i w przedszkolu [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)