Techniki pracy grupowej i środowiskowej w przestrzeni wielokulturowej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2017

Nazwa modułu: Techniki pracy grupowej i środowiskowej w przestrzeni wielokulturowej
Kod modułu: 12-PE-RM-S2-TPG
Kod programu: 12-S2PE12.2017
Semestr:
  • semestr zimowy 2019/2020
  • semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł ma umożliwić studentom zapoznanie się tematyką dotyczącą procesu grupowego (dynamiką rozwoju grupy przy uwzględnieniu zjawisk i interakcji grupowych, celów i norm grupy, w tym szczególnie zespołów międzykulturowych), rodzajów grup oraz zasad pracy grupowej ze szczególnym uwzględnieniem przedstawicieli środowisk wielokulturowych. Kształtuje i rozwija umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych w przestrzeni wielokulturowej, przygotowuje do dialogowych interakcji z przedstawicielami innych kultur. Studenci poznają różnorodne techniki pracy z grupą na różnych etapach rozwoju grupy.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem; cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych [_K_1]
K_K07 [3/5]
est gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu zespołowych działań; angażuje się we współpracę; odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki [_K_2]
K_K02 [3/5] K_K03 [3/5] K_K04 [3/5] K_K06 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K07 [3/5]
potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele, działania; potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych w różnych środowiskach [_U_1]
K_U10 [3/5] K_U11 [3/5] K_U12 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_U08 [3/5] KN_U13 [3/5] KN_U14 [3/5]
terminologię z zakresu technik pracy grupowej i środowiskowej w przestrzeni wielokulturowej oraz z zakresu edukacji regionalnej, wielokulturowej i międzykulturowej, zna specyfikę przedmiotu i powiązania terminologiczne z innymi dziedzinami wiedzy [_W_1]
K_W01 [3/5]
ma pogłębioną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, posiada wiedzę dotyczącą wpływu czynników środowiskowych na rozwój i funkcjonowanie w grupie, zasad pracy grupowej oraz dynamiki procesów grupowych w warunkach zróżnicowania gospodarczego, społecznego i kulturowego [_W_2]
K_W07 [3/5] K_W13 [3/5] KN_W05 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w środowisku wielokulturowym, ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych [_W_3]
K_W08 [3/5] K_W15 [3/5] KN_W08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [_w_1]
sprawdzenie umiejętności pracy w zespole oraz umiejętności klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów; zaprezentowanie wraz z uzasadnieniem przez studentów (na przykładzie opracowanego pomysłu własnego) wytycznych, zasad, reguł, sugestii dotyczących tworzenia i realizacji projektu (zadania) w grupie lub tworzenia i realizacji pracy w zespole międzykulturowym
_K_1 _K_2 _U_1 _W_1 _W_2 _W_3
weryfikacja ciągła [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi w oparciu o wiedzę i zdobyte umiejętności zdiagnozować procesy zachodzące w grupie, role grupowe, działania i zachowania poszczególnych członków grupy. Sprawdzenie jak student radzi sobie z sytuacjami trudnymi w grupie oraz czy i w jaki sposób potrafi te sytuacje poddać refleksji.
_K_1 _K_2 _U_1 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
metoda podająca, metoda pokazowa, metoda eksponująca zajęcia warsztatowe - udział studentów w ćwiczeniach adekwatnych do poszczególnych etapów procesu grupowego
30
przygotowanie prezentacji o specyfice opracowywania i przebiegu projektu w grupie, czy organizacji i przebiegu pracy w zespole międzykulturowym dyskusja w oparciu o literaturę oraz wnioski z zajęć
30 prezentacja [_w_1] weryfikacja ciągła [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)